Abonnentsløsninger som populære Safedrive er ifølge selskapet selv laget for å varsle om dyr og farer på og ved veiene, men politiet ser selv hvor raskt det går når de avholder kontroller.
NRK var for eksempel med politiet på en ruskontroll i Nordfjordeid i februar, og der kunne de selv oppleve en jungeltelegraf på steroider.
– Der er det varslet. Har ikke kommet i gang engang,
smilte en oppgitt politibetjent da det tikket inn en melding om at politiet hadde stilt seg opp – før de hadde stilt seg opp.
Regjeringen sier at tjenester og utstyr som varsler førere om trafikkontroller er et økende problem, og dette bidrar til å gjøre veiene mer utrygge. Derfor sender de nå et forslag om å forby varsling av trafikkontroller på høring.
– Risikoadferd som høy fart, rus og uoppmerksomhet kan føre til alvorlige trafikkulykker, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Trafikkontroller skal fange opp og begrense denne farlige adferden, men for at de skal virke etter hensikten, er det helt nødvendig at sjåførene ikke varsles om dem på forhånd. Vi kan ikke tillate at det systematisk varsles om kontrollene, som skal forebygge ulykker og gjøre veiene våre tryggere for oss alle.
Tall fra UP viser 10.817 trafikanter ble anmeldt for ruspåvirket kjøring i 2024, noe som betyr at hele 30 blir mistenkt for dette hver eneste dag. Og det er bare de som blir tatt, og mørketallene er mest sannsynlig mye høyere.
– I fjor døde 89 personer i trafikken, og rus er involvert i hver fjerde dødsulykke i trafikken. Ruspåvirket kjøring utsetter alle som ferdes i trafikken for fare, sier justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen.
– Ettersom trafikkontroller også er ruskontroller, er alle tjent med å stramme inn på varslingstjenester som gjør det mulig for personer som kjører i ruspåvirket tilstand å unngå kontroll. Vi er avhengig av at politiet og andre myndigheter kan planlegge og gjennomføre ruskontroller uforstyrret og at kontrollene er uforutsigbare. Med dette grepet vil alle som ferdes i trafikken bli tryggere.
Forslaget som er sendt på høring innebærer et forbud mot å ha og bruke utstyr, apper og andre tjenester som kan varsle om trafikkontroller. I tillegg foreslår regjeringen et forbud mot å tilby tjenester som kan varsle om slike kontroller.
Dermed kan ikke kommersielle tilbydere selge eller markedsføre tjenester med en slik varslingsfunksjon, mens andre som for eksempel varsler om hindringer eller dyr i veien fortsatt skal være tillatt.
– Et forbud mot slike varslingstjenester kan bidra til både økt etterlevelse av trafikkreglene og i tillegg reduserte ulykkeskostnader for samfunnet, sier Nygård.
– Vi nådde en milepæl i 2024 med under hundre drepte i trafikken, og det er ingen grunn til at det skal stoppe der. Vi må holde trykket oppe i trafikksikkerhetsarbeidet, og dette forslaget bidrar til det.
Frp er ikke imponert over forslaget, og mener tvert om at det får konsekvenser for tryggheten.
– Det finnes i dag flere muligheter for trafikkvarsling for bilister og mange bruker det. Det gir bilistene tid til å forberede seg på utfordrende situasjoner som vanskelige kjøreforhold eller hindringer i veien, sier Frank Sve, samferdselspolitisk talsperson for Frp, som lover å arbeide for å oppheve forbudet hvis det blir vedtatt om de kommer til makten.
– Veikvalitet er den viktigste faktoren for å unngå ulykker. Regjeringen burde heller økt veivedlikeholdet enn å bruke politiets knappe ressurser på å jage bilister med trafikkvarsling, slår Sve fast.
Regjeringen sier at de vil ta endelig stilling til forslaget etter at det har vært på høring, og høringsfristen er satt til 28. mars.
Les også: