Denne flotte sportsbilen kom i 1965, og modellen er faktisk viktig for elektrifiseringen som har skutt fart de siste årene. (Fotos: Toyota)

Toyota markerer 60 år med elektrifisering

Toyota feirer mer enn 30 millioner elektrifiserte biler på en passende måte, nemlig å finne veien til Rétromobile i Paris. Sjekk ut disse fire klassikerne!


Toyota ble dannet i 1937 og er dermed 87 år, men det var først på 1950-tallet at de satset skikkelig på biler. Det store gjennombruddet kom i 1968, for da dukket det som er historiens klart mest solgte bilmodell opp ‒ Toyota Corolla.

Men verden hadde blitt kjent med T-merket noen år før det, for sjokkerende nok byttet verdens mest kjente hemmelige agent bil.

-->
James Bond er synonymt med Aston Martin, og det grunnet agentbilen DB5 som han brukte i den 3. og 4. filmen. Men i den 5. filmen fra 1967, «James Bond i Japan», var plutselig favoritten en Toyota. Mer eksakt en Toyota 2000 GT.

Denne ble vist fram som et konsept to år før, og da hadde Toyota allerede klar en annen og mindre sportsbil. 1965 er nemlig året Toyota Sports 800 dukket opp, og denne modellen er faktisk viktig for elektrifiseringen vi nå er inne i.

For i 1977 dukket det opp en banebrytende prototype, for denne hadde både en elmotor og et drivbatteri. Så ja, en av de aller første hybridene.

Den som skrev hybridhistorie var dog Prius-modellen i 1997, for dette ble den første masseproduserte hybriden. Den banet altså vei for den elbiltiden vi nå er inne i.

Så når lille Sport 800 som altså tok viktig elektriske steg runder 60 år, er det også på tide at Toyota setter kursen for bilmessen Rétromobile i Paris for aller første gang.

Dette er en av verdens største messer for klassiske- og veteranbiler, og årlig samler den bilprodusenter, forhandlere, auksjonshus og entusiaster fra hele verden.

– Vi er veldig stolte over å ha vært ledende innen elektrifisering gjennom en årrekke, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge.

‒ Vi startet tidlig med å teste ut nye måter for å lage mer bærekraftige biler. Nå har vi jobbet med elektrifisering i hele 60 år – og markerer det med å vise fram noen av våre mest minneverdige modeller gjennom tidene.

Mer eksakt kan publikum sjekke ut fire viktige modeller for Toyotas elektrifisering, og du trenger ikke å reise til Paris for å sjekke dem ut. Her serverer vi dem nemlig på et elektrisk fat.

Toyota Sports 800 (1965)

Toyotas første sportsbil, kjent for sin lette konstruksjon og gode kjøreegenskaper. Sports 800 hadde en luftkjølt boksermotor med to sylindre og et targa-tak, som gjorde det mulig å kjøre med åpent tak. Ingeniørkunsten skilte seg ut på 60-tallet.

Kun 300 av bilene som ble laget hadde rattet på venstre side.

Toyota Sports 800 fikk et nytt liv i 1977, og ble en av de første hybridprototypene i historien. 

Toyota Sports 800 GT Hybrid ble vist fram under Tokyo Motor Show i 1977, og var utstyrt med en gassturbin som drev en generator som ga elektrisk energi til den elektriske motoren og lagringsbatteriet.

Spesifikasjoner:

  • 3,58 meters 2-seters targa coupé
  • Hybridanlegg med gassturbin, generator, elektrisk motor (30 hk) og batteri
  • 2 gir, bakhjulsdrift
  • Vekt: 990 kg
Toyota Prius (1997)

Verdens første masseproduserte hybridbil, som revolusjonerte bilbransjen med den kombinerte bensin- og elmotoren. Prius satte standarden for drivstoffeffektivitet og mer miljøvennlig transport. Modellen ble et globalt symbol på hybridteknologi.

Prius ble født fra fantasien til en amerikansk arbeidsgruppe opprettet i 1993 og kalt G21. Den samlet et dusin ingeniører og designere som skulle meisle ut en ny visjon om en global bil som ledet inn i det 21. århundre.

Det førte til en revolusjonerende drivlinje, Toyota Hybrid System.

Etter en konseptbil presentert i 1995 ble produksjonsversjonen avduket under Tokyo Motor Show i 1997, og bilen var designet av Toyotas kaliforniske studio og fant veien videre til Europa i 2000.

Her er 1995-utgaven:

Spesifikasjoner:

  • 4,32 meters 4-dørs sedan
  • 4-sylindret bensinmotor på 1.497 cm3 og 72 hk, med direkte innsprøytning
  • 45 hk synkron elektrisk motor
  • Vekt: 1.250 kg
  • Maksimal hastighet: 160 km/t
  • Forbruk: 5,1 l/100 km, 120 g/km CO2 (EEC-standarder)
Toyota Rav4 (1996)

En av de første masseproduserte elektriske SUV-ene, med en rekkevidde på rundt 200 kilometer per lading, og elektriske Rav4 var et tidlig bevis på Toyotas satsing på bærekraftig mobilitet.

Den helelektriske versjonen ble lansert i 1996, også det i California med sine strenge utslippskrav. Det var Toyotas første elbil ment for det store markedet, og ble først vist fram som EV-50-konseptet under Tokyo Motor Show i 1993.

Batteriet kom fra Panasonic og ladetiden var 5 timer. Og ja, selv den gang satte Toyota på dekk med mindre rullemotstand og en varmepumpe forbedrer effektiviteten til varme- og klimaanlegget.

Toyota solgte drøyt 1.000 slike, og en av kundene inkluderte en viss Tom Hanks.

Toyota laget også en ny helelektrisk versjon basert på 3. generasjon av Rav4 som ble avduket som et konsept på Los Angeles Auto Show i 2010, deretter som en endelig versjon i 2012. Her var det en rekkevidde på 160 kilometer, og Toyota satte sammen nærmere 2.500 slike mellom 2012 og 2014.

Og ja, den første generasjonen Rav4 EV vant også de første konkurransene som samlet elektriske kjøretøyer, med Scandinavian Electric Car Rally i 1995 og i sin kategori under Monte Carlo Rally for Electric Vehicles i 1997 og 1998.

Spesifikasjoner:

  • 3,69 meters 3-dørs SUV
  • Motortype: permanentmagnet synkron, 61 hk topp, 165 Nm
  • NiMH-batteri, 200 km maksimal rekkevidde, lades opp på 5 timer
  • Vekt: 1.460 kg
  • Maksimal hastighet: 125 km/t
GR Yaris Rally1 (2025)

Toyotas nyeste rallybil for 2025-sesongen. GR Yaris Rally1 løfter Toyotas banebrytende teknologi over til motorsporten. Den hybride drivlinjen gir kraft og kontroll, og demonstrerer Toyotas satsing på innovasjon og toppresultater i racing.

Rallybilutgaven av lille Yaris har for øvrig dominert rally-VM de siste årene, og har vunnet de tre siste lagtitlene og to førertitler. Og den markerer altså 60 år med elektrifisering på den store retromessen i Paris.

Spesifikasjoner:

  • 4,21 meters 3-dørs sedan
  • 1,6 l turbo direkteinnsprøytning, over 370 hk og 425 Nm, drevet av fornybart drivstoff
  • Firehjulsdrift, 2 mekaniske differensialer
  • 1.180 kg, 201 km/t
Les også:

Hva tenker du