I 2011 tok Volkswagen sats i det aller minste segmentet med en ny modell kalt Up, en drøyt 3,5 meter lang, eller kort, bil. Da lå det allerede planer om en elektrisk variant av denne, og i 2013 kunne det tyske merket vise fram en e-Up.
Minstemann i familien fikk nådestøtet i 2023, og da hadde for lengst ID.3 tatt over som det elektriske alternativet for de mer kompakte bilene. Så her er det plass til både ID.1 og ID.2, og sistnevnte er allerede vist fram.
Volkswagen har fått det for seg at det er kult med ordspill, så da de viste en helt ny elbilmodell som skulle krype under 25.000 euro i startpris tilbake i 2023 het den ikke ID.2. Nei, den het ID.2all, two all, eller too all. For alle.
I likhet med ID.1 og ID. GTI Concept hører ID.2 hjemme i det Volkswagen kaller Electric Urban Car Family, og skulle etter den opprinnelige planen ha debutert i år. Den er dog forsinket, og er nå meldt inn i 2026.
Og den er heller ikke lenger minstemann.
Nå viser Volkswagen en enda mindre som også har et, vel, litt kleint ordspill, ID. Every1. Altså everyone. Alle sammen.

Dette blir elbilen som alle bør ha råd til å kjøpe, for her skal prisen presses ned til 20.000 euro, og planen er at ID.1 er på plass i løpet av 2027.
Begge de to kommende ID-bilene er satt sammen på MEB-plattformen som alle de andre ID-bilene, og kommer med forhjulsdrift.
– ID. Every1 representerer den siste puslespillbrikken vår på veien mot det bredeste modellutvalget i volumsegmentet, sier Volkswagen-sjef Thomas Schäfer.
– Vårt mål er å være den teknologisk ledende volumprodusenten innen 2030. Og et merke for alle – akkurat som du forventer fra Volkswagen.
For ja, selv merkenavnet er et slags ordspill, og dette betyr altså folkevognen. Det navnet akter de altså å følge opp med alle typer elbiler.
– ID. Every1 viser at vi setter kundene våre, og deres ønsker, interesser og preferanser i sentrum for kjøretøyutviklingen, sier Kai Grünitz, ansvarlig for utvikling i Volkswagen.
Selv om dette er en liten elbil ligner den ingenting på Up når det kommer til designet, og ID.1 viser også flere karakteristiske elementer.
– Vår ambisjon var å skape noe dristig, men tilgjengelig. ID. Eevry1 har et selvsikkert utseende, men forblir likandes – takket være detaljer som de dynamiske frontlysene og det «smilende» bakpartiet, forklarer Andreas Mindt, ansvarlig for design i Volkswagen.
– Disse designelementene gjør det til mer enn bare en bil: De gir den karakter og en identitet som folk kan relatere til.
Og selv om dette er den virkelige billigbilen i Volkswagens elektriske satsing holder ikke det tyske merket igjen, og ID.1 blir faktisk den første bilen som bruker en ny og kraftig programvareplattform. Dette betyr at det åpnes for at bilen kan utstyres med nye funksjoner gjennom hele livssyklusen, så selv etter at bilen er kjøpt og levert kan den tilpasses kundenes behov.

Konseptbilen som nå vises har en topphastighet på 130 km/t og drives av en nyutviklet elektrisk motor med 70 kW/95 hk. Rekkevidden opplyses til minst 250 kilometer.
Størrelsesmessig er den ikke full så liten som Up på 3,6 meter, men er kompakt så det holder med en 3,88 meter. ID. 2 strekker seg 4,05 meter, mens dagens Polo er 4,07 meter.
Innvendig opplyser folkemerket at ID.1 har plass til fire personer og et bagasjerom på 305 liter.
Dette blir en av ni nye Volkswagen-modeller som kommer innen 2027, og en av fire elbiler.
For Volkswagen har nå som ambisjon om å bli den teknologisk ledende volumprodusenten med de sikreste og mest innovative bilene, som de selv sier.
Her er flere bilder av Volkswagen ID. Every1:
Les også: