Fords pickuper har sine bølleversjoner i form av Raptor-utgavene, og den siste generasjonen Ranger fikk sin rovfugl for drøyt to år siden. Den, altså en Ranger Raptor, kan by på en twin-turbo 3-liters V6 bensinmotor med 292 hk og 491 Nm.
Men Ford var ikke ferdig med sine Ranger-versjoner med denne, og kunne for halvannet år siden også vise fram en ladehybrid av den populære pickupen.
Den nærmer seg nå forhandlerne så mye at Ford Norge har åpnet for bestillinger, og dette er altså en utgave som til og med overgår Raptor når det kommer til krefter.
Drivlinjen leverer riktignok litt færre hestekrefter, 281 hk, men dreiemomentet spretter helt opp til 697 Nm, og denne arbeidshesten åpner også for 3.500 kilo hengervekt og en nyttelast på 918 kilo.
Med en startpris på godt over 900.000 kroner for en Ranger Raptor er det vel bare å stålsette seg for startprisen på den enda kraftigere Ranger ladbar hybrid? Vel, nei, denne kryper til og med under startprisen for rimeligste der ute, Ranger Rap Cab.
– Ranger ladbar hybrid er den kraftigste Ranger vi noensinne har hatt. Den ladbare hybrid-drivlinjen gjør at den også kommer meget bra prismessig ut, forklarer salgsdirektør i Ford Motor Norge, Asgeir Nordeng.
‒ Her får du alle fordelene fra elektrifiseringen og samtidig den svært høye arbeidskapasiteten som har gjort Ranger til Norges og Europas mest solgte pickup. Dette er en svært attraktiv og uslåelig kombinasjon i det mellomstore pickupsegmentet i Norge.
Den ladbare hybriden kommer i tre utgaver, XLT, Wildtrak og den eksklusive spesialversjonen Stormtrak.
Både XLT og Wildtrak har betydelige oppgraderinger fra dieselversjonene, forklarer Ford Norge. XLT leveres blant annet med 12-tommers touchskjerm Sync4, 17-tommers aluminiumsfelger, trådløs lading og 2-soners automatisk klimaanlegg.
Topputgaven Stormtrak skal ha det meste av utstyr, og dette inkluderer unike 18-tommers Katana aluminiumsfelger, førerassistansepakke, 10 stykk B&O høyttalere, Matrix LED hovedlys og eksklusiv Chill Grey eksteriørfarge.
Når det gjelder drivlinjen så handler det for ladehybriden om Fords 2.3-liters EcoBoost bensinmotor, en 10-trinns automatgirkasse, en 75 kW/102 hk elektrisk motor og et 11,8 kWh (netto) batteri. Den rene elektriske rekkevidden lyder på 45 kilometer.
Ladehybriden er utstyrt med den modulære hybride girkassen forkortet MHT, som sørger for en sømløs overgang mellom elektrisk og bensindrevet kjøring. Den elektriske motoren og en spesialutviklet clutch gjør at bensinmotoren kan kobles av og på automatisk, slik at bilen alltid utnytter den mest effektive drivkraften, forklarer Ford.
Ved tunge jobber, som å kjøre i krevende terreng, leverer den elektriske motoren ekstra dreiemoment ved behov, og Ranger ladbar hybrid er også utstyrt med det nye e-4WD-systemet med en 2-trinns fordelingskasse og differensialsperre bak.
I tillegg har Ford forbedret fjæringsinnstillingene, og her har målet vært best mulig komfort og sikrere ytelse både på vei og i terrenget.
Den ladbare hybriden er også den eneste Ranger-utgaven med en sportsmodus, men dette gjør den ikke til en rendyrket sprinter. 0-100 km/t er opplyst til 9,2 sekunder, så dette er mer en arbeidshest enn en galopphest.
I tillegg har den moduser som normal, øko, glatt og tauing i likhet med de andre utgavene, og Ranger ladbar hybrid kommer også med fire forskjellige EV-kjøremodus.
Den nye utgaven byr selvsagt også på Ford Pros økosystem for programvare og tjenester, og dette blir også den første i Ranger-familien Ford Pro Power Ombord. Og dette er smart.
For løsningen åpner for egne strømuttakene lett tilgjengelig i kupeen og på lasteplanet, og her er det to forskjellige utgaver ‒ 2,3 kW og 6,9 kW. Stormtrak kommer som standard med 2,3 kW Pro Power Om bord, mens for XLT og Wildtrak har dette som et tilvalg.
Og det er flere smarte ting.
Ford har nemlig satt inn en ny standard-funksjon, og dette er en aktiv støydemping hvor tre mikrofoner inni kupeen overvåket støy fra motoren kontinuerlig. Går støyen over et nivå spilles det av «antistøy-lyder» i kupeen, noe som skal motvirke motorlyden og gi en stillere kupe.
– Sammen med vår helelektriske 5-seters pickup F-150 Lightning, vil vi med nye Ranger ladbar hybrid kunne tilby norske bedrifter og privatpersoner et unikt utvalg med elektrifiserte toppmoderne pickuper – hvor elektrifiseringen ikke bare gjør pickupene mer miljøvennlige, men også til langt bedre arbeidsverktøy, sier Asgeir Nordeng.
Nye Ranger XLT ladbar hybrid starter på 713.000 kroner, mens den topputstyrte og eksklusiv Ranger Stormtrak ladbar hybrid starter på 858.300 kroner.
Og bakgrunnen for at den kraftigste også er det rimeligste er at hybriddrivlinjen senker CO2-utslippet, noe som igjen senker avgiftene.
De første kundeleveringene til norske kunder er forventet å starte våren 2025, opplyser importøren.
Les også: