Et Bugatti DNA er selvsagt ekstremt, for det franske merket har laget noen av de aller raskeste serieproduserte bilene de siste 20 årene.
Men et viktige DNA er nå i ferd med å forsvinne, for den ikoniske W16-motoren er helt inne i sluttspurten. Svanesangen inkluderer 1.600 hestekrefter omkranset av et lett karbonfiberchassis og mange motorsportinnovasjoner fra øverste hylle.
Alt dette i en banemaskin uten like, den særs ville Bolide. Men ikke tro at den slipper unna alle kvalitetstestene som de bilene Bugatti lager for vanlige veier, for nei, det gjør den absolutt ikke.
I hjertet av Bugattis kvalitetskontrollprosess er Circuit de Mirecourt nær Bugattis Molsheim-hjem, en 3.750 meter lang bane hvor Bolide blir testet til det ytterste. Bugatti har eksklusiv tilgang, og dermed er det mulig å finjustere en bil som Bolide til minste detalj.
– Vårt forhold til Circuit de Mirecourt har vært uvurderlig for å sikre at hver Bolide oppfyller våre strenge standarder, sier Phillipe Grand, kvalitetsdirektør hos Bugatti.
– Deres forpliktelse til å gi oss konsistent banetilgang har gjort det mulig for teamet vårt å utvikle en streng og metodisk tilnærming til kvalitetskontroll for en bil så ekstrem at det for øyeblikket ikke fantes noen målestokk for den. Så vi utviklet vår egen, og aksepterte intet mindre enn perfeksjon.

Her lar vi Bugatti forklare hele prosessen, for dette er virkelig noe ganske så spesielt.
Shakedown-prosessen mobiliserer et dedikert team på åtte spesialister for hver økt: To kvalitetskontrollsjåfører, en dekksjef, en kjølesjef, to mekanikere og to elektrikere. Ved å jobbe i orkestrert harmoni, kan dette ekspertteamet validere to biler på en enkelt dag ute på banen, og vurdere hver eneste dynamiske karakteristikk,
Bugatti forklarer videre at den første fasen fokuserer på å etablere et solid fundament og sikre at bilen er forberedt for mer krevende tester. Dette begynner med nøye kjennskap og styringsvalidering ved moderate hastigheter. Sjåførene gjennomfører deretter progressive bremsetester, starter ved 50 km/t og øker gradvis til 250 km/t, for forsiktig å låse seg inn i bremsesystemet.
Prosessen inkluderer deteksjon av uregelmessige lyder gjennom sidemanøvrer og varierte bremsescenarier, kombinert med hyppige tekniske inspeksjoner av spesialiserte teknikere. Teamet validerer også alle dashbordparametere og kjørefunksjoner for å sikre at systemene fungerer optimalt.

Når bilen er ansett som klar, presser den andre fasen bilens evner nær grensen samtidig som strenge sikkerhetsprotokoller opprettholdes. Teamet gjennomfører intensive runder som tillater gradvis temperaturøkning for dekk, bremser og girkasse.
Sjåfører utfører grundige evalueringer av stabilitets- og sikkerhetssystemer, inkludert ABS og traction control-funksjonalitet.
Prosessen inkluderer Launch Control-aktiveringer for å simulere ekstreme startforhold og racing-scenariosimuleringer med flere runder i hastigheter som når 300 km/t.
Gjennom testingen håndhever teamet nøyaktige kjøleintervaller med spesifikke temperaturmål: Bremsene må avkjøles til under 300 garder og motoren under 90 grader før de fortsetter med ytterligere ytelsesvalidering.
Bolides ytelse er validert under nesten ekstreme forhold, med bremsekrefter som når opp til -2,5G og bremsetemperaturer som topper ved 1.000 grader.
Disse intense testene sikrer at hvert kjøretøy kan levere sin ekstraordinære ytelse konsekvent og trygt når det er i hendene på eieren.

Hver test kombinerer avansert telemetri hentet fra motorsport og vurdert av eksperter. Spesialisert programvare analyserer sanntidsdata for å oppdage selv de minste uregelmessigheter, mens sjåfører som er opplært i Bugattis presise spesifikasjoner gir uvurderlig tilbakemelding på kjøretøyets ytelse og kjøreegenskaper.
Så ja, det er voldsomme greier en Bolide går gjennom i sin siste test før den signeres ut.
Og det er også en annen ting som skiller den mest ekstreme signert Bugatti fra andre nybiler, nemlig at de trenger å ta hensyn til kostandene og dermed hva sluttsummen ender på. Da blir det jo litt enklere å jakte perfeksjon.

– Vårt dedikerte kvalitetsteam har laget en prosess med like mye omhu og oppmerksomhet som Bolides aerodynamikere brukte på å finpusse nedkraften, eller ingeniørene deres på å perfeksjonere dynamikken sikrer at W16s reneste uttrykk i Bolide ikke bare leverer ekstraordinær ytelse, men gjør det med påliteligheten og kvaliteten som definerer Bugatti, sier Grand.
Bugatti klarer altså å kjøre maks to Bolide-biler gjennom testene på samme tid, så de tøffe testene vil fortsette så lenge det franske supermerket leverer ut stadige nye biler.

Og de heldige sjelene som får nøklene til dette banemonsteret får også nok av muligheter til å teste om bilen er perfekt, for blant annet arrangerer Bugatti «Feeling the Track» som i mai kjøres på Circuit of the Americas i mai.
Men når det går galt ute på banen har de en unnskyldning mindre, for her kan man ikke skylde på bilen...
Les også: