Hyundais største SUV er kåret til årets bil av en ren kvinnejury. (Fotos: Hyundai)

Dette er kvinnenes favoritt

Hyundai-gruppen har virkelig blitt en favoritt blant kvinnene, for nå har de for tredje året på rad fått årets bil kåret av en ren kvinnejury.


Når dette skrives er kvinnedagen en dag unna, og det betyr at Women’s Car of the Year (WWCOTY) er klar. For denne prisen times selvsagt inn mot 8. mars og kvinnedagen. 

Det vet Hyundai-gruppen alt om, for de har fått de to siste års vinnere. I fjor ble det elektriske flaggskipet Kia EV9 kåret som totalvinner, og i 2023 gikk Kia Niro helt til topps. 

-->
Og i år hadde de to muligheter til å ta et hattrick, for både Kia EV3 og Hyundai Santa Fe var blant finalistene. 

Dette var nemlig de seks kategorivinnerne som kjempet om den ultimate prisen:

  • Urban modell: Mini Cooper
  • Kompakt SUV: Kia EV3
  • Stor bil: Audi A6 e-tron
  • Stor SUV: Hyundai Santa Fe
  • 4×4 og pickup: Toyota Land Cruiser
  • Ytelse og luksuriøs bil: Porsche Panamera
I tillegg er BYD tildelt årets tek-pris og Volvo har fått Sandy Myhre-prisen. 

Det var altså litt av en sekstett som kjempet om å bli årets bil, og de 82 jurymedlemmene fra 55 land, inkluder VGs Hanne Hattrem, måtte helt sikkert ta vanskelige valg. 

Men en vinner må som kjent kåres, og årets kvinnebil er Hyundai Santa Fe. Og selv om dette er en ukjent bil her hjemme, er ikke valget så veldig overraskende. For eksempel har Top Gear allerede kåret den til årets SUV og Carwow har valgt den som årets bil.

– Å velge verdens beste bil er en oppgave med stort ansvar, sier Marta Garcia, administrerende direktør i WWCOTY. 

– Den må ta hensyn til særegenhetene til hvert marked, typen kjøring som er utført, kjøpekraft, orografi, forbrukerpreferanser... Vinnerbilen må oppfylle alle disse behovene, og tilfredsstille sjåfører over hele verden.

Women’s Worldwide Car of the Year har ikke gitt noe informasjon om stemmegivningen, så vi vet rett og slett ikke hvilken bil som ble nummer to og tre i årets kåring. 

Men det vi vet er at det totalt var 80 biler som var kvalifisert for årets pris, så 2025-konkurranse var beinhard. 

Kvinneprisen skiller seg litt ut fra «vanlige» årets bil-priser, og dette er nøkkelområdene jurymedlemmene fokuserer på:

  • Sikkerhet
  • Kvalitet
  • Teknologi
  • Design
  • Enkel å kjøre
  • Ytelse
  • Komfort
  • Effektivitet
  • Miljøpåvirkning
  • Verdi for pengene
Her begrunner flere av jurymedlemmene valget, og ja, de fleste har en del på hjertet. En krasjet til og med under testkjøring og fikk dermed oppleve hvor solid Santa Fe er.

– Det er veldig modig å gjøre en fullstendig endring til en av dine mest kjente og suksessrike modeller, for eksempel Hyundai Santa Fe. Bilen imponerer med et futuristisk og svært særegent design, komforten ombord på nivå med premiumbiler. Muligheten for 5-6 -7 seter er også utmerket. Jeg testet 6-seters versjon – setene i andre og tredje rad er utmerkede. Til tross for den store størrelsen er den lett å kjøre. Jeg kjørte bilen under virkelige snøforhold, og den klarte seg uten kompromisser. Hybridversjoner gir utmerket drivstofføkonomi og mulighet for nullutslipp i byen, sier Ina Georgieva fra Bulgaria.

– Jeg elsker den dristige og boksede stilen på Santa Fe – den er unik, men likevel praktisk. Men enda mer, jeg liker sikkerheten og teknologien på den. Jeg ble truffet av en transportbil mens jeg kjørte Santa Fe i Italia, og kjøretøyet var så stabilt at det ikke rullet og hadde minimal skade. Jeg var veldig imponert over hvordan den kom ut av ulykken og ingen ble skadet, sier Petrina Gentile fra Canada.

– Jeg likte Hyundai Santa Fes innovative design, dens gode bruk av innvendig plass med 7 seter, dens store bagasjerom, dens dynamiske ytelse til tross for dens store størrelse og det faktum at den er tilgjengelig med hybrid- og plug-in hybridteknologi til en konkurransedyktig pris med et godt forhold mellom kvalitet og utstyr, sier Sara Soria fra Spania.

– Santa Fe ble dramatisk restylet både innvendig og utvendig for å inkludere mange «wow»-funksjoner som en bredere baklukeåpning og romslig interiør. Santa Fe har som mål å utvide hverdagsopplevelser ved å koble urbane kundeaktiviteter med naturlige miljøer. En av mine favoritting med Santa Fe er en tredje rad som brettes perfekt flatt, noe som er mer uvanlig enn du kanskje tror. Det er bare enda et gjennomtenkt preg fra Hyundai-designerne, sier Tanya Gazdik fra USA.

– Hyundai Santa Fe er en dristig og strategisk utvikling i SUV-segmentet, og tilbyr en smart design som direkte svarer på markedets etterspørsel. Hyundai har redesignet Santa Fe med en mer robust og boksete estetikk, som maksimerer plass, allsidighet og komfort – kvaliteter som moderne kjøpere søker i en SUV. Innvendig er den fullpakket med banebrytende teknologi og førsteklasses materialer, noe som gjør den både praktisk og sofistikert. Hyundais forpliktelse til innovasjon skinner gjennom sine elektrifiserte drivlinjer og avanserte sikkerhetsfunksjoner, noe som sikrer at Santa Fe forblir en toppkonkurrent i sin klasse, sier Shahinaz Hussein fra Egypt.

– Hyundai Santa Fe tilbyr verdi for pengene med sikkerhet og komfortteknologi, sier Isabel del Angel Negrete fra Mexico.

Santa Fe ble introdusert i 2000 og er nå inne i sin 5. generasjon, og er 4,83 meter lang og dermed den største SUV-modellen til Hyundai. 

Vel, enn så lenge, for Hyundai har på gang en potensiell kommende vinner av kvinneprisen. Ioniq 9 blir det nye elektriske flaggskipet, og denne over 5 meter lange SUV-modellen byr på rekkevidder estimert godt over 600 kilometer. Ioniq 9 skal først lanseres i Sør-Korea i løpet av første halvår, og deretter rulles ut i resten av verden. 

Så får vi se om den rekker neste års kvinnepris, for i så fall bør den ha gode sjanser til å hevde seg. 

For som du kan se under har Hyundai og Kia dominert prisen de siste årene, og altså senest med den ferske vinneren i form av Hyundai Santa Fe.

Vinnere årets kvinnebil:

  • 2025: Hyundai Santa Fe
  • 2024: Kia EV9
  • 2023: Kia Niro
  • 2022: Peugeot 308
  • 2021: Land Rover Defender
  • 2020: Mazda 3
  • 2019: Ingen pris
  • 2018: Volvo XC40
  • 2017: Hyundai Ioniq
  • 2016: Jaguar F-Pace
  • 2015: Volvo XC90
Les også:

Hva tenker du