Finn en mangel med disse formelbilene

En formelbil uten en racerfører? Ja, det er visstnok framtiden. Se video.


Det er en kjent sak at motorsporten driver fram utviklingen av personbiler, og nå også på feltet «selvkjørende».

For som kjent skal framtidens biler kjøre av seg selv, og utviklingen på dette feltet har kommet så langt at autonome biler nå blir testet ute i trafikken.

Det har så langt skjedd uten hjelp av motorsporten, men nå våkner også denne delen av bilbransjen.

Allerede i oktober arrangerte Indy Autonomous Challenge (IAC) den første førerløse racerbilkonkurransen på selveste Indianapolis Motor Speedway.

Den gang kjørte hvert av lagene to runder rundt den berømte ovalbanen hvor det også var satt ut en hindring, og TUM Autonomous Motorsport fra det tekniske universitetet i München gikk til topps med en snitthastighet på 218 km/t.

Men ekte motorsport består som kjent av flere biler som konkurrerer mot hverandre, og i forbindelse med CES-messen i Las Vegas har nå historiens første autonome løp med flere racerbiler på banen blitt avviklet.

Dette var en mann-mot-mann-konkurranse, eller racerbil-mot-racerbil om du vil. Her var det altså en utslagskonkurranse, hvor den bilen som vant den aller siste par-duellen ble vinneren.

På plass i Las Vegas var ni team fra åtte land som representerte hele 19 universiteter, og de hadde fått utlevert hver sin Dallara AV-21. Dette er en avansert selvkjørende racerbil med en masse selvkjørende ADAS-teknologi, akkurat som dagens til dels selvkjørende biler.

Finalen sto mellom italiensk-amerikanske PoliMove og tyske TUM Autonomous Motorsport.

Den ble avgjort da TUM snurret sin bil, og dermed kunne PoliMove plukke opp vinnersjekken på 150.000 dollar.

‒ I dag var den virkelige fødselen av autonom racing, sa prof. Sergio Savaresi, teamleder for Politecnico di Milano.

‒ Den ekte høyhastighets racingen ble presset til sine ytterste grenser. Forskningen på autonome biler vil definitivt dra nytte av denne historiske milepælen.

PoliMove besto av medlemmer fra Politecnico di Milano og University of Alabama, og spesielt de førstnevnte vet hva som må til. Move-avdelingen til den italienske skolen som ble etablert i 2001 har nemlig hjulpet bilmerker som Ferrari, Hyundai, Lamborghini og Maserati, og har mer enn 50 patenter rundt automatikk for selvkjøring.

Konkurransen i Las Vegas var akkurat som et ekte racerløp. Men i stedet for «Ladies and gentlemen, start your eniges» ble det ropt ut «Ladies and gentlemen, start your software», og som vanlig ble også den amerikanske nasjonalsangen sunget.

PoliMove oppnådde den høyeste hastigheten på ovalen, og ble registrert med en toppfart på 278 km/t.

Meningen med slike konkurranser er å pushe grenser når det kommer til selvkjørende biler, og dermed også bidra til å øke sikkerheten. Ikke bare i motorsport, men på tvers av alle former for kommersiell transport.

‒ Vi kom til CES denne uken, verdens mest innflytelsesrike teknologiinnovasjons-arrangement, for å vise verden hvordan denne konkurransen kaster autonome teknologier framover, sier Paul Mitchell, president og CEO hos Energy Systems Network som organiserte konkurransen.

‒ Vi utnytter kraften i priskonkurranser for å tiltrekke oss de beste og de flinkeste hodene fra hele verden, for å fremme den nyeste teknologien innen sikkerhet og ytelse for automatiserte kjøretøy. Og lagene gjorde nettopp det med nok en historisk konkurranse.

Vi heier selvsagt på selvkjørende kjøretøy, men akkurat motorsport er kanskje ikke like spennende uten en racerfører i setet?

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport