Nye Ford Ranger med masse praktiske løsninger

Det amerikanske merket satser tungt på den europeiske pickup-favoritten, og har virkelig lyttet til brukerne når de har satt sammen en ny generasjon.


La oss ta det aller viktigste først. Den nye generasjonen av Ford Ranger er rundt ett år unna, så de som bestiller den senere i år kan forvente å få den levert tidlig neste år.

Og det er som kjent noe som heter at de som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.

Ifølge Ford gjelder dette i høyeste grad den nye generasjonen av Ranger.

Produsenten sier enkelt og greit at dette er den mest brukervennlige Rangeren som noensinne er produsert.

– Å snakke med kundene for å høre hva de ønsker seg av funksjoner, for så å utvikle en løsning på dette er en av de mest takknemlige oppgavene med jobben min, sier utviklingsansvarlig Anthony Hall.

‒ Uavhengig av om du har en liten bedrift eller er et friluftsmenneske, er det viktig at du kan stole på at lasteplassen din er funksjonell, brukervennlig og holdbar.

Ford har like godt intervjuet mer enn 5.000 kunder, og målet var å finne ut hvordan man utnytter lasteplanet på en best mulig måte.

Og resultatet er en rekke smarte løsninger. Sjekk dette:

  • Et praktisk stigtrinn rett bak bakhjulene gjør tilgangen til det som ligger på lasteplanet langt lettere. Du slipper å stå på hjulet for å hente det du trenger.
  • Belyst lasteplan gjør at du langt enklere finner det du skal ha på planet etter at mørket har falt på, om du er på jobboppdrag eller benytter Rangeren til friluftsaktiviteter.
  • Et nytt sonelyssystem kan lyse opp hele eller deler av området rundt bilen. Det kan styres fra FordPass-appen din på mobilen eller fra berøringsskjermen inni bilen. Systemet kan bruke en kombinasjon av hovedlys, kurve/tåkelys, skiltlys og lyset på lasteplanet og du velger selv hvilke soner du ønsker å lyse opp.
  • Bakluken, som du lett kan åpne og lukke igjen med ei hånd, er konstruert for å kunne fungere som en arbeidsbenk med to nedsenkninger til å feste tvinger for å holde planker og annet materiale på plass når det skal sages. Bakluken kommer også med en innebygd målestokk som gjør det enkelt å måle materialer.
  • Elektriske uttak på lasteplanet er også et tilvalg. Med 12-volts uttak og 400 W inverter kan kunder nå få strøm fra bilen til elektrisk utstyr. Med 400 W-kapasitet kan du få strøm til en liten ovn, en elektrisk kjølebag, en smarttelefon eller en laptop fra uttaket på lasteplanet.

Men dette er ikke alt.

Ford kan by på en voldsom liste som skal gjøre det enklere å tilpasse lasteplanet for akkurat din bruk:

  • Det nye underlaget på lasteplanet kommer med et lastesystem som gir bedre muligheter til å dele opp planet i forskjellige soner. «Rominndelerne» kan lages av treverk hjemme. Som et tilleggsgode er også planunderlaget mer komfortabelt for knærne dine, langt enklere å holde rent, og minsker risikoen for at lasten sklir rundt.
  • Med mer enn 1.200 liter har nye Ranger det største lastevolumet i klassen. Det betyr at kunder kan få med seg enda mer last. Med nye Ranger, som er 50 mm bredere enn den nåværende modellen, kan du nå få plass til en standard Europall mellom hjulhusene på lasteplanet. Mens det er 1.224 mm mellom hjulhusene, har lasteplanet en lengde på mellom 1.638 mm og 2.305 mm - avhengig av variant.
  • Et skinnesystem på lasteplanet med fjærbelastede og justerbare surrekroker på begge sider gjør at kundene enkelt kan tilpasse og feste ulike typer last. Krokene kan låses på ni forskjellige steder langs skinnene. Nye Ranger kommer også med hele seks faste festekroker for sikring av last mot gulvet i lasteplanet.
  • Nye Ranger kommer også med et eksternt skinnesystem på toppen av lasteplanet med fleksible kroker som kan flyttes dit de gjør best nytte og som gjør det enklere å feste last med stropper og tau. Wildtrak-modellen er utstyrt med aluminiumsprofiler eller rails som også kan fungere som ekstra festeskinner. Disse går langs hele lasteplanets lengde.
  • Et slitesterkt plastmateriale beskytter både toppen av sidene på lasteplanet og bakluken mot skader ved av- og pålessing.
  • Takrails gjør det enkelt å feste takstativ eller annet på taket. Den nye Rangeren kan ha taklast på opptil 350 kilo (statisk) og 85 kilo (dynamisk.)
  • Et elektrisk rulledeksel for lasterommet er også tilgjengelig. Dette kan lukkes og åpnes ved bruk av enten nøkkelen, fra kupeen eller med en knapp plassert på innsiden av lasterommet. Rulledekselet stopper automatisk dersom det skulle møte motstand. Spesielle kanaler langs siden av rulledekselet gjør det også enkelt for kundene å feste tilbehør for frakt av sykler, ski, kajakk, campingutstyr eller lignende.

På toppen av dette er det også ekstra plass til batteriet, og det er tatt høyde for annet ekstrautstyr med eget bryterpanel og kabling ‒ som ekstralys eller vinsj.

Det er også en voldsom liste med personlige valg, mer enn 150 originale tilbehørsløsninger – både for arbeid og fritid.

Nye Ranger bør altså kunne tilpasses ganske så eksakt kundes behov, men hold nå et øye med prisen når valgene hakes ut ‒ for denne kan nok den sprette ganske mye opp fra det den startet på opprinnelig.

Les også:

Les mer om:

Nyheter