Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland oppfordrer kvinnene til å ta rattet. (Foto: Henriette Erken Busterud, Statens vegvesen)

Kvinnene lar menn kjøre bilen

Vi har lagt bak oss kvinnedagen, og selv om likestillingen har kommet langt på en rekke felt er det noen som gjenstår. Et er utvilsomt om hvem som er sjefen bak rattet.


Det er godt over 100 år siden den første internasjonale kvinnedagen ble arrangert, faktisk i 1911. Den gang på en annen dato i mars, og bakgrunnen var kampen om stemmerett også for kvinnene. 

I 1921 ble dagen flyttet til 8. mars, og i 1975 erklærte også FN offisielt denne datoen for den internasjonale kvinnedagen. 

-->
I dag har heldigvis de aller fleste kvinnene stemmerett, og det er nå fokus på andre områder hvor kvinnene henger etter når det kommer til både rettigheter og sosiale utfordringer. Og at det ikke er fullstendig likbalanse viser en undersøkelse gjennomført av Reputation Inc for Statens vegvesen. 

Denne ble godt timet inn mot årets kvinnedag, og viser med all klarhet at kvinnene foretrekker å sitte i passasjersetet foran. 

Det er flere interessante ting i undersøkelsen, hvor halvparten som har svart er menn og halvparten kvinner. Så ja, her er det full balanse. Av de er det 65 prosent som oppgir at de er i et parforhold, noe som jo er litt vesentlig når man skal finne ut hvem som faktisk tar styringen i en bil. 

Det er selvsagt spurt om hvem som faktisk kjører bilen, og her er det liten tvil. Av kvinnene svarer kun 11 prosent at det er dem, og av mennene sier 83 prosent at de sitter bak rattet. 

Et annet interessant spørsmål er hvem de anser som den tryggeste bak rattet.

Her svarer 21 prosent av kvinnene at det er dem, men 56 prosent av mennene slår fast at de er den tryggeste sjåføren i et parforhold. 

Men her er det også mer. For av kvinnene mener kun 36 prosent, 20 prosentpoeng mindre enn antall menn som oppgir dette, at ja, de mannlige føreren tryggest, for flertallet, 43 prosent, mener at begge er like trygge. Kun 8 prosent av mennene mener kvinnene er tryggest bak rattet, så de har ikke store tiltroen til sin bedre halvdel. 

Bare drøyt 1 av 10 kvinner svarer altså at det er de som kjører regelmessig i et parforhold, og mer enn 8 av 10 menn svarer at det er dem. Her er det altså en skikkelig feilfordeling, og en som faktisk styrer det aller viktigste trafikkselskapet i Norge mener det er på tide at kvinnene tar kontrollen. 

– Statens vegvesen sine egne undersøkelser viser at menn i større grad kan tilknyttes risiko-adferd i trafikken og er tilknyttet de meste fatale ulykkene med rus, høy fart og aggressiv kjørestil, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, som har en enkel oppfordring:

– Ta rattet, kvinner!

Data underbygger tallene fra undersøkelsen, for det finne slike. 

Som statistikk fra fotoboksene til Statens vegvesen (ATK), og slik fordelte det seg i 2024:

  • 338 menn / 35 kvinner fikk førerkortet beslaglagt.
  • 2327 menn / 279 kvinner ble politianmeldte.
Så ja, litt over 1 av 10 som ble knipset i fotoboksene var kvinner. 

Og ikke tro at skjevfordelingen kommer grunnet en ubalanse i hvem som tar lappen. For det er nemlig omtrent like mange kvinner som menn som har førerkortet, men på et annet felt stopper kvinnene opp. 

For det er dobbelt så mange biler registrert på menn kontra kvinner, mer eksakt viser tallene fra Vegvesenet 1.759.000 mannlig eide biler og 896.000 registrert på kvinner. 

Skal det kjøpes inn en ny bil i parforholdet så kan jo kvinnene ta styringen, og for litt hjelp på veien til det valget kan det være smart å sjekke ut årets beste nybil kåret av en ren kvinnejury i en av lenkene under.

Les også: 

Hva tenker du