I praktisk bruk bør en ID.7 Pro S fungere veldig bra, for til tross for sin størrelse ruller den ganske langt på en lading. (Fotos: Volkswagen)

Denne elbilen tilbakela 941 kilometer uten ladestopp

Rekkeviddeangst? Vel, ved å kjøre effektivt, og ganske sakte, tilbakela en voksen Volkswagen langt mer enn 900 kilometer uten å måtte lade.


Rekkeviddegrensene brytes stadig. Først handlet det om 300 kilometer, deretter ble 400 og 500 kilometer malen. Nå er det også ganske mange som bryter 600-grensen, noe 700 og så har vi Lucid som også befinner seg på 800-tallet.

En som viser rekkevidde-vei er Volkswagens ID.7, hvor utgaven kalt Pro S utstyrt med et stort batteri på 86 kWh netto har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 709 kilometer samt et elektrisk drivverk som leverer 210 kW/286 hk.

-->
Som vi vet kommer WLTP-tallet fra tester gjort under ganske ideelle forhold, så norske vinterbilister kan ikke forvente seg denne rekkevidden. Ja, selv på sommeren er det ikke sikkert en ID.7 Pro S når 700 kilometer uten at ladekabelen må fram.

Men det er også mulig å passere WLTP-rekkevidden, noe en ny test gjennomført av Volkswagen selv viser.

De har tatt bilen til testbanen Nardò sør i Italia, og dette var en helt standard ID.7 Pro S som kom rett fra fabrikken. Og som bildet over viser tapet de igjen ladelokket, for her skulle det ikke jukses. 

På testbanen  rullet bilen så mange runder at den overgikk WLTP med hele 32,7 prosent, for den ga seg ikke før den hadde tilbakelagt imponerende 941 kilometer. Det er 232 kilometer over det offisielle tallet.

Snittforbruket lå på usedvanlig snille 9,2 kWh/100 km, og dette tilsvarer rundt 0,1 liter på mila.

Volkswagen ville med denne testen dokumentere den maksimale effektiviteten til ID.7 Pro S som var på plass i fjor.

Testen ble heller ikke gjort under perfekte rekkevidde-forhold, for dette er noe de testet i desember med temperaturer på mellom 5 og 15 grader. Testbanen som måler 12,5 kilometer byr også på diverse trafikkscenarier.

Nå gikk det ikke voldsomt unna, for snittfarten lå på kun 29 km/t, men så er dette også omtrent snittet man vil ha i de større europeiske byene. Den ferskeste «Trafikkindeksen» fra navigasjonsspesialisten TomTom viser at dette tallet varierer fra 22 km/t i Hamburg til 31 km/t i Amsterdam.

Volkswagen forklarer at grunnen til den imponerende effektiviteten til ID.7 Pro S er aerodynamikken og det toppmoderne drivsystemet. Luftmotstandskoeffisienten er lave 0,23 (avhengig av utstyr, men den elektriske drivmotoren integrert i bakakselen som utvikler et maksimalt dreiemoment på 545 Nm åpner for et oppgitt forbruk mellom 16,2 og 13,6 kWh/100 km i den offisielle WLTP-syklusen.

Den nærmere fem meter lange ID.7 Pro S klarer for øvrig 0-100 km/t på 6,6 sekunder, og kan hurtiglades med en effekt på maks 200 kW. Det åpner for ytterligere 244 kilometer på bare 10 minutter, og 10-80 prosent på rundt 26 minutter.

ID.7 er også tilgjengelig som en D.7 Tourer, og både sedanen og stasjonsvognen selger ifølge det tyske merket bra.

‒ Vi ser en positiv trend i innkommende bestillinger i Europa og selger for tiden flere ID.7-modeller enn Passat. Dette viser at ID.7 er et meningsfylt helelektrisk tillegg til merkevarens produktportefølje, og i tillegg til vår suksessrike Passat, er den også egnet for langdistansesjåfører og som firmabil, sier Martin Sander, medlem av styret med ansvar for salg, markedsføring, ettersalg hos Volkswagen.

Les også:

Hva tenker du