Fords pickuper har sine bølleversjoner i form av Raptor-utgavene, og den siste generasjonen Ranger fikk sin rovfugl for drøyt to år siden. Den, altså en Ranger Raptor, kan by på en twin-turbo 3-liters V6 bensinmotor med 292 hk og 491 Nm.
Men Ford var ikke ferdig med sine Ranger-versjoner med denne, og kunne for halvannet år siden også vise fram en ladehybrid av den populære pickupen.
Med en startpris på godt over 900.000 kroner for en Ranger Raptor er det vel bare å stålsette seg for startprisen på den enda kraftigere Ranger ladbar hybrid? Vel, nei, denne kryper til og med under startprisen for rimeligste der ute, Ranger Rap Cab.
– Ranger ladbar hybrid er den kraftigste Ranger vi noensinne har hatt. Den ladbare hybrid-drivlinjen gjør at den også kommer meget bra prismessig ut, forklarer salgsdirektør i Ford Motor Norge, Asgeir Nordeng.
‒ Her får du alle fordelene fra elektrifiseringen og samtidig den svært høye arbeidskapasiteten som har gjort Ranger til Norges og Europas mest solgte pickup. Dette er en svært attraktiv og uslåelig kombinasjon i det mellomstore pickupsegmentet i Norge.
Den ladbare hybriden kommer i tre utgaver, XLT, Wildtrak og den eksklusive spesialversjonen Stormtrak.
I tillegg har den moduser som normal, øko, glatt og tauing i likhet med de andre utgavene, og Ranger ladbar hybrid kommer også med fire forskjellige EV-kjøremodus.
Den nye utgaven byr selvsagt også på Ford Pros økosystem for programvare og tjenester, og dette blir også den første i Ranger-familien Ford Pro Power Ombord. Og dette er smart.
For løsningen åpner for egne strømuttakene lett tilgjengelig i kupeen og på lasteplanet, og her er det to forskjellige utgaver ‒ 2,3 kW og 6,9 kW. Stormtrak kommer som standard med 2,3 kW Pro Power Om bord, mens for XLT og Wildtrak har dette som et tilvalg.
Og det er flere smarte ting.
Ford har nemlig satt inn en ny standard-funksjon, og dette er en aktiv støydemping hvor tre mikrofoner inni kupeen overvåket støy fra motoren kontinuerlig. Går støyen over et nivå spilles det av «antistøy-lyder» i kupeen, noe som skal motvirke motorlyden og gi en stillere kupe.
– Sammen med vår helelektriske 5-seters pickup F-150 Lightning, vil vi med nye Ranger ladbar hybrid kunne tilby norske bedrifter og privatpersoner et unikt utvalg med elektrifiserte toppmoderne pickuper – hvor elektrifiseringen ikke bare gjør pickupene mer miljøvennlige, men også til langt bedre arbeidsverktøy, sier Asgeir Nordeng.
Nye Ranger XLT ladbar hybrid starter på 713.000 kroner, mens den topputstyrte og eksklusiv Ranger Stormtrak ladbar hybrid starter på 858.300 kroner.
Og bakgrunnen for at den kraftigste også er det rimeligste er at hybriddrivlinjen senker CO2-utslippet, noe som igjen senker avgiftene.
De første kundeleveringene til norske kunder er forventet å starte våren 2025, opplyser importøren.
Les også:
- Voldsomt mange blir tatt for ruskjøring
- Kia presser EV9 4x4 under viktig prisgrense
- Mer selvkjøring, mer bulking