Denne bilen har satt ny rekord for toppfart uten en fysisk fører bak rattet. (Fotos: Maserati)

En førerløs bil i 318 km/t

Maserati har flyttet grensen for hvor fort en førerløs bil har kjørt. Se video.


Nå som såkalt autonome biler er på vei, altså biler som ikke har en fysisk fører, er det også på tide å sette førerløse rekorder. 

En slik er den høyeste førerløse toppfarten, og lista for denne ble satt tilbake i 2022. Da klarte Indy Autonomous Challenge og PoliMove å ta en en spesialpreppet racerbil opp i 192,8 mph, og det er formidable 309 km/t. 

-->
Det skjedde på kanskje den mest naturlige arenaen for slike framtidsrettede rekorder, nemlig på Cape Canaveral i Florida. Ja, der de sender opp det råeste mennesker lager av transportmidler, svært avanserte raketter og romferjer.

For å sende romferjer opp, og ikke minst klare å ta de ned igjen tryggest mulig, trenger NASA en lang rullebane. Og det har de, den på Cape Canaveral er rett og slett en av de lengste som finnes – godt over tre kilometer lang. 

Dermed er dette plassen å sette en autonom fartsrekord, og nå har Indy Autonomous Challenge igjen dukket opp der. Denne gang sammen med Politecnico di Milano, Italias største vitenskapelig-teknologiske universitet, og ikke minst med Maserati og det berømte racerløpet 1000 Miglia Experience Florida som partner. 

Målet var altså å få en førerløs bil opp i høyest mulig hastighet, og helst over 309 km/t. 

Bilen som skulle gjøre stuntet var en MC20 Coupe, og løsningene utviklet av teamet inkludert kunstig intelligens og en egen autonom kjøreprogramvare. 

Føreren, en digital og usynlig, kom dermed fra Politecnico di Milano.

MC20 hadde fra før av rekorden for den raskeste serieproduserte bilen, for på en militærflyplass i Italia oppnådde en førerløs Maserati 285 km/t i fjor høst. 

Den ble knust i Florida, for bilen klarte nesten 200 mph, nåla stoppet på litt irriterende 197,7 mph. Det betyr at den nye førerløse rekorden lyder på 318 km/t. 

– Disse verdenshastighetsrekordene er mye mer enn bare et utstillingsvindu for fremtidig teknologi; vi presser AI-driverprogramvare og robotikkmaskinvare til den absolutte grensen, sier Paul Mitchell, administrerende direktør i Indy Autonomous Challenge og Aidoptation BV.

– Å gjøre det med en gatebil hjelper til med å overføre læringen fra autonom racing for å muliggjøre trygg, sikker, bærekraftig, høyhastighets autonom mobilitet på motorveier.

Den nye rekorden viser ifølge Maserati robustheten og påliteligheten til algoritmene utviklet for autonom kjøring.

– Målet med høyhastighetstester er å evaluere atferden til robo-sjåfører under ekstreme forhold. Disse AI-systemene har blitt testet i produksjonskjøretøyer ved lovlige veihastigheter i Indy Autonomous Challenge-løpene siden 2021, sier professor Sergio Matteo Savaresi ved Milano-universitetet.

– AIDA-teamet (Artificial Intelligence Driving Autonomous) brukte denne testen til å flytte grensene for autonom kjøring, og forbedre sikkerheten og påliteligheten. Gjennomført i kontrollerte miljøer uten en menneskelig sjåfør, vurderer testen AIs stabilitet, robusthet og reaksjonstid, og til slutt øker sikkerheten for lavhastighets urbane mobilitetssituasjoner.

Så ja, vi kan jo ta i bruk det berømte sitatet fra Neil Armstrong da han som første menneske satte foten på månen: «Et lite steg for menneske, et stort sprang for menneskeheten». Ok, astronauten sa «man» og «mankind», så vi har tatt oss litt kreative friheter med oversettelsen. 

Etter den nye bragden satte en MC20 Cielo kurs for konvoien med biler til 1000 Miglia Experience Florida, hvor den tilbake rundt 60 kilometer med autonom kjøring. 

– 1000 Miglia har aldri vært bare et løp; det er en reise gjennom historien, et symbol på innovasjon og en hyllest til italiensk bilindustri. Synergien mellom 1000 Miglia Experience Florida og de banebrytende autonome kjøreteknologiene utviklet av Politecnico di Milano representerer et ekstraordinært skritt fremover i fremtidens mobilitet, sier Massimo Cicatiello, president for arrangøren. 

– Å se en Maserati MC20 – et ikon for italiensk design og ytelse – presse grensene med kunstig intelligens er et bevis på at tradisjon og fremtid kan eksistere side om side. Denne første utgaven i Florida markerer begynnelsen på et nytt kapittel for 1000 Miglia, som bygger bro mellom arv og innovasjonsgrenser.

Ok, da er det på tide å bli co-pilot når MC20 setter ny førerløs rekord, så spenn på deg beltet og trykk play:

Les også:

Hva tenker du