Bollinger utsetter elbiler

Med sitt unike design er Bollinger et svært så frisk pust i elbil-industrien, men de som venter på B1 og B2 må vente ganske så lenge. Produsenten har nemlig satt elbilene på vent.


Varsellampene begynte nok å lyse allerede i fjor, for Bollinger grunnlagt så sent som i 2015 hadde da begynt å fokusere på langt mer enn en SUV og en pickup, kalt B1 og B2.

For da meldte de at de også skulle produsere kommersielle kjøretøy, og hadde klar en plattform som kunne lage slike. Her er det snakk om kjøretøy på drøyt 4 tonn til opp mot 12 tonn.

Det går utover elbil-satsingen.

Bollinger kunne allerede i 2017 vise fram en elektrisk SUV kalt B1, og planen var at denne skulle komme i 2019.

Deretter kunne de presentere en prototype av B2, og denne gang handlet det om en elektrisk pickup.

I 2020 meldte de at produksjonen av både B1 og B2 skulle starte i 2021, men det skjedde ikke.

Nå kommer beskjeden om at de to elbilene er satt på vent.

‒ Vi startet Bollinger Motors i 2015 med en drøm og et ønske om å lage de beste bilene som mulig, sier administrerende direktør Robert Bollinger.

‒ Vi har lagt ned utallige timer med hardt arbeid og lidenskap for å lage noe som gjør oss stolte. Men nå utsetter vi utviklingen av forbrukerbilene, og flytter fokus over til kommersielle lastebiler og flåter.

Flere tusen skal ha reservert både B1 og B2, og Bollinger sier at alle disse nå får tilbakebetalt gebyret de har skutt inn. Det amerikanske merket understreker at det er utviklingen som er utsatt, så det er fullt mulig at de tar opp denne på et senere tidspunkt.

Og det får vi håpe skjer, for B1 og B2 var ganske så spesielle.

Bollinger har tatt en rekke patenter under utviklingen, og hadde spesielt en løsning som burde passe nordmenn ganske så bra.

Sjekk dette:

Ja, det er en tunnel tvers gjennom bilen, og svært så smart om man for eksempel skal frakte ski som jo er en utfordring i seg selv.

Bollinger har tidligere meldt spesifikasjoner rundt B1 som er ganske drøye. To elmotorer og firehjulstrekk, 614 hk, et dreiemoment på 905 Nm, 0-100 km/t på 4,7 sekunder, tauekapasitet på 3.400 kilo, 38 centimeters bakkeklaring og en rekkevidde på 322 kilometer.

Men den må altså vike for kommersielle lastebiler, så får tiden vise om dette faktisk var slutten for både B1 og B2.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter