Nissan Ariya inntok salgstoppen i februar. (Fotos: Nissan)

Ariya skjøv Model Y ned fra toppen

Tesla er på vikende front ute i Europa, og salgstallene her i Norge bekrefter trenden. For fjorårets suverene favoritt sliter også litt i motbakke her hjemme.


Vi har lagt bak oss de to første månedene i 2025, og oppsiktsvekkende nok har ikke Tesla toppet nyregistreringene i noen av disse.

Oppsiktsvekkende ettersom dette var fjorårets klar mest populære nybilmerke, og nærmere hver femte nybil på norske veier kom fra det amerikanske merket.

-->
Tesla Model Y var også den klare eneren blant modellene, og solgte over det dobbelte av den nest mest populære, Volkswagen ID.4.

Situasjonen er altså en annen i 2025, hvor Toyota bZ4X toppet salgslisten i januar og Nissan Ariya dundret helt til topps i februar. Der tronet den foran Model Y og bZ4X.

– Det er jo særdeles sterk konkurranse i et tøft marked, og vi er veldig stolte av jobben som Nissan forhandlerne gjør i disse dager, sier kommunikasjonssjefen for Nissan Norge, Stian Thrane.

– Nissan har lang erfarning med å levere gode salgstall over tid med Leaf, og vi gleder oss over at Ariya ser ut til å fortsette denne positive trenden. Vi tenker at Nissan Ariya gjør en kjempejobb for oss, og det ser ut til fortsette måned etter måned.

Registreringstallene til Opplysningsrådet for veitrafikken for februar er altså klare, og slik ser topplisten ut:

  • Nissan Ariya: 627 registreringer
  • Tesla Model Y: 604
  • Toyota bZ4X: 574
  • Volkswagen ID.4: 512
  • Volkswagen ID.7: 389
  • Volkswagen ID.3: 335
Nå brenner det ikke under hjulene på Tesla selv om siste års folkemerket har snublet ned fra topplassen, for de er tross alt det bilmerket som solgte nest best her i Norge i februar.

Bakgrunnen til Teslas halvering målt mot februar 2024 kan være Elon Musk, for med en nøkkelrolle i Trumps regjering blir det mye støy og uro rundt Tesla-sjefen.

– Ingen vet hvordan situasjonen for Tesla vil utvikle seg. Antakeligvis vil den nye Model Y som mange har ventet på, bidra til nytt oppsving for merket, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).  

– Samtidig er det opplagt at andre bilprodusenter, både europeiske og asiatiske, vil gi amerikanske Tesla knallhard konkurranse. Registreringstallene viser tydelig at flere nå velger godt kjente bilmerker, samtidig som kinesiske biler også blir mer populære. Det er interessant å merke seg at europeiske bilmerker styrker sin markedsandel når det er uro i verden.

Slik ser OFV-tallene for februar ut for bilmerkene:

  • Volkswagen: 1.323 registreringer
  • Tesla: 917
  • Toyota: 748
  • Nissan: 632
  • Volvo: 620
  • BMW: 503
Totalt ble det registrert 8.949 nye biler i forrige måned, noe som er 21,3 prosent flere enn samme måned i fjor. Registreringstallene peker mot en normalisering etter to år med lavt nybilsalg, ifølge OFV.

– Den positive tendensen har foreløpig fortsatt inn i 2025. Men selv om økningen i registreringstakten ser lovende ut, er vi fortsatt bare på vei mot et normalnivå på om lag 140.000-150 000 biler, sier Solberg Thorsen, som også heller kalt vann i årene på de som tror at pilene nå peker rett opp.

– Ny uro og usikkerhet, både i forhold til tollbarrierer, mulig handelskrig og økende priser, kan fort påvirke markedet. Men foreløpig har vi tro på en rentesenkning i mars og økt kjøpekraft på grunn av årets lønnsoppgjør. Det vil sannsynligvis virke positivt inn på nybilsalget.

Elbilandelen var på 94,7 prosent i februar, så det registreres knapt andre biltyper nå.

Mange har nok satt nybilkjøpet på vent grunnet dyrtiden, og bonusen for de som nå kaster seg rundt er en gryende priskrig. Eller?

– Det er tøff konkurranse i nybilmarkedet, sier OFV-lederen.

– Likevel tror jeg ikke det blir priskrig, og heller ikke store prisøkninger i år. Snarere kan prisene på elbiler komme til å falle noe, og jeg tror at det som har vært «kampanjepriser» i fjor, blir det nye normalnivået i år.

Han støtter seg på tallene som viser at vi nå kjøper litt mer rimeligere enn for få år siden da det var et lavere rentenivå, og at det kommer også stadig flere elbiler i dette segmentet.

– Momsgrensen over 500.000 kroner for elbiler har helt klart betydning, sier Solberg Thorsen.

– Mange nybilkjøpere er bevisste på den grensen, og vil holde seg rett under eller omkring det beløpet. Og det er mulig fordi det nå finnes mange merker og modeller på det prisnivået som tilfredsstiller de fleste bilkjøpernes behov.

Over i bruktmarkedet er det også god fart, og antall eierskifter økte med nærmere 5 prosent sammenlignet med fjoråret. OFV sier at ved inngangen til mars hadde 76.601 personbiler skiftet eier, og 24,6 prosent av disse var elbiler – altså hver fjerde bil.

Av drøyt 2,8 millioner registrerte personbiler i Norge er snaut 970.000 dieselbiler, og dette gjenspeiles også i antall eierskifter. OFV sier at nesten 29.000 dieselbiler har fått ny eier i januar og februar, men på samme tid synker bestanden av diesel- og bensinbiler parallelt med økningen i antall elbiler.

Når det gjelder varebilene kjører de motsatt vei, for antall førstegangsregistrerte slike gikk ned med drøyt 24 prosent i februar og det har også vært en nedgang for året så langt.

Så langt i 2025 er det registrert 3.707 nye varebiler, og det er ifølge OFV 8,2 prosent færre enn i fjor.

Varebilene har slitt med å øke andelen helelektriske biler, men dette har gått fra 39 prosent i fjor til 44,3 prosent etter årets to første måneder.

– Det går riktig vei, men det er langt igjen til 2025-målet er nådd. Da skal også alle nye varebiler være nullutslippsbiler, sier Solberg Thorsen.

– Det krever et utvidet modellutvalg som enda bedre dekker brukernes behov, men også sterkere incentiver som stimulerer til å velge elbiler, sier han videre, og oppfordrer regjeringen om å vurdere innføring av nye virkemidler som kan få flere til å velge elektrisk varebiler.

Les også:

Hva tenker du