Forlokkende linjer. Volvo har lansert ES90. (Fotos: Volvo)

Prisen klar for splitter nye Volvo ES90

Endelig har Volvo vist fram ES90 i sin fulle prakt, og dette er altså en bil som Volvo sier har allsidigheten til en fastback og bakkeklaringen til en SUV.


Etter å ha pirret kommende ES90 i flere uker, har Volvo nå offisielt lansert sedanen ES90 som kommer i tre modellvarianter – en Single Motor med bakhjulsdrift og de firehjulsdrevne Twin Motor og Twin Motor Performance. 

Det er også tre utstyrsnivåer, Core, Plus og Ultra.

-->
Standardutstyret fra start av inkluderer LED hovedlys, adaptiv cruisekontroll, infotainmentsystem fra Google og flere av Volvos nye sikkerhetssystemer.

Videre løfter Plus dette til å inkludere Head-up Display, belyst dekor innvendig og lydsystem fra Bose. 

Ultra åpner i tillegg for blant annet luftfjæring, massasjeseter, el-kromatisk panoramatak, HD pixel frontlykter og 360-kamera. Hengerfeste kommer som tilbehør.

Volvo kan også fortelle at det er sju ulike farger tilgjengelig. Standardfargen Vapour Grey, Onyx Black, Denim Blue, Crystal White, Mulberry Red, Sand Dune og den nye Volvo-fargen Aurora Silver. 

På toppen av dette, og nederst på bilen, er det også fire hjulalternativer, fra 20 til 22 tommer.

Volvo har allerede avslørt mye rundt ES90, som at dette blir den første Volvo-bilen med 800V-teknologi med fordeler som mer rekkevidde og raskere ladefart, og kommer også med et nytt og lynraskt datasystem. 

ES90 er bygget på Volvos SPA2-arkitektur og blir Volvos sjette rene elbilmodell, og følger i hjulsporene til EX90, EM90, EX40, EC40 og EX30.

– Volvo ES90 kombinerer vår mest avanserte teknologi med skandinavisk design og førsteklasses komfort, sier Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.

– Bilen blir en av våre flaggskipmodeller, sammen med EX90, og befester vår posisjon som bransjeledende innen programvaredrevne biler.

Dette er en litt mer linjelekker og elegant høyreist elbil som har et coupépreg bak, og Volvo har blant annet fokusert på sittehøyden slik at føreren får god oversikt. 

Foran er det selvsagt Volvos Tors hammer-lyktdesign som gjelder, og bak er den utstyrt med nye C-formede LED-baklykter supplert med LED-lamper i bakvinduet.

Det praktiske bør også være på plass både med innvendig plass, ES90 er 5 meter lang og har en akselavstand på formidable 3,10 meter, og med en bred bakluke som gjør det enkelt å fylle de 424 literne bagasjerommet tar. Slås baksetene ned er det 733 liter, og frunken er på 22 liter. 

ES90 kommer også med seks ulike interiørtemaer og en rekke forskjellige valg av interiørtrekk, og det er også et panoramatak med UV-beskyttelse på opptil 99,9 prosent. Her er det også en elektrokrom-variant, så her kan man justere glassets gjennomsiktighet. 

Volvo kan videre fortelle at det er et 4-soners klimasystem med avansert luftrenser, sertifisert som astma- og allergivennlig. Dette kan ifølge svenskene stoppe opptil 95 prosent av svevestøv fra å komme inn i kupeen, samt fjerne 99,9 prosent av gress-, tre- og pollenallergener.

Som vanlig satser Volvo tungt på lydsystem, og her er det mulig å velge mellom tre nivåer toppet av et Bowers & Wilkins-lydsystem med hele 25 separate høyttalere som til og med er montert i taket. Ja, systemet kommer selvsagt med Dolby Atmos, samt Bowers & Wilkins-eksklusive Abbey Road som skal gjenskape lyden fra Londons legendariske musikkstudio.

Google står som kjent for Volvos infotainmentsystem, så bilen kommer med populære ting som Google Maps, Google Assistant og apper fra Google Play og det er også et 9-tommers førerdisplay og et head-up-display. 

I midten er det en skjerm på 14,5 tommer hvor man styrer viktige ting som navigasjon, underholdning, klima og telefon, og her er det også en ny 3D-visning, støttet av et 360-kamera, som skal hjelpe til under trange lukeparkeringer.

ES90 baner også vei for Volvo Cars Superset-teknologistabel som består av ett enkelt sett med maskinvare- og programvaremoduler, og dette skal ligge til grunn for alle Volvos kommende elbiler. Dette skal åpne for å forbedre den generelle ytelsen og sikkerhetsteknologien i bilen gjennom hele livsløpet, og mulighet til å rulle ut trådløse oppdateringer raskt på tvers av alle Superset-baserte modeller.

– Superset er mulig gjennom kjernedatabehandling, og ES90 er den første Volvo-bilen som drives av en dobbel Nvidia Drive AGX Orin-konfigurasjon, sier teknologidirektør Anders Bell.

– Det gjør den til den kraftigste bilen vi noen gang har laget med tanke på kjernedatakapasitet. Dette lar oss heve standarden for sikkerhet og generell ytelse ytterligere gjennom data, programvare og AI.

Volvos nye 800-volts teknologi debuterer i ES90, noe som betyr bedre ytelse, mer rekkevidde og raskere lading. Jepp, et hattrick av fordeler. 

ES90 åpner for nye 300 kilometer med rekkevidde på 10 minutters lading, og har en oppgitt rekkevidde på opptil 700 kilometer.

Dette også takket være de aerodynamiske linjene, for med en luftmotstand målt til 0,25 Cd er dette rett og slett det laveste i Volvos historie. 

ES90 følger opp søster EX90 når det kommer til sikkerhet, og den nye har selvsagt også Safe Space-teknologi som skal beskytte de både på utsiden og inne i bilen. 

Men helst skal en ES90 unngå en ulykke, og de aktive sikkerhetssystemene består av avansert sensorer, og dette inkludert en lidar, fem radarer, sju kameraer og 12 ultralydsensorer – så bilen kan se lengre enn det menneskelige øyet.

Her er det også varsling om passerende syklist eller fotgjenger når døren skal åpnes, og om det er en hund eller et barn etterlatt i bilen.

Bilen er altså lansert og det er åpnet for bestillinger, så her har du nøkkeltallene og ikke minst startprisene for de forskjellige utgavene.

Nøkkeltall Volvo ES90: 

  • Dimensjoner (L x B x H): 500 cm x 205 cm (speil innfelt) x 154 cm
  • Akselavstand: 3102 mm
  • Bakkeklaring: 181 mm
  • Seter: Fem
Motorytelser:

  • Single Motor: 245 kW, 333 hk, 480 Nm. Bakhjulstrekk
  • Twin Motor: 330 kW, 449 hk, 670 Nm. Firehjulstrekk.
  • Twin Motor Performance: 500 kW, 680 hk, 870 Nm. Firehjulstrekk
  • Akselerasjon 0-100 km/t:
  • Single Motor: 6,9 sekunder
  • Twin Motor: 5,5 sekunder
  • Twin Motor Performance: 4,0 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t (standard på alle nye Volvo-biler)
Batteri:

  • Single Motor: 92 kWh (brutto), 88kWh (tilgjengelig)
  • Twin Motor/Twin Motor Performance: 106 kWh (brutto), 102 kWh (tilgjengelig)
Estimert forbruk:

  • 16,1 kWh/100km for Single Motor.
  • 17,1 kWh/100km for Twin Motor og Twin Motor Performance
Rekkevidde:

  • Single Motor: Inntil 650km etter WLTP
  • Twin Motor/Twin Motor Performance: Inntil 700 km etter WLTP
Maksimal ladeeffekt:

  • 300 kW (Single Motor)
  • 350 kW (Twin Motor, Twin Motor Performance).
  • 10-80% på ca. 20 min
Bagasjerom: 424 liter bak andre seterad. Frunk 22 liter.

Levering:

  • De første bilene (Single Motor) estimeres å ankomme Norge i første kvartal 2026.
  • Twin Motor og Twin Motor Performance er estimert å ankomme Norge i andre eller tredje kvartal 2026.
Priser (inkl. frakt og levering):

  • Single Motor Core: 659.900,-
  • Single Motor Plus: 709.900,-
  • Single Motor Ultra: 794.900,-
  • Twin Motor (kun Ultra): 854.900,-
  • Twin Motor Performance (kun Ultra): 919.900,-
Her er flere bilder:

Les også:

 

Hva tenker du