Ladehybriden med over 100 km el-rekkevidde er her

Mercedes Norge har klar en ny ladbar C-klasse med en voldsom elektrisk rekkevidde. Også nye C-klasse All-Terrain og C-klasse stasjonsvogn er klar for norske veier.


Mange kvier seg til å gå over til rene elbiler grunnet rekkevidden og ladingen, og da er ladehybrider en god løsning. Her får man det beste fra to verdener.

Disse, og spesielt de med litt lengre elektriske rekkevidder, kan nemlig fungere som en ren elbil i hverdagen og som fossilbil under lange kjøreturer. Da spares både det lokale miljøet, din egen bankkonto og ladetid underveis.

Nå har Mercedes klar en ladehybrid som haker ut alle tre tingene, den nye C 300 e plug-in hybrid.

‒ Nye C-Klasse kan endelig bestilles som ladbar hybrid med en imponerende elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

‒ Sammen med en sterk elmotor, kan det meste av den daglige kjøringen tilbakelegges helt elektrisk, samtidig som ekstra rekkevidde fra forbrenningsmotoren er tilgjengelig når du trenger den.

Tyskerne nøyer seg ikke bare med en versjon, men har klar to forskjellige C 300 e plug-in hybrid. En sedan og en stasjonsvogn.

Foruten den utvendige formen er begge utgavene like, og det betyr en bensinmotor med 204 hestekrefter og en elmotor med ytterligere 129 hk. Totalt er systemeffekten oppgitt til pene 313 hk, mens dreiemomentet er på 550 Nm.

Når det gjelder batteriet, så har Mercedes puttet inn 4. generasjon batteri som har en kapasitet på 25,4 kWh. Ladehybriden byr også på hurtiglading på 55 kW og 11 kW for hjemmeladingen.

En utfordring for ladehybridene er plassen i bagasjerommet, noe Mercedes har tenkt på. De har designet batteriet slik at bagasjeromsgulvet nå er flatt.

Mercedes Norge sier at det er særlig merkbart i stasjonsvognmodellen, hvor bagasjekapasiteten har økt med 45 liter til 360 liter. Legges baksetene ned øker bagasjekapasiteten til 1.375 liter, en økning på 40 liter fra utgående modell.

Bakerst er i tillegg lengden økt med 63 mm til 1.043 mm, mens høyden er økt med 150 mm til 732 mm. Luftfjæring og nivåregulering bak er standard for både sedan og stasjonsvogn, opplyser Mercedes.

En grunn til den voldsomme elektriske rekkevidden er at ladehybriden nå høster enda mer energi fra den hydrauliske bremsen, som nå har en effekt på over 100 kW. Også de bak rattet kan påvirke hvor mye energi som skal gjenvinnes, noe som gjøres enkelt ved tre trinn kontrollert av vippebrytere bak rattet.

Dette er mulig i alle kjøremodusene foruten Sport. Mercedes forklarer videre at i kjøremodus D- er det også mulig å få «1-pedalfølelsen» kjent fra de rene elbilene. Her bremser bilen selv nå gasspedalen slippes, og i mange tilfeller bremser bilen så hardt at fotbremsen ikke er nødvendig.

Nye C 300 e plug-in hybrid har selvsagt mange av de nye løsningene som Mercedes har utviklet, og inkluderer et interiør fra S-klasse og 2. generasjon MBUX som gjør bilen både digitalt og intelligent.

Den er også utstyrt med noe som mange nok vil satt pris på her i Norge i mørke januar, nemlig Digital Light med sine 2,6 millioner mikrospeil fordelt på de to frontlyktene.

Dette åpner ikke bare for kraftig og blendingsfrie LED-lys, men det er også mulig å projiserer linjer og symboler på veien. For eksempel to føringslinjer om man kommer til veiarbeid.

Lysene er også smarte når det kommer til fotgjengerfelt. Her kan lysene fremheve fotgjengere i faresonen med en spotlight-funksjon, og tydeliggjør posisjonen med projiserte retningspunkter.

Andre ting Digital Light som er arvet fra S-klasse kan by på er å advare førere om at man kjører i feil retning på motorveier eller enveisgater, og da dukker det opp et symbol. Det samme advarselssymbolet vises før du kjører mot rødt lys eller et stoppskilt.

Hvilke symboler som vises er avhengig av lokale veitrafikkregler, og Mercedes opplyser at dette er delvis tilgjengelige i EU.

Her er fakta rundt den nye ladehybriden:

I og med at den ladbare hybriden nå er klar for Norge, er selvsagt også prisene klare. Mercedes Norge opplyser at sedanutgaven av C 300 e plug-in hybrid starter på 615.000 kroner, mens stasjonsvognen har en utgangspris på 640.000 kroner.

De første eksemplarene av nye Mercedes C-klasse 300 e plug-in hybrid er ventet på norske veier allerede denne måneden.

På samme tid som den nye ladbare hybriden er klar kommer også to andre nye C-klasse-utgaver.

Nye C-Klasse All-Terrain er som navnet hinter om en litt mer høyreist utgave, og her har Mercedes økt bakkeklaringen med 40 millimeter.

‒ Nye C-Klasse All-Terrain byr på god fremkommelighet i form av både økt bakkeklaring og 4Matic firehjulstrekk som standard, sier Myhre.

Sammenlignet med den vanlige stasjonsvognen er All-Terrain hakket større. Lengden har økt med fire millimeter til totalt 4,75 meter, hjulbuene øker bredden med 21 millimeter til total 1,84 meter og de ekstra 40 mm bakkeklaring gjør bilen 1,49 meter høy.

4Matic-systemet fordeler opptil 45 prosent av motoreffekten til forakselen og opptil 55 prosent til bakakselen.

Utgaven har også større hjul enn den vanlige stasjonsvognen og byr på to ekstra kjøremoduser for terrenget, Offroad for lett terreng og Offroad+ for den litt mer krevende terrengkjøringen. Her slår for eksempel DSR (Downhill Speed Regulation) inn, noe som gjør det enklere å kontrollere bilen i bratte bakker.

På innsiden kan All-Terrain også by på en egen «Offroad»-seksjon, og denne inneholder informasjon om for eksempel stigning og styrevinkel, i tillegg til geokoordinater og kompass.

Bakerst har bagasjerommet den samme dimensjonen som sin standard søster ‒ en kapasitet på mellom 490 med baksetene oppe og 1.510 liter når setene felles ned.

Selvsagt finner også Digital Light veien inn til All-Terrain som et tilvalg, men med en vri.

Mercedes Norge forklarer hvordan det fungerer:

«For All-Terrain inkluderes et spesielt terrenglys, som ved kjøring i lett terreng sørger for bred belysning, slik at føreren kan se hindringer tidligere, selv i svinger. Så snart terrengkjøremodus er aktivert, slås terrenglyset på. Funksjonen er aktiv i opptil 50 km/t, og slås av automatisk over denne hastigheten.»

Mercedes C-klasse All-Terrain kan bestilles med enten bensin- eller dieselmotor, og her er fakta rundt modellen som starter på 694.000 kroner for C 200 4Matic.

Når det gjelder standard-utgaven av stasjonsvognen, er den klar som en mildhybrid i tillegg til den ladbare hybriden.

‒ Nye C-Klasse stasjonsvogn er elegant, men også sportslig i karakteren. Med god plass, utmerket komfort og teknologi i høyfokus, er dette en bil vi gleder oss veldig til å se på norske veier, sier Myhre.

Denne er 4,75 meter lang og 1,82 meter bred, og akselavstanden har økt med 25 mm i forhold til forgjengeren til totalt 2,86 meter.

Bakerst er bagasjerommet 30 liter større enn forrige modell, og har nå en kapasitet på 490 liter med baksetene oppe. Om disse legges ned er 1.510 liter tilgjengelig.

Den nye utgaven er også litt elektrifisert. Dette er nemlig en mildhybrid, og både diesel- og bensinutgavene er utstyrt med 2. generasjons integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48 volt system.

Dette åpner blant annet for funksjoner som «gliding», økt trykk og energigjenvinning, og dermed blir det mulig å spare drivstoff som gjør bilen mer effektiv og litt mer miljøvennlig.

Her er fakta rundt C 200, C 300 og dieselutgaven C 220 d:

Også denne versjonen er klar til bestilling, og C 200 starter på 688.000 kroner, C 300 har en inngangspris på 734.000 kroner, mens C 220 d begynner på 689.000 kroner.

C-klassen blir altså ganske så ny med dette januar-slippet, og her er bilder av den som kanskje blir en liten favoritt her i Norge, ladehybriden C 300 e plug-in hybrid med en voldsom elektrisk rekkevidde:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter