Fjorårets soleklart mest populære nybil var Tesla Model Y. Dette er en bil som starter på rett i underkant av 450.000, men skal du ha Long Range og firehjulsdrift starter den på drøyt 482.000 kroner.
Det er altså under momsgrensen som for elbiler slår inn på 500.000 kroner, og man skulle kanskje tro at de fleste av oss kjøper nye biler som holder seg under denne. Men slik er det ikke.
Ifølge Verdirapporten til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) endte snittprisen i 2023 på solide 573.000 kroner, mens den falt litt i fjor ‒ men kun ned til 560.000 kroner.
Og skal vi måle etter innspurten av 2024 vil snittprisen øke i 2025.
‒ Gjennomsnittsprisen på nye biler økte kraftig fra 3. til 4. kvartal i 2024, og var i årets siste måneder drøyt 584.000 kroner, sier salgssjef Magnus Lundberg hos OFV.
‒ Økningen fra det ene kvartalet til det andre var på nesten 30.000 kroner. Likevel endte gjennomsnittsprisen for hele året under 2023-nivået.
Fjorårets nybilsalg startet litt under forventet, men mot slutten av året tok det seg opp og i 4. kvartal ble det registrert hele 36.893 nye personbiler ‒ opp nærmere 21 prosent målt mot 3. kvartal.
‒ Signalene om økt kjøpekraft og rentenedsettelser i 2025 bidrar til økt optimisme både i bransjen og blant folk. Når det er bedre økonomiske tider, blir det også mer fart i nybilsalget, sier Lundberg.
‒ Vår prognose antyder et nybilsalg i 2025 på drøyt 135.000 personbiler. Det blir spennende å følge utviklingen i årets første kvartal og videre fremover.
Norge har fullført den helelektriske overgangen og rundt 9 av 10 nye biler er nå elbiler, og det kommer stadig til nye modeller og utviklingen rundt rekkevidden og ladingen holder fortsatt stor fart.
Mange av merkene satser også på nye elbiler i B- og C-segmentene, noe som betyr enda flere valg for de som ser etter nye biler under momsgrensen.
‒ Stadig flere bilmodeller, mange av dem er litt mindre og rimeligere biler, vil bidra til å spisse konkurransen ganske kraftig. Det er det liten tvil om, sier Magnus Lundberg.
Med 128.691 nye personbiler, opp marginale 1,3 prosent fra 2023, endte verdien på nærmere 72 milliarder kroner, og det var ifølge OFV drøyt 750 millioner kroner mindre enn i 2023.
Også over i varebil-markedet ble det litt mer fart over nybilsalget mot slutten av året, og totalt ble de registrert 27.496 nye varebiler i fjor. Som med personbilene økte snittprisen i 4. kvartal og var da drøyt 720.000 kroner, opp med nærmere 27.000 kroner målt mot 3. kvartal.
Varebilene har dog ikke tatt det samme elektriske spranget som personbilene, og rundt 7 av 10 nye varebiler i fjor var dieseldrevne og «kun» nærmere 3 av 10 var helelektriske.
Les også: