Subaru viser spesialutgave av Solterra

Og en elektrisk racerbil med over 1.000 hestekrefter med en svært så tøff målsetning.


Subaru har snart klar sin første elbil, og Solterra kommer etter et samarbeid med Toyota og er tvillingen til Toyota bZ4X.

De to har gått sammen for å lage en ny plattform som utnytter de store fordelene til elbiler, nemlig et design som ikke trenger å ta hensyn til en stor motor, girkasse og drivstofftank.

Solterra fikk sin europeiske debut i desember, og er en SUV som går rett inn i det hete C-segmentet. Den er nemlig 4,69 meter lang, 1,86 meter bred og 1,65 meter høy, mens designet kan minne litt om en Toyota Rav4.

Med akslingene plassert langt framme og bak har Subaru klart å få en kabin som er 1,94 meter lang og med en takhøyde på 1,16 meter, mens rekkevidden er ventet å ende en eller annen plass på 400-tallet.

Men Subaru nøyer seg ikke bare med en vanlig utgave, for under Tokyo Motor Show viser de fram en utgave som har fått navnet Solterra STI Concept.

Nå nevner ikke Subaru noe om spesifikasjonene til denne utgaven, så det virker som at disse er uendret fra den vanlige utgaven. Det betyr i så fall 215 hk og et batteri på 71,4 kWh.

Det Subaru sier er at den har fått noen nye sportslige utvendig endringer, som en takspoiler, en kirsebærrød effektfarge under spoilere og andre spesialdeler på utsiden.

Endringene er inspirert av «Subarus overlegne kjøredynamikk». Ja, ifølge merket selv.

Subaru viser også en annen og langt mer sportslig elbil i Tokyo, og denne har de døpt STI E-RA Concept.

Som vi nordmenn husker da Petter Solberg ble verdensmester i 2003, Subaru satser på motorsport. Og de har på gang et nytt elektrisk et via STI-avdelingen (Subaru Tecnica International) som er kalt STI E-RA Challenge Project, og dette skal gjøre det japanske merket konkurransedyktig når også racerbilene blir elektriske.

Målet er å skaffe seg erfaring rundt elektriske drivverk, og her har de samlet eksperter fra hele kloden for å lykkes best mulig.

Og vi kan slå fast at satstingen virker lovende.

Konseptet Subaru STI E-RA er nemlig en svært så sterk elbil, for her har de sammen med Yamaha utviklet et drivverk som huser over 1.000 hk. Jepp. Motoren blir drevet av et batteri på 60 kWh.

Og målet for dette konseptet er ganske så røft.

STI E-RA skal nemlig klare en runde rundt selveste Nürburgring på 400 sekunder. Det betyr i så fall en runde på 6 minutter og 40 sekunder.

Den raskeste runden gjort av en serieprodusert sportsbil er på 6:43,3 satt av en Porsche 991 GT2 RS, mens den elektriske racerbilen Volkswagen ID.R klarte runden på lynraske 6:05,3 i 2019.

Teslas vanvittige Model S Plaid med 1.020 hk gjorde for øvrig runden på 7:35,5 minutter i fjor høst.

Så Subaru har åpenbare store elektriske planer, så det blir spennende å se hva de kan by på både av vanlige elbiler og elektriske racerbiler.

Her er Solterra STI:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter