Bikket en halv million bruktbilkjøp ‒ slik unngår du fellene

2021 ble ikke bare et rekordår for nybilsalget, for også bruktbilene satte ny rekord. Men mange opplever dessverre problemer rundt bruktbilkjøpet.


I fjor ble det registrert 176.276 nybiler, og ble dermed et historisk år. For med det ble den tidligere salgsrekorden fra 1986 slettet.

I og med at elbil-andelen endte på rundt 64 prosent, er det lett å tro at det nå nesten utelukkende handler om helelektriske biler når det kommer til bilkjøp. Men det er langt fra sannheten.

For bruktbilmarkedet er brennhett det og, og 2021 overgikk til og med det ganske så ville 2020. NAF melder at hele 527.000 brukte biler skiftet eiere i fjor, noen som er noen få tusen mer enn tilbake i 2020.

Og et slik høyt tall betyr også at det ganske så mange som opplever problemer rundt bruktbilkjøpet, for i en fersk undersøkelse svarer 37 prosent at de har opplevd en konkret utfordring etter å ha kjøpt eller solgt bil. Det betyr i så fall godt over 100.000 personer.

Den første utfordring ved et bruktbilkjøp er selve handelen, for ofte kan det være store verdier involvert.

‒ Kontrakter, eierskifte og betaling har lenge vært en tungrodd oppgave for mange bilkjøpere, sier Espen Andreassen, produkteier i NAF.

‒ Betydelige summer skal overføres, forsikringer skal tegnes – og hvordan blir man sikker på at alt er i orden?

Det finnes flere løsninger rundt selve bruktbilkjøpet, og NAF har nå også introdusert Vipps som en oppgjørsmulighet.

‒ Vi har klart å løse dette på en supersmart måte. Bruktbilkjøp blir ikke enklere og tryggere enn dette. Eierskiftet skjer når betalingen er gjennomført og pengene er på selgers konto. Da omregistreres bilen automatisk, sier Andreassen.

Nå er ikke manglende betalinger eller svindel ved selve bilkjøpet som er det største problemet når det kommer til bruktbilkjøp.

De to vanligste årsakene til at det oppstår problemer er ifølge Norstat-undersøkelsen at bilen viser seg å ha alvorlige feil og at serviceintervallene ikke er fulgt opp.

Feilaktige opplysninger i annonsen er også en gjenganger.

‒ Husk at du alltid bør undersøke bilen grundig før du kjøper. Prøvekjør alltid, og ta gjerne bilen inn på en sjekk på et verksted, sier Andreassen.

NAF-kollega Nils Sødal sier det er tre ting som er viktig å se opp for når det kommer til bruktbilkjøpet.

‒ For det første: Sjekk at det ikke følger med heftelser på bilen. Kjøper du en bil hvor det følger med et lån risikerer du å måtte betale for bilen to ganger, sier NAF-rådgiveren.

Du kan sjekke heftelser ganske så enkelt ved å taste inn bilens registreringsnummer på nettsiden til Brønnøysundregisteret som er forkortet brreg.no.

‒ Skriv alltid kontrakt. Nå kan kontrakt mellom kjøper og selger gjøres enkelt på nettet, gjennom en digital kjøpekontrakt. Her fullfører man salget og signerer digitalt, fortsetter Sødal.

Selger er alltid pliktig til å opplyse om vesentlige ting ved bilen. Som kjøper har du rett til å vite om vesentlige forhold som bilens alder, kilometerstand, servicehistorikk, større reparasjoner og tidligere skader.

‒ Til slutt må du alltid prøvekjøre og undersøke bilen, for å skaffe deg en så god oversikt over bilens tilstand som mulig, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

(Foto: NAF)

Norstat-undersøkelsen viser at det ikke er et enkelt problem som peker seg ut, men at det er flere ting som skaper problemer rundt bruktbilkjøpet.

Her er det fem vanligste som det er grunn til å se opp for:

  • Bilen viste seg å ha alvorlige feil/ havarerte etter kort tid (7%)
  • Servicehefte manglet/ serviceintervallet var ikke fulgt (7%)
  • Selger ga feil opplysninger i annonsen (utstyr / egenskaper / årsmodell el.) (5%)
  • Bilen hadde hatt en stor skade som selger ikke opplyste om (5%)
  • Selger ville ikke omregistrere bilen før kjøpesummen var mottatt (3%)

Undersøkelsen er gjennomført fra desember 2021 til januar 2022 med 1.504 respondenter.

Les også:

Les mer om:

Nyheter