Anført av biler som Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf, Renault Zoe, Tesla Model S og BMW i3 brøytet elbilene seg sakte, men ganske så sikkert, veien utover 2010-tallet, men det gikk ikke lynraskt.
10.000 ble bikket i 2013, 50.000 i 2015 og halvannet året senere hadde dette doblet seg. Den andre store milepælen, 200.000, ble passert i slutten av 2018, og i 2020 overtok også elbilene som det foretrukne valget for nybilkjøpere.
Ettersom det er vanlig med et nybilsalg som ligger over 130.000 biler sier det seg selv at milepælene nå kommer raskt, og bare i fjor kom det til godt over 110.000 nye elbiler.
Totalt kan nå Norsk elbilforening melde at vi har passerte grensen på 800.000 registrerte elbiler, så den store millionen nærmer seg.
– Nå må jeg venne meg til å si tallet 800.000 og det er veldig bra, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Her den gamle Leafen:

Tar vi med alle elektriske kjøretøy er totalen på over 850.000 biler, og tar vi med rubbel og bit av det som har vært registrert her i Norge, men som av ulike grunner ikke lenger er det, har vi også passert 900.000.
Mer eksakt var det registrert 804.363 elbiler i utgangen av februar.
– Vi må fortsette å sørge for at alle som kjøper ny bil, velger elektrisk, sier Bu.
– På den måten skifter vi gradvis ut den forurensende delen av bilparken, og resultatet blir mindre utslipp og renere luft.
Ifølge SSB bestod den norske bilparken av 788.753 elbiler da vi rundet inn i 2025, og det var 14,4 prosent flere enn året før. Den statistikken viser også at det var 2.889.023 personbiler registrert i 2024, og det er 2,6 prosent flere enn i 2019.
Det betyr at da vi entret 2025 besto den totale norske bilparken av 27,3 prosent elbiler, så selv om det nå nærmest kun selges nye elbiler er det fortsatt en klar overvekt av tradisjonelle biler ute på veiene. Knapt 3 av 4 biler har en forbrenningsmotor.
Kampen om å være den aller mest populære elbilen hardner også til, for nå står Leafen i fare for å miste tittelen de har hatt i en årrekke.
Det viser tall som Elbilforeningen har hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken, og selv om salget av Tesla har bremset opp etter at Elon Musk har inntatt en sentral rolle i Trump-regjeringen vil fjorårets aller mest populære passere «legenden» Leaf om kort tid.
Da vi entret mars var det registrert 67.501 Nissan Leaf, mens tallet for Telsa Model Y lød på 66.740.
Slik ser topp 10 ut når det kommer til det totale elbilsalget, ifølge OFV:

Slik ser den nye Model Y ut:
Les også: