Så ulikt er nybilsalget i Norge, Sverige, Finland og Danmark

Tesla Model 3 ble Norges mest populære nybil i 2021. Så hva med Sverige, Finland og Danmark?


Her hjemme var det aldri noe tvil om hvem som ville bli kårets til årets mest populære nybil i 2021.

Tesla Model 3 tok kommandoen da vi gikk inn i sommeren, og holdt fast på forspranget utover høsten og vinteren. Til slutt endte den opp med 12.058 nyregisteringer, og var drøyt 3.000 foran Toyota Rav4 som ble den nest mest populære her i Norge.

Grunnet incentiver har elbilene fått et fortrinn her i Norge, og Rav4 var faktisk den eneste av topp-12 som ikke er mulig å få som en ren elbil.

Da er situasjonen en litt annen i Sverige, Finland og Danmark.

For der var det ingen elbiler å se på topp, selv om slike også begynner å bygge momentum i alle våre tre naboland.

Her har vi samlet de mest populære bilene i våre tre naboland samt Norge til et aldri så lite familiefoto:

La oss begynne med bilnasjonen av den nordlige kvartetten, Sverige, som akkurat bikket 300.000 registrerte nybiler i 2021. Det er omtrent dobbelt så mange som i Norge.

Volvo har vært den klare eneren i Sverige nærmest i all evighet, og 2021 var ikke noe inntak. Merket har fortsatt et jerngrep på det svenske nybilsalget.

Volvo teppela likegodt pallen, og hadde dermed den mest populære, nest mest populære og tredje mest populære modellen i 2021.

På topp tronet Volvo S/V60, som endte på 14.916 nyregisteringer, ifølge tall fra Bil Sweden. Nærmest kom Volvo XC40 som også er tilgjengelig som elbil, og den endte på 12.242, mens storesøster XC60 ble nummer tre med 11.942 registeringer.

Sverige begynner nå å få litt sving på elbilsalget, som endte på 57.473 registeringer ‒ mer enn en dobling fra året før. I Norge ble det førstegangs-registrert drøyt 113.000 elbiler i 2021.

Over i Danmark kan De danske bilimportørene melde at 2021 var «helt elektrisk», hvor det var mer enn en fordobling av ladbare biler i forhold til 2020. Spesielt desember utmerket seg, hvor andelen ladehybrider og elbiler sto for 58 prosent av salget.

Totalt ble det registrert 185.328 nye personbiler i løpet av fjoråret, hvorav 24.917 var rene elbiler.

Men topp-10 var helt uten slike, viser tall fra Bilstatistik.dk.

Helt på topp tronet nemlig lille Ford Kuga, som endte opp med 5.889 registeringer. Deretter fulgte Citroën C3 med 5.226 registeringer, mens Toyota Yaris var tredje mest populær i Danmark i 2021 med 4.261.

Ja, danskene liker åpenbart kompakte biler. Det var for øvrig ingen rene elbilmodeller på topp-10 i Danmark.

Så hva med våre naboer lengst i øst?

I Finland endte nybilsalget på 98.481 biler, og er dermed det landet av kvartetten her i nord hvor det selges færrest nybiler.

Det går også hakket tregere med elbiler i Finland, viser tall fra Autoalan Tiedotuskeskus. Men også her avsluttet disse bilene året veldig sterkt.

Totalt økte elbilene til 10,3 prosent av det totale salget, men i desember sto elbilene for rundt 24 prosent av alle nyregistreringene i Finland med 1.579 nye elbiler registrert.  

I 2020 sto elbilene i Finland kun for 4,4 prosent av nybilslaget, så også der var det mer enn en fordobling når det kommer til nye elbiler.  

Men ingen elbiler kom seg inn på topp-10 i 2021, hvor den aller mest populære ble den gamle slageren Toyota Corolla med 5.320 registeringer.

Nummer to ble Toyota Yaris med 3.704 registeringer, mens Skoda Octavia var tredje mest populær i Finland med 3.676 nye biler i 2021.

Vi må helt ned på 13. plass for å finne den første rene elbilmodellen, og det var Volkswagen ID.4 som ble registrert 1.428 ganger i løpet av fjoråret.

Dermed får vi en ganske så snodig fasit. For verken den mest populære nybilen i Sverige, Danmark eller Finland i 2021 var blant topp-20 på den norske listen.

Og de tre øverste i Norge, Tesla Model 3, Toyota Rav4 og Volkswagen ID.4, var ikke blant de tre mest populære i noen av våre tre naboland.

Nærmest kom Rav4, som endte på 6. plass i Sverige med 7.865 nyregistreringer. Og dermed finner vi endelig en liten likhet.

For Rav4 endte altså opp med 8.928 nyregisteringer i Norge, og den er dermed unntaket som bekrefter regelen ‒ Norge, Sverige, Finland og Danmark er ganske ulike når det kommer til nybilsalget.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter