Toyota på den globale søkertoppen, BMW i Norge

Toyota var også i 2021 det aller mest søkte bilmerket globalt sett, mens BMW Norge kan sprette champagnen når det kommer til den norske søkertrenden.


Man skulle kanskje tro at Tesla har vært det aller mest søkte bilmerket på Google i flere år, for det er som kjent et ras av artikler som omhandler det populære bilmerket.

Men fakta viser noe helt annet.

Tesla kommer faktisk et lite stykke bak når det kommer til hva bilfolket virkelig er interessert i, og selv om merket er inne på topplisten er de kun øverst på søke-trenden i fem land.

Det er altså langt fra godt nok til å være blant de aller mest populære bilmerkene på nettet.

Som vanlig har det australske selskapet Compare the Market samlet data fra hele verden som viser hvilke merker som skaper mest nysgjerrighet på internett, og for 2021 har de funnet gode nok Google Trends-data for 154 land ‒ inkludert Norge.

Dette er fjerde året på rad de samler den globale dataen, hvor de til slutt sammenligner plasseringene i de forskjellige landene og kommer opp med sin versjon av «mest ettersøkt».

Toyota toppet den første listen for 2018, mens BMW fikk en gjesteopptreden som det aller mest søkte bilmerket i 2019. Den tronen gjenerobret Toyota i 2020.

Nå er altså 2021 historie, og Compare the Market har tatt på seg bil-brillene og sett på søkertrendene for fjoråret.

Her er to biler som har bidratt til aktivitet på Google i 2021, Toyota bZ4X og BMW Concept XM.

Ikke overraskende er Toyota det mest søkte bilmerket i Japan, og andre land hvor de topper inkluderer Russland, Australia og mange av landene i den sørlige halvdelen av Afrika.

Også på Island er de aller mest nysgjerrige på Toyota når det kommer til bilmerker, men i store deler av Europa må de finne seg i å spille andrefiolin.

Uansett, tallene viser at Toyota topper søkerstatistikken i 47 land, og de står bak hele 31 prosent av alle søkene. Det er dog litt ned fra 2020, hvor de toppet i 55 land og sto for nesten 35 prosent av søkene.

Ifølge Compare the Market kan årsaken være at andre bilmerker opplevde en oppgang i googlingen, som Audi og Hyundai som begge avanserte to plasser. To andre bilmerker i framgang var Rolls-Royce og Mazda, som begge for første gang gikk til topps i enkelte land.

Toyota kunne by på mange nyheter i 2021, inkludert at sportsbilavdelingen Gazoo Racing skulle restarte produksjonen av reservedeler for noen bilmodeller, at de kommer med elbilen bZ4X, har en redesignet Land Cruiser på gang og at legendariske Corolla nå kommer som SUV.

Som vanlig var det BMW som ga Toyota mest kamp, for det er disse to merkene som har tatt de to øverste plassene på trending-lista alle fire årene.

BMW var det mest søkte bilmerket i 29 land, noe som er litt ned fra 2020. Da var de nemlig på topp i 34 land, mens de slo totalt knock-out i 2019 da de skapte så hysteriske tilstander på nettet at de toppet søker-trenden i hele 118 land.

Et av landene BMW havnet på topp i 2021 var Norge, noe som ikke akkurat er et stort sjokk. BMW har nemlig toppet den norske søker-trenden i alle fire årene Compare the Market har laget sin oversikt, og en av forklaringene på dette er helt sikkert at merket for lengst har innledet sin store elbil-satsing.

BMW toppet også i bilkjære europeiske land som Tyskland og England.

Den aller nyeste elbilen til tyskerne som garantert skaper mer norsk Google-trafikk er BMW iX M60, en bil vist fram tidligere denne uka. Lenke til en sak om denne finner du helt nederst.

Men Toyota og BMW kan ikke hvile på laurbærene, for totalt går antall 1. plasser ned. Kombinert toppet de to merkene i 76 land i 2021, altså nesten halvparten av landene. I 2020 toppet duoen i 89 land, og året før i hele 146 land.

Bak lurer nemlig Mercedes som gjedda i det berømte sivet, som gikk fra 15 topplasseringer i 2020 til 23 i 2021. De var altså kun seks bak rivalen BMW i fjor.

Neste er nok en tysk gigant, nemlig Audi. De fire ringene ble dermed det mest populære merket fra den store Volkswagen-gruppen, og toppet statistikken i 11 land. I likhet med Mercedes er det ny personlig rekord.

De to konsernkameratene Kia og Hyundai fulgte på de neste plassene, og på 7. plass finner vi endelig Tesla.

Det amerikanske merket holder også på med andre ting, og Google er ikke helt overbevist om at de kan kalles et bilmerke. Så de er faktisk utelatt i bil-kategorien, men Compare the Market har vært så nysgjerrige på elbilmerket at de også har samlet data rundt dem.

Resultatet er fem 1. plasser, inkludert i Kina. Og der er det så mye folk at det nå er ansett som det viktigste bilmarkedet, så selv om ikke Tesla topper totalt bør det være en ganske så stor trøst å være den mest søkte i Kina.

En annen trøst for Tesla at de innkasserte mange 2. og 3. plasser, inkludert i Norge og USA.

Totalt var det 19 merker som toppet Google Trends i ett eller flere land, deriblant Suzuki som sist var inne på listen i 2018 etter å ha toppet i fire land. I 2021 tronet de øverst i to land, så muligens er den gamle storheten i ferd med å våkne.

Noen som derimot er i ferd med å sovne er Ford, Volvo, Nissan og Peugeot. Nå toppet Ford riktignok i USA, så ingen helkrise selv om de toppet i seks land i 2020.

Volvo gikk på sin side fra fem 1. plasser i 2020 til kun to i 2021, og det var neppe noen stor overraskelse at det var hjemlandet Sverige og de kjære naboene i øst, Finland.

Med en voldsom satsing på elbiler er det ikke så greit å spå hva framtiden vil bringe, men vi er ganske så sikre på at interessen for hva bilmerkene foretar seg ikke vil bli mindre i 2022.

Her er fasiten for 2021, som altså domineres av Toyota, BMW og Mercedes.

  1. Toyota 47
  2. BMW 29
  3. Mercedes 23
  4. Audi 11
  5. Kia 7
  6. Hyundai 6
  7. Tesla 5
  8. Renault 4
  9. Ford 4
  10. Honda 3
  11. Suzuki 2
  12. Fiat 2
  13. Chevrolet 2
  14. Volvo 2
  15. Nissan 2
  16. Lexus 2
  17. Peugeot 1
  18. Rolls-Royce 1
  19. Mazda 1

Kilde: Compare the Market

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter