Toyota med tre konsepter, inkludert bZ4X GR Sport

Tokyo Motor Show er i gang, og på hjemmebane viser Toyota fram tre nye konsepter.


Ventetiden er snart over, for Toyota har nå meldt sin aller første elbilmodell på oppløpssiden.

bZ4X fikk sin europapremiere i begynnelsen av desember, og skal lansere over hele Europa i løpet av året ‒ selvsagt inkludert Norge.

Elbilen er basert på en ny plattform kalt eTNGA som er opprettet sammen med Subaru, som kommer med sin egen versjon kalt Solterra i løpet av året.

Og i likhet med japanske Subaru som har vist fram et litt sportsligere konsept av Solterra i form av Solterra STI Concept i Tokyo, har også Toyota laget seg et konsept av den nye elbilen.

Den har ikke overraskende fått GR i navnet, for dette er forkortelsen til Gazoo Racing som står bak motorsportsatstingen og de litt mer iltre Toyota-bilene.

Mer eksakt heter spesialutgaven bZ4X GR Sport, og slik ser den ut:

Toyota, som vanligvis er spandable med infoen, sier ikke så veldig mye om konseptet.

Det de imidlertid kan fortelle er at dette er en litt mer ytelsesbasert elbil og byr på hakket mer kjøreglede, og at endringene inkluderer større dekk, sportsseter og mattsvarte utvendige karosseripaneler.

Og med en fornyet satsting på GR-utgaver, er det ikke umulig at Toyota faktisk har planer om å tilby en bZ4X GR Sport i framtiden. Men det har de foreløpig ikke sagt noe om, og det er kanskje like greit.

For det viktigste akkurat nå er jo å få bZ4X ut på markedet, ikke sant?

Men det sportslige konseptet av den nye elbilen er altså ikke alt Toyota viser fram i Tokyo.

Over i rally-VM bruker Toyota den lille bybilen Yaris til rallyoppgaven, og det med svært stor suksess. Toyota har nemlig tatt tittelen de tre siste årene, først med estlandske Ott Tänak og deretter med franske Sébastien Ogier som fører.

Dette feiret de med en Yaris GR sent i 2020, og den innfridde forventingene ‒ til de grader.

Faktisk hadde Toyota klart å lage en så imponerende utgave av Yaris at den like godt ble kåret til årets bil i Storbritannia i 2021, og i finalen slo den Land Rover Defender, Ford Puma og Volkswagen ID.3. Ikke verst!

Nå har de en ny utgave på gang, og denne gang har de funnet fram en enda sprekere forkortelse enn GR. Nemlig GRMN.

De sportslige utgavene til Toyota følger et hierarki hvor GR Sport befinner seg nederst, GR er i midten og GRMN troner helt øverst. Her står de to første bokstavene selvsagt for Gazoo Racing, men så kommer den berømte rosinen i pølsa. M for Meister og N for Nürburgring. En mester rundt Nürburgring, altså.

Men det spørs om GRMN Yaris faktisk blir det.

For dette er en begrenset spesialversjon i 500 eksemplarer som kun skal selges i Japan, så det er heller tvilsomt om denne noen gang besøker Europa.

Toyota GR har slanket denne med 20 kilo, gjort den bredere med 10 mm og selvsagt forbedret aerodynamikken, kjøreegenskapene og satt inn flere sportsligere detaljer.

Det japanske merket forventer åpenbart flere enn 500 bestillinger, så de kjører like godt en loddtrekning for å plukke ut de som faktisk får lov til å kjøpe en GRMN Yaris.

Det tredje konseptet Toyota Gazoo Racing viser fram på hjemmebane er en ganske så reinspikket racer, en bil kalt GR GT3 Concept.

Her har de tatt høyde for bærekraftig framtidig motorsport, men også her er de svært så sparsomme med detaljene. De nevner ikke en gang ytelsene, men som navnet sier retter den seg mot GT3-racing.

Konseptet er ment å være en slags testpilot for teknologi som også finner veien til vanlige biler, slik som for eksempel en Yaris GR.

Uansett ser den uansett ganske så fryktinngytende ut, og ikke minst på grunn av den enorme bakvingen som bør sørge for at den sitter klistret i svingene.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter