Dette var Storbritannias aller mest populære nybil i februar. Vel, en av to utgaver den kommer som. (Fotos: Mini)

Elbil-økning i Storbritannia, og det er en grunn til det

Vi kan nesten kalle det en boom, for salget av elbiler i Storbritannia skjøt i været med nærmere 42 prosent i februar. Men grunnen er ikke like positiv.


Norge har fasiten på hvordan man skal få fart på elbilene. Gi disse fordeler kontra tradisjonelle biler, og bilkjøperne kommer helt av fri vilje til å velge de med ekstra fordeler – de elektriske. 

Nå er det åpenbart veldig vanskelig å følge denne oppskriften, ja, selv for norske myndigheter. Her hjemme prøver man nemlig nå å få fart på salget av elektriske varebiler, men gjør ikke det med å gi disse incentiver som altså var en stor suksess for de elektriske personbilene. 

-->
Nei, nå skal det piskes, og Ap-regjeringen har nå sendt ut et forslag som skal åpne for muligheten til å stenge biler med eksosrør ute av bysentrum, og på den måten skal forbudet presse varebil-kundene over til nullutslippsløsninger. 

Så det er kanskje ikke så rart at andre land heller ikke har lært av Norges suksess, og blant annet har Sverige justert avgiftene som har sendt markedsandelen til elbilene til under 30 prosent.

Nå følger Storbritannia opp, og resultatet ser vi nå. Det er rekordmange som vil sikre seg en elbil før nye avgifter klaskes på disse. 

Totalt falt det britiske nybilmarkedet litt i februar, -1,0 prosent, og det ble totalt registrert 84.054 biler, ifølge tallene fra Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

Februar er vanligvis den måneden med færrest registrerte biler, men dette var den femte måneden på rad med nedgang. 

Men det var altså en gruppe som hadde en solid oppgang, og det var elbilene. Disse føk til værs med en oppgang på 41,7 prosent målt mot februar 2024, og det ble totalt registrert 21.244 elbiler i forrige måned. Faktisk var hver 4. nybil i Storbritannia en helelektrisk en i februar. 

Dette ble fulgt opp av ladehybrider som hadde en oppgang på 19,3 prosent og hybrider som økte med 7,9 prosent. 

SMMT er ikke det spor overrasket at elbilene når går mot strømmen, for de britiske myndighetene gjør som Sverige og åpner for avgiftsendringer. Disse kommer i april, og gjør sitt til at mange blir underlagt en tilleggsavgift rettet mot elbiler over 40.000 pund.

Ettersom april først kommer etter denne måneden tror SMMT at elbilene vil øke ytterligere i mars. 

Den britiske bilorganisasjonen sier at marginene på elbiler allerede er ørsmå etter å ha gitt mer enn det de hevder er over 60 milliarder kroner i rabatter bare det siste året, og er selvsagt kritisk til en ny avgift. 

– Selv om tallene for februar viser et dempet totalmarked, er den gode nyheten at opptaket av elbiler øker, om enn med store kostnader for produsentene når det gjelder markedsstøtte, sier Mike Hawes, administrerende direktør i SMMT.

– Det er imidlertid alltid farlig å trekke konklusjoner fra en enkelt måned, spesielt en så liten og flyktig som februar. Med den viktige endringen av nummerskilt nå i mars, og avgiftsendringer som trer i kraft i april, som perverst vil fraråde kjøp av elbiler, forventer vi betydelig etterspørsel etter disse nye produktene neste måned – men på lang sikt trenger elbilforbrukere gulrøtter, ikke flere pisker.

Som i Norge er dieselbilene i ferd med å forsvinne fra nybilmarkedet i UK, og disse hadde en markedsandel på kun 5 prosent. Bensinbilene lever dog i beste velgående, og endte opp med 47,4 prosent i februar. Hybridene sto for 13,6 prosent, mens ladehybridene endte opp med 8,7 prosent. 

Elbilene var det nest største segmentet med 25,3 prosent, opp fra 17,7 prosent i februar 2024. Det britiske målet for 2025 er en elbilandel på 28 prosent. 

Så hvilken bil toppet listene i februar? Jo, det var Mini Cooper som også er tilgjengelig som den helelektriske Mini Cooper E, og denne var kun 84 biler foran Tesla Model 3 som ble registrert 1.990 ganger i forrige måned. 

Her den lille favoritten som en elbil:

For oss nordmenn er det også en overraskende ener i Storbritannia så langt i 2025, for den mest populære nybilen over på balløya etter årets to første måneder er Kia Sportage som leder feltet foran Nissan Qashqai og Vauxhall Corsa. Sistnevnte kommer også som en elbil, og her hjemme under navnet Opel Corsa Electric. 

Totalt ble det registrert 223.399 nye biler i januar og februar, og til sammenligning forventer Opplysningsrådet for veitrafikken at det kommer til rundt 140.000-150.000 nye biler her hjemme i løpet av hele 2025. 

Les også:

Hva tenker du