Koenigsegg hyller sin første superbil

Snakk om å feire 50-årsdag. Christian von Koenigsegg markerer sin runde dag med en splitter ny superbil som nikker tilbake til starten på eventyret.


Det svenske superbilmerket er eldre enn man kan tro. Christian von Koenigsegg grunnla det nemlig på samme tid som OL-feberen herjet i Norge, nemlig i 1994.

Men det er ikke enkelt å lage en superbil, noe den nå 50 år gamle svensken fikk erfare. Men resultatet var helt klart verd all slitet.

For i 2002 kunne Koenigsegg endelig feire en superbil helt utenom det vanlige ‒ en som løftet listen ytterligere. For den særs ville superbilen kalt CC8S skjøv like godt bilverden inn i en ny tid ‒ den til hyperbilene.

Dette var sluttresultatet av prototypen kun kalt CC, og skrev seg rett inn i rekordboka som den sterkeste produksjonsbilen i verden. Det sørget en 4.6-liters V8-motor med 664 hestekrefter for.

Bilen var også så stilren at den hanket inn flere designpriser, men Koenigsegg hadde aldri noen store salgsambisjoner rundt CC8S. Den skulle rett og slett være en slags «hei verden, her er vi, og se hva vi kan gjøre», og ble raskt fulgt opp av den enda råere CCR to år senere.

20 år senere har svenskene blitt en gigant i superbilverden med biler som Agera, Regera, Jesko og den nye 4-seteren Gemera, og nå knaller de til med en skikkelig festbil.

For CC850 skal både markere 20 år og 50 år, og feirer man dobbel bursdag så må man som kjent slå litt ekstra på tromma. Koenigsegg hamrer løs på den.

‒ CC850 er en hyllest til den viktigste bilen i Koenigseggs historie, sier Christian von Koenigsegg selv.

‒ Den satte oss på kartet og gjorde oss vellykket – og å feire 20 år med produksjon, sammen med min 50-årsdag, føltes som det rette tidspunktet for å avduke CC850 som setter pris på røttene våre.

Merket opplyser at CC850’s oppgave er å levere den reneste, mest grunnleggende og morsomme kjøreopplevelsen så langt, og det sier ikke lite når det kommer fra en produsent som Koenigsegg.

Og selv om CC8S-inspirasjonen er helt klart tydelig rent visuelt, er drivverket, motoren og det mest andre alt annet enn vintage.

I det svære motorrommet befinner det seg en 5-liters twin-turbo V8 som svenskene har laget selv, og i likhet med løsningen i Jesko har ikke denne motoren et svinghjul. Det betyr ifølge Koenigsegg den mest responsive motoren som er mulig å lage per i dag.

Videre sier de at den viscerale opplevelsen og den medfølgende lydsignaturen er «utenomjordisk og uforlignelig».

Ytelsen er da også ut av en annen verden ‒ 1.185 hk når det fylles på vanlig bensin eller 1.385 hk om det brukes E85 ‒ og dette toppes av et dreiemoment på 1.385 Nm.

I tillegg byr den helt nye bilen selvsagt på den spesielle girkassen som Koenigsegg har utviklet over flere år ‒ verdens første Engage Shift System (ESS). Kort fortalt åpner ESS for ulike girforhold avhengig av kjøremodus, noe som betyr enda mer skreddersydde kjøreopplevelser enn de «vanlige» kjøremodusene som andre bilmerker kommer med.

Koenigsegg forklarer at dette er en 6-trinns manuell girkasse med flere utvekslinger som også kan kjøres som en superrask, jevngirende 9-trinns automat. Så ja, dette er en hybrid girkasse.

Så kjør den som ekte manuell bil på racerbanen, og som en behagelig automatkasse i vanlig trafikk.

Selve girspaken er også et lite kunstverk i seg selv som toppes, ja, bokstavelig, med et lite svensk merke på kula, noe du kan selv kan sjekke via bildene helt nederst.

Som med den nå ikoniske Koenigsegg One:1 som kom i 2014 har også CC850 en 1:1 kraft-til-vekt-forhold ‒ 1.385 hk og 1.385 kilo egenvekt. Det er ganske så spinnvilt.

Og de som lurer på hjulene. Den nye superbilen er skodd med dekk som er 265/35 20 foran og 325/30 21 bak, mens de karbonkeramiske skivene er 410 mm foran og 395 mm bak.

Bilen, som faktisk kun er 4,36 meter lang, er ikke ment å være et banemonster som Jesko, men skal med sitt klassiske design nikke tilbake til bilen som startet det hele i 2002.

Den ble det kun laget seks eksemplarer av, og Koenigsegg er heldigvis litt mer spandabel denne gang.

Nå går grensen på 50 stykk, så ja, dermed hyller CC850 også den 50 år gamle grunnleggeren Christian von Koenigsegg med stil. Det skulle vel bare mangle.

Her er bilder av den nygamle Koenigsegg CC850:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene