Toyota ble dannet i 1937 og er dermed 87 år, men det var først på 1950-tallet at de satset skikkelig på biler. Det store gjennombruddet kom i 1968, for da dukket det som er historiens klart mest solgte bilmodell opp ‒ Toyota Corolla.
Men verden hadde blitt kjent med T-merket noen år før det, for sjokkerende nok byttet verdens mest kjente hemmelige agent bil.
Toyotas første sportsbil, kjent for sin lette konstruksjon og gode kjøreegenskaper. Sports 800 hadde en luftkjølt boksermotor med to sylindre og et targa-tak, som gjorde det mulig å kjøre med åpent tak. Ingeniørkunsten skilte seg ut på 60-tallet.
Kun 300 av bilene som ble laget hadde rattet på venstre side.
Spesifikasjoner:
- 3,58 meters 2-seters targa coupé
- Hybridanlegg med gassturbin, generator, elektrisk motor (30 hk) og batteri
- 2 gir, bakhjulsdrift
- Vekt: 990 kg
Verdens første masseproduserte hybridbil, som revolusjonerte bilbransjen med den kombinerte bensin- og elmotoren. Prius satte standarden for drivstoffeffektivitet og mer miljøvennlig transport. Modellen ble et globalt symbol på hybridteknologi.
Prius ble født fra fantasien til en amerikansk arbeidsgruppe opprettet i 1993 og kalt G21. Den samlet et dusin ingeniører og designere som skulle meisle ut en ny visjon om en global bil som ledet inn i det 21. århundre.
Det førte til en revolusjonerende drivlinje, Toyota Hybrid System.
Etter en konseptbil presentert i 1995 ble produksjonsversjonen avduket under Tokyo Motor Show i 1997, og bilen var designet av Toyotas kaliforniske studio og fant veien videre til Europa i 2000.
Her er 1995-utgaven:
Spesifikasjoner:
- 4,32 meters 4-dørs sedan
- 4-sylindret bensinmotor på 1.497 cm3 og 72 hk, med direkte innsprøytning
- 45 hk synkron elektrisk motor
- Vekt: 1.250 kg
- Maksimal hastighet: 160 km/t
- Forbruk: 5,1 l/100 km, 120 g/km CO2 (EEC-standarder)
En av de første masseproduserte elektriske SUV-ene, med en rekkevidde på rundt 200 kilometer per lading, og elektriske Rav4 var et tidlig bevis på Toyotas satsing på bærekraftig mobilitet.
Den helelektriske versjonen ble lansert i 1996, også det i California med sine strenge utslippskrav. Det var Toyotas første elbil ment for det store markedet, og ble først vist fram som EV-50-konseptet under Tokyo Motor Show i 1993.
Batteriet kom fra Panasonic og ladetiden var 5 timer. Og ja, selv den gang satte Toyota på dekk med mindre rullemotstand og en varmepumpe forbedrer effektiviteten til varme- og klimaanlegget.
Toyota solgte drøyt 1.000 slike, og en av kundene inkluderte en viss Tom Hanks.
Toyota laget også en ny helelektrisk versjon basert på 3. generasjon av Rav4 som ble avduket som et konsept på Los Angeles Auto Show i 2010, deretter som en endelig versjon i 2012. Her var det en rekkevidde på 160 kilometer, og Toyota satte sammen nærmere 2.500 slike mellom 2012 og 2014.
Og ja, den første generasjonen Rav4 EV vant også de første konkurransene som samlet elektriske kjøretøyer, med Scandinavian Electric Car Rally i 1995 og i sin kategori under Monte Carlo Rally for Electric Vehicles i 1997 og 1998.
Spesifikasjoner:
- 3,69 meters 3-dørs SUV
- Motortype: permanentmagnet synkron, 61 hk topp, 165 Nm
- NiMH-batteri, 200 km maksimal rekkevidde, lades opp på 5 timer
- Vekt: 1.460 kg
- Maksimal hastighet: 125 km/t
Toyotas nyeste rallybil for 2025-sesongen. GR Yaris Rally1 løfter Toyotas banebrytende teknologi over til motorsporten. Den hybride drivlinjen gir kraft og kontroll, og demonstrerer Toyotas satsing på innovasjon og toppresultater i racing.
Rallybilutgaven av lille Yaris har for øvrig dominert rally-VM de siste årene, og har vunnet de tre siste lagtitlene og to førertitler. Og den markerer altså 60 år med elektrifisering på den store retromessen i Paris.
Spesifikasjoner:
- 4,21 meters 3-dørs sedan
- 1,6 l turbo direkteinnsprøytning, over 370 hk og 425 Nm, drevet av fornybart drivstoff
- Firehjulsdrift, 2 mekaniske differensialer
- 1.180 kg, 201 km/t
- Tidenes kraftigste Ford Ranger også den rimeligste
- Voldsomt mange blir tatt for ruskjøring
- Kia presser EV9 4x4 under viktig prisgrense