Hennessey fornekter seg ikke. Den Texas-baserte tuneren som også bygger egne superbiler har kastet seg over Ford Mustang, og ut av det hele har det kommet en supergiftig sak.
Ja, bokstavelig, for denne heter rett og slett Super Venom Mustang, og her er det et bredt spenn av ytelses, aerodynamiske og stylingforbedringer. Målet er enkelt og greit å lage den ultimate Hennessey Mustang.
En vanlig Mustang utstyrt med 5-liters V8-motor er i seg selv en imponerende sak med 500 hk, men dette blir faktisk bare barnemat målt mot Super Venom Mustang. Hennessey har tunet denne opp med 70 prosent, noe som betyr at det bor 850 giftige hk i den supergiftige utgaven.
De har også jekket dreiemomentet opp med 55 prosent, og denne lyder nå på 881 Nm.

Dette er fulgt opp med et skreddersydd «VenomAero» karbonsett som skal spisse kjøreegenskapene og åpne for enda mer kjøling som en slik muskelbil må ha. Her er det blant annet en mer aggressiv frontsplitter, ventilasjon i panseret, sideskjørt og en fast bakvinge.
‒ I løpet av årene har vi kun merket våre mest potente biler med vårt «Venom»-varemerke: Venom Vipers, Venom GT og nå sist vår egen Venom F5, sier John Hennessey, selskapets grunnlegger og administrerende direktør.
‒ Vi er glade for å avsløre vår Super Venom Mustang, siden den tilbyr superbilytelse og kan nå bestilles direkte fra Ford-forhandlere med full garanti.
Det blir helt sikkert en superkamp om den supergiftige utgaven, for selskapet grunnlagt i 1991 setter grensen ved 91 utgaver som har et såkalt «Icon-design».
‒ Hennessey VenomAero-forbedringer gir forbedret håndtering og grep når du kjører Super Venom Mustang hardt på vei eller bane, sier Brian Jones, Hennessey VP of Engineering.
‒ Vi har også oppnådd bedre kjøling, og lagt til en rekke aerodynamiske enheter for å sikre at vår versjon av Mustang leverer på toppen av ytelsen.
Og det er faktisk to utgaver.
En Super Venom Dark Horse priset til 163.950 dollar og en Super Venom GT starter som starter på 149.950 dollar.
Fords egen Dark Horse av Mustang har 500 hk og klarer 0-96,5 km/t på 3,7 sekunder via en 10-trinns automatkasse, mens Hennesseys oppgraderte Super Venom Mustang gjør den samme øvelsen på 3,2 sekunder.
Fords utgave klarer kvartmila som er dragracing-distansen på 12 sekunder og har da en toppfart på 190 km/t, mens Hennesseys bruker 10,9 sekunder og har 214 km/t ved målpassering.
Det er for øvrig mulig å få bilen med en 6-trinns manuell kasse.
Det er mulig å bestille spesialutgaven enten i svart, sølv og rød, og kommer altså med et 91 Icon Livery som legger til visuell særpreg og 20-tommers lette ytelseshjul.
‒ Vi jobbet hardt for å feire den anerkjente Mustang-blodlinjen med designet av Super Venom. Med et unikt interiør og banefokuserte forbedringer utvendig anerkjenner vi den ikoniske muskelbilens sportsarv sammen med Hennessey Performance, sier Nathan Malinick, designdirektør i Hennessey.
Les også: