Aldri før har Rolls-Royce solgt så mange biler

Året da Rolls-Royce også annonserte en elbil gikk samlebåndet for fullt, for det 117 år gamle merket satte like godt salgsrekord i 2021.


Charles Rolls møtte Henry Royce på et hotell i Manchester i 1904, og det resulterte i den første bilen kalt Rolls-Royce 10 hp vist fram i Paris i desember samme år.

Selskapet Rolls-Royce ble deretter grunnlagt i 1906, og siden har merket gått gjennom flere store endringer.

I 1998 sikret BMW-gruppen seg rettigheter til den gamle luksuskjempen fra både Rolls-Royce Holdings og Volkswagen-gruppen, og i 2003 ble til slutt dagens Rolls-Royce Motor Cars opprettet.

Det angrer neppe den tyske gruppen på i dag.

For tross både en pandemi og en mangel på databrikker, har den doble R’en lagt bak seg et rekordår.

Totalt endte salget på 5.586 luksusbiler, en oppgang på 49 prosent i forhold til 2020 og en ny historisk salgsrekord.

‒ 2021 var et fenomenalt år for Rolls-Royce Motor Cars. Vi leverte flere biler enn noen gang i merkets 117-årige historie med enestående etterspørsel etter alle produkter i samtlige globale markeder, sier administrerende direktør Torsten Müller-Ötvös.

‒ Vår ekstremt sterke produktportefølje, et eksepsjonelt skreddersydd tilbud, sammen med det første hele året med tilgjengelighet av Ghost, lanseringen av Black Badge Ghost i oktober og den fortsatte rekordetterspørselen etter skreddersydd personalisering, har bidratt til vårt ekstremt sterke år.

RR rapporterer om rekorder i de fleste regioner, inkludert Kina, Amerika og Asia-Stillehavs-området.

Nye Ghost, 5,54 meter lang og introdusert høsten 2020, var altså den store eneren. Men også Cullinan og Phantom bidro til et rekordresultat.

Faktisk gikk det så unna hos Rolls-Royce i fjor at de måtte kjøre doble skift på Goodwood-fabrikken for å henge med på etterspørselen, og bestillingene strekker seg nå inn i 3. kvartal for 2022. Så arbeiderne må nok regne med doble skift en stund framover.

Og snart blir Rolls-Royce også langt mer attraktive her i Norge, iallfall om ikke politikerne finner på altfor mye tull knyttet til avgiftene.

‒ Denne salgsøkningen er enormt oppmuntrende når vi forbereder oss på den historiske lanseringen av Spectre, vår første helelektriske bil. Ved å bygge på årets suksess, vil vi fortsette å utvikle oss som et ekte luksusmerke også utover bilproduksjonen, sier sjefen.

Det er nå snart 122 år siden Charles Rolls forutså elbil-revolusjonen. Jepp. Det har vi faktisk skriftlig.

«Elbilen er helt lydløs og ren. Det er ingen lukt eller vibrasjon, og slike bør virkelig komme til nytte om det bygges faste ladestasjoner. Men foreløpig er de ikke veldig brukbare, og slik vil det være i hvert fall i mange år framover».

Det sa altså den ene av de to grunnleggerne av Rolls-Royce til The Motor-Car Journal i april 1900, så han var virkelig sannspådd.

RR er godt i gang med utviklingen av sin første elbil som altså har det James Bond-inspirerte navnet Spectre, og kundeleveringene skal etter planen starte i 4. kvartal 2023.

Ifølge danske My Garage som har Rolls-Royce i sin portefølje og som leverer til hele Skandinavia, skal elbilen gjennom de mest omfattende testene noensinne gjennomført at det britiske merket.

Den skal på en vanvittig reise som strekker seg over 2,5 millioner kilometer og dekker alle fire verdenshjørner, og dette skal simulere, hold deg fast, en 400 års bruk av en Rolls-Royce.

Spectre, som betyr spøkelse, ble vist fram i september i fjor, og foreløpig har ikke Rolls-Royce sagt noe om spesifikasjonene til elbilen.

Så ja, elbilen er foreløpig like hemmelig som den beryktede organisasjonen som 007 jakter.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter