Stellantis og Iveco har innledet et samarbeid som skal gi to nye, elektriske varebiler i det lette segmentet. (Fotos: Stellantis)

Stellantis skal lage el-varebiler for Iveco

Over i varebilsegmentet er det samarbeid på kryss og tvers, og nå skal Stellantis lage to nye elektriske lette varebiler for Iveco.


Det er ikke mange dager siden det ble klart at Iveco skal lage en hytte til Ford Trucks rettet mot tunge lastebiler, og dette følger en avtale de to gjorde for ett år siden. 

Og Iveco er åpenbart på hugget, for nå har de signert en avtale med Stellantis Pro One, denne enheten dedikert til nyttekjøretøy i den store Stellantis-gruppen. 

-->
Mer eksakt så skal Stellantis lage to kommersielle LCCOV-biler, lette kjøretøy for det europeiske markedet. Disse to skal baseres på Stellantis’ mellomstore og store varebil-helelektriske plattformer, fra 2,8 til 4,25 bruttovekt (GVW).

De to bilene skal produseres både i Atessa (Italia), Gliwice (Polen) og Hordain (Frankrike) og leveres videre til Iveco-gruppen, og skal ha en GVW på henholdsvis 2,8 til 3,1 tonn og 3,5 til 4,25 tonn.

Duoen skal utfylle Ivecos batterielektriske tilbud for det europeiske markedet og utvide det til de lettere vektsegmentene, og blir dermed er tilskudd til eDaily produsert i Italia.

De to selskapene forventer kommersialisering av de nye modellene innen midten av 2026, basert på 10 års forsyning. Så ja, de skal komme til neste år. 

– Vi er glade for å legge til to innovative og allsidige elektriske varebiler med batteri til vårt utvalg av lette nyttekjøretøyer, og øke konkurranseevnen vår i varebilsegmentet, sier Luca Sra, president, Truck Business Unit, Iveco Group.

– Ved å samarbeide med Stellantis Pro One, utnytter vi den omfattende kunnskapen og sterke tilstedeværelsen i Italia og Europa som historisk sett knytter selskapene våre sammen. Jeg er overbevist om at dette vinnende samarbeidet vil være til fordel for våre europeiske kunder, spesielt for suksessen til deres siste mils logistikkvirksomhet.

Stellantis Pro One er en viktig del av konsernets Dare Forward 2030-plan, og planlegger en miks av kjøretøy med batteri, hydrogen og rekkeviddeutvidende fremdriftsteknologier, og de skal også introdusere OTA-oppdateringer fra neste år. 

– Vi er stolte over å samarbeide med et italiensk og verdensledende selskap som Iveco, sier Jean Philippe Imparato, Chief Operating Officer for Stellantis for Enlarged Europe.

– Og dette skjedde fordi vi er europeiske LCV-markedsledere takket være vår operasjonelle fortreffelighet, kvaliteten på produktene våre og vår evne til å utvikle batteridrevet teknologi, som bidrar til å redusere utslipp og forurense miljøet.

Stellantis står bak en rekke bilmerker, inkludert Fiat Professional som bare for noen måneder satte den aller første E-Ducato inn i produksjon. 

Dette er den første store varebilen i Stellantis-konsernet som tar det elektriske spranget, og baner blant annet vei for en rekkevidde på 420 kilometer. 

Slik ser den historiske store varebilen ut:

Les også:

Hva tenker du