Et Bugatti DNA er selvsagt ekstremt, for det franske merket har laget noen av de aller raskeste serieproduserte bilene de siste 20 årene.
Men et viktige DNA er nå i ferd med å forsvinne, for den ikoniske W16-motoren er helt inne i sluttspurten. Svanesangen inkluderer 1.600 hestekrefter omkranset av et lett karbonfiberchassis og mange motorsportinnovasjoner fra øverste hylle.
Her lar vi Bugatti forklare hele prosessen, for dette er virkelig noe ganske så spesielt.
Shakedown-prosessen mobiliserer et dedikert team på åtte spesialister for hver økt: To kvalitetskontrollsjåfører, en dekksjef, en kjølesjef, to mekanikere og to elektrikere. Ved å jobbe i orkestrert harmoni, kan dette ekspertteamet validere to biler på en enkelt dag ute på banen, og vurdere hver eneste dynamiske karakteristikk,
Når bilen er ansett som klar, presser den andre fasen bilens evner nær grensen samtidig som strenge sikkerhetsprotokoller opprettholdes. Teamet gjennomfører intensive runder som tillater gradvis temperaturøkning for dekk, bremser og girkasse.
Sjåfører utfører grundige evalueringer av stabilitets- og sikkerhetssystemer, inkludert ABS og traction control-funksjonalitet.
Prosessen inkluderer Launch Control-aktiveringer for å simulere ekstreme startforhold og racing-scenariosimuleringer med flere runder i hastigheter som når 300 km/t.
Hver test kombinerer avansert telemetri hentet fra motorsport og vurdert av eksperter. Spesialisert programvare analyserer sanntidsdata for å oppdage selv de minste uregelmessigheter, mens sjåfører som er opplært i Bugattis presise spesifikasjoner gir uvurderlig tilbakemelding på kjøretøyets ytelse og kjøreegenskaper.
Så ja, det er voldsomme greier en Bolide går gjennom i sin siste test før den signeres ut.
Og det er også en annen ting som skiller den mest ekstreme signert Bugatti fra andre nybiler, nemlig at de trenger å ta hensyn til kostandene og dermed hva sluttsummen ender på. Da blir det jo litt enklere å jakte perfeksjon.
– Vårt dedikerte kvalitetsteam har laget en prosess med like mye omhu og oppmerksomhet som Bolides aerodynamikere brukte på å finpusse nedkraften, eller ingeniørene deres på å perfeksjonere dynamikken sikrer at W16s reneste uttrykk i Bolide ikke bare leverer ekstraordinær ytelse, men gjør det med påliteligheten og kvaliteten som definerer Bugatti, sier Grand.
Bugatti klarer altså å kjøre maks to Bolide-biler gjennom testene på samme tid, så de tøffe testene vil fortsette så lenge det franske supermerket leverer ut stadige nye biler.
Og de heldige sjelene som får nøklene til dette banemonsteret får også nok av muligheter til å teste om bilen er perfekt, for blant annet arrangerer Bugatti «Feeling the Track» som i mai kjøres på Circuit of the Americas i mai.
Men når det går galt ute på banen har de en unnskyldning mindre, for her kan man ikke skylde på bilen...
Les også:
- Elbilene med solid nordisk framgang
- Stellantis skal lage el-varebiler for Iveco
- Porsche tok pressen til Mehamn(!)