Kia PV5 kommer både som passasjerutgave som på bildet og som en ren varebil. (Fotos: Kia)

Så mye rekkevidde har Kias nye varebil

Kia har ikke bare på gang nye elbiler, men knaller også til med en ny elektrisk varebil. Og denne kommer både som Cargo og Passenger fra start av.


Kia har en ny plattform som skal bane vei for en masse nye elektriske modeller, og denne heter Electric Global Modular Platform (E-GMP). Denne har også en variant kalt E-GMP.S som skal stå bak kommersielle biler.

Kommende EV2, de to EV4-variantene og EV5 har alle E-GMP som plattform, og det har også de tre nåværende modellene EV3, EV6 og EV9. Så snart spytter denne ut sju forskjellige biler.

-->
Kia har ikke glemt de mer kommersielle elbilene opp i alt dette, og har på gang en ny serie kalt Platform Beyond Vehicle (PBV). Dette er en svært fleksibel varebilsatsting, noe som betyr at de skal lage kommersielle biler for stort sett alle tenkelige formål.

Den første som er meldt heter PV5, og i likhet med EV4 som kommer både som sedan og kombi er det også to utgaver av PV5. Og dette kjenner vi igjen fra Volkswagens populære ID. Buzz, som kommer både som varebil og passasjerbil.

Det koreanske merket har gitt sine to PV5 enkle navn som bør feie bort alle misforståelser, for de to heter henholdsvis Cargo og Passenger. Last og passasjer der, altså. Under ser du varebilutgaven:

Og for å virkelig helgardere seg er det også planlagt en rekke andre som basert på E-GMP.S-plattformen som benytter et skateboard-konsept i bunn. Dermed bør de kunne teppelegge de fleste områder med utgaver som Chassis-Cab, WAV (rullestoltilpasset kjøretøy) og Familie og såkalte konverteringsmodeller som Crew, Drop Side, Box Van, Freezer Box, Prime (avansert modell basert på Passasjer) og Light Camper.

Så ja, det kommer potensielt en drøss med PV-biler, og PV5 skal også dukke opp som en fleksibel Chassis-Cab. Her leveres bilen med et chassis og et førerhus, og kan dermed bygges videre av spesialister som det meste ‒ for eksempel som en spesiallaget ambulanse. 

Slik forklarer Kia de tre PV5-utgavene:

  • PV5 Passasjer har en setekonfigurasjon med tre rader, som kan optimaliseres for bagasje eller camping scenarioer og er utviklet med ride-hailing-bruksområder i tankene.
  • PV5 Cargo High Roof tilbyr opptil 5,1 m³ lastekapasitet. PV5 tilbys som standard, lang og med en versjon med høyt tak. Et valgfritt L-track monteringssystem gir enestående fleksibilitet, mens V2L-funksjonaliteten forbedrer effektiviteten.
  • PV5 Chassis Cab leveres som et uferdig kjøretøy, med en delt kabin som utnytter frontseksjonen av PV5 Cargo. Den er utviklet for å støtte et variert spekter av konverteringskonfigurasjoner, fra Drop Side til Freezer Box-modeller.
Når det gjelder passasjerutgaven som utvendig skiller seg ut med vinduer på sidene så har den den en fleksibel setekonfigurasjon. Som 2-3-0 kan den tredje raden kan brukes til lagring, mens i 1-2-3 kan plassen til høyre for føreren brukes som et lagringsområde.

PV5 Cargo med et praktisk V2L-system har selvsagt et enklere oppsett med plassen bak øremerket last, men også her er det valg. For denne skal komme i tre versjoner ‒ Standard, Lang og høyt tak.

Lasterommet er maksimalt 5,1 m³, og åpner for to Euro-paller, og det er også mulig å få Cargo med L-track monteringssystemet som kan installeres over hele lasteområdet.

Kia forklarer at Standard- og Lang-spesifikasjonene er designet med et typisk 2-seters passasjeroppsett, med et tre-seters oppsett tilgjengelig som alternativ. Høy Tak-spesifikasjonen åpner også for en ekstra takkonsoll som standard.

Videre sier de at 2-seters oppsett er det en unik Walk-Through-spesifikasjon som tilbys som et alternativ som har et senkende passasjersete og en skillevegg med en skyvedør, noe som gir enklere tilgang til lasteområdet.

Så hva med drivlinjen?

Her er det to batteripakker, et på 51,5 kWh og et på 71,2 kWh, samt et ekstra 43,3 kWh for PV5 Cargo. Dette driver en 120 kW frontmotor (163 hk) med 250 Nm dreiemoment.

Det største batteriet i den 4,70 meter lange og 1,92 meter høye (inkludert antenna) PV5 åpner for en rekkevidde på opptil 400 kilometer, og 10-80 prosent lading opplyses til 30 minutter.

‒ Ved å integrere den rene effektiviteten til en elektrisk drivlinje med den enestående fleksibiliteten til vår nye PBV-arkitektur og fremme våre produkt-, programvare- og produksjonsinnovasjoner, legemliggjør PV5 våre kjerneverdier som leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger, sier Ho Sung Song, president og administrerende direktør i Kia.

‒ Moderne kjøretøy har blitt utrolig komplekse, men med PV5 har Kia samlet flere teknologier mot målet om å forenkle brukernes mobilitetsopplevelser. Dette fjerner kompleksiteten fra deres personlige transportbehov og frigjør dem til å fokusere på å forfølge sine ambisjoner og oppfylle sine lidenskaper.

Her er flere bilder av kommende Kia PV5:

Les også:

Hva tenker du