- Annonse -
HjemNyheterEn Lamborghini Huracán terrengbil!

En Lamborghini Huracán terrengbil!

Ok, denne utgaven av sportsbilen Huracán er mildt sagt oppsiktsvekkende. Se video.

De fleste vet at Lamborghini har en SUV i porteføljen ‒ en som er kalt for en super-SUV. Urus er noe av det villeste som kan kjøre i terrenget, og med en V8-motor på 650 hk og firehjulsdrift er den nesten ustoppelig uavhengig av veistandard.

- Annonse -

Men det ikke like mange vet er at Lamborghini faktisk viste litt vei for de mange SUV-modellene som skulle komme, for allerede i 1986 kunne de by på en ultrapotent og høyreist modell kalt LM 002.

Lamborghini sparte overhodet ikke på kruttet, og stablet like godt inn motoren som satt i selveste Countach, en 5.2-liters motor med 450 hestekrefter. Ja, det var til og med en versjon med vanvittige 700 hk, så det er kanskje ikke så rart at den fikk tilnavnet «Rambo Lambo». Og ja, Sylvester Stallone eide en slik.

Så det italienske merket er ikke ukjent med å kombinere sportsbiler med terrengbiler, men å ta en sportsbil og lage den om til en terrengbil er noe helt annet. For det gjør de nå.

I 2019 viste Lambo fram en bil som skapte stor forvirring. Konseptet var kalt Huracán Sterrato, og det siste navnet hintet hva de ville med denne. Det er nemlig italiensk for grusvei.

- Annonse -

Konseptet var basert på Huracán EVO, og hadde dermed en 5.2-liters motor med 640 hestekrefter under panseret. EVO-utgaven er også utstyrt med en teknologi kalt LDVI, som kort fortalt skal skjønne hva som er i ferd med å skje og hjelpe bilen gjennom for eksempel en sving.

Og her var det både firehjulstrekk og firehjulsstyring, og for å komme seg trygt fram på grusveier hadde Lamborghini også hevet bakkeklaring med 47 mm, og gitt fronten en skarpere tilnærming på 1 prosent og bakenden med 6,5 prosent.

Dekksporet var utvidet med 30 mm, bilen fikk «ballongdekk» og de utvidet også hjulbuene.

For å sikre at den tålte et rally forsterket de karosseriet med beskyttelsesplater og sterkere materiell som karbonfiber og harpiks.

- Annonse -

Slike rallybiler må selvsagt ha lys ‒ mye lys.

Lamborghini spadde på med ekstra LED-lys på taket og støtfanger, og utstyrte også Sterrato med veltebur, 4-punkts seterbelter, kabonsportsseter og aluminumplater i gulvet.

Ja, vi henviser hele tiden til konseptet som ble vist i 2019, for det er faktisk slik at Lamborghini ikke har sagt noe om denne siden den gang.

Men det nye nå er at de har kommet med ferske bilder og en til og med en video av en lignende bil, men problemet er at pressemelding kun består av tre små ord: «Beyond The Concrete».

De hinter altså om at denne trives aller best utenfor betongen, og der finner vi jo ofte grus.

Og det er akkurat på et slikt underlag bilen på videosnutten som Lamborghini nå byr på freser rundt på. Og det går virkelig unna.

I denne kjører de i ren Top Gear-stil en konkurranse mellom terrengmonsteret på fire hjul og en terrengsyklist som må nøye som med kun to, og målet er åpenbart å komme seg først gjennom en port og inn en eiendom. På selve bilen avslører Lamborghini to nye ord, «Brave» og «Unexpected». Modig og uventet, altså.

Det er altså ikke så greit å si hva Lamborghini tenker, men det er all grunn til å tro at de faktisk skal komme med noen eksemplarer av denne Huracán-utgaven. Eller så er det kanskje i skikkelig trolling-humør.

Det som taler for at den faktisk blir en realitet, altså i tillegg til at de kommer med nye bilder og en video, er at Lamborghini ikke er redd for å lage nye utgaver av sportsbilen som har rundet 20.000 eksemplarer.

For det finnes faktisk hele seks utgaver av den populære sportsbilen: Huracán Tecnica, Huracán STO, Huracán EVO RWD Spyder, Huracán EVO RWD, Huracán EVO Spyder og Huracán EVO.

Så hvem vet, kanskje dukker det opp en rallyutgave også. Her er iallfall bildene som kan tyde på det:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her