Annonse
HjemElbilerEn BMW iX med 619 hk og over 1.000 Nm

En BMW iX med 619 hk og over 1.000 Nm

BMW M har nå kastet seg på elbilbølgen, og det resulterer i en helt ny sjef i BMW iX-familien ‒ den særs potente iX M60.

Til nå har den sportslige avdelingen til BMW stort sett fokusert på «vanlige» biler, men det tyske merket har ingen planer om å pensjonere M-merket nå som de går over til helelektriske biler.

Nei, BMW M som kan spore sine aner tilbake til 1972 skal satse minst like hardt på elbiler, og de har nå klar en helt ny sjef.

Her har nemlig BMW samlet tre svært viktige bokstaver, i for elektrifisert, X for SUV og M for Muskler. Eller Motorsport om du vil.

Saken fortsetter under Annonsen

Vi snakker altså om en BMW iX M60.

– Sammen med nye BMW i4 M50, beviser nye BMW iX M60 at også de elektriske spydspissene til det tyske merket fortjener å bruke den samme ettertraktede bokstaven i modellbetegnelsen, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

‒ Nye BMW iX M60 representerer en ny tilnærming til progressiv luksus og ren elektrisk kjøreglede.

Som vanlig når M-gjengen kaster seg over en modell, er det mulig å spotte at dette er noe litt mer spesielt foruten å se M-merket. Utvendig skiller BMW iX M60 seg ut fra søsken, BMW iX xDrive40 og BMW iX xDrive50, med flere unike detaljer.

«Bremsekaliprene til det optimaliserte og sportslige bremsesystemet er malt i blått og bærer den klassiske M-logoen.

Samme logo finner man igjen på frontsidepanelene og bak på bilen, da i sort høyglans og fargen Titanium Bronze, som matcher de særegne listene som strekker seg fra speilene, under vinduene, til bilens bakende», forklarer BMW Norge.

Som standard kommer M-versjonen med 21-tommers felger, men det er også mulig å få den med 22-tommers felger og eksklusivt Titanium Bronze-design.

Også som vanlig for en M-utgave byr iX M60 på hakket mer standardutstyr.

«Blant annet inkluderer den BMW Live Cockpit Professional og BMW Natural Interaction, som lar funksjoner betjenes ved hjelp av tale og bevegelser, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound høyttalersystem, BMW Laser Light, Comfort Access, aktiv seteventilasjon for fører og passasjer foran, med mer», forklarer BMW-importøren.

Men det viktigste med M-utgavene er føreregenskapene og kraften, og begge deler er hakket mer rått i iX M60 enn standardversjonene.

Blant annet er det en spesialoppsatt toakslet luftfjæring som også byr på automatisk nivåkontroll, en anti-rollbar på bakakselen og elektrisk firehjulsdrift med en enda mer responsivt hjulslippbegrensning.

De nye kjøreegenskapene skal gjøre iX M60 enkel å håndtere i alle hastigheter, men på samme tid skal den også kunne utfordre de fysiske grensene ‒ noe jo M-utgavene skal.

Det bør også være nok av kraft i den nyeste M-modellen.

Motoren bak yter 486 hk og den foran byr på ytterligere 258 hk, og totalt er samlet effekt oppgitt til formidable 619 hk.

Det er imponerende, og det er også dreiemomentet. For dette er det høyeste en M-modell noensinne har bydd på.

BMW iX M60 bryter drømmebarrieren på 1.000 Nm for aller første gang, og i sportsmodus lyder denne på 1.015 Nm. Men det bor enda mer i det elektriske drivsystemet.

For aktiveres Launch Control er det nemlig 1.110 Nm tilgjengelig.

Da gjøres sprinten opp til 100 km/t på 3,8 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t. Det er 50 km/t mer enn iX xDrive50.

Så dette går da utover rekkevidden?

Vel, iX M60 har samme batteri som iX xDrive50, altså bruttokapasitet på 111,5 kWh og nettokapasitet på 105,2 kWh. Men BMW har klart å holde forbruket målt etter WLTP-normen på 21,6 kWh/100 km under blandet kjøring, noe som gir en rekkevidde på opptil 566 kilometer.

Ladingen er nesten like rask som bilen. For her byr BMW på 200 kW, noe som gir en ladetid på 35 minutter fra 10 til 80 prosent. Fra 10 prosent SOC (State of charge) kan man lade nok til å øke rekkevidden med 150 kilometer på 10 minutter, opplyser BMW.

Og det beste av alt?

Den spreke utgaven er ikke altfor langt unna, og den globale lanseringen skal starte i juni.

Men like morsom er ikke prisen, for BMW iX M60 bikker enkelt millionen. Den starter nærmere bestemt på 1.149.000 kroner, og norske forhandlere åpner for bestilling senere denne måneden.

– Med den svært høye etterspørselen vi opplever etter BMW iX, så forventer vi at det vil bli mange om beinet også for nye BMW iX M60, avslutter Tegneby.

Her er bilder av den nye sjefen i iX-familien, den potente BMW iX M60.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse