Kia har en ny plattform som skal bane vei for en masse nye elektriske modeller, og denne heter Electric Global Modular Platform (E-GMP). Denne har også en variant kalt E-GMP.S som skal stå bak kommersielle biler.
Kommende EV2, de to EV4-variantene og EV5 har alle E-GMP som plattform, og det har også de tre nåværende modellene EV3, EV6 og EV9. Så snart spytter denne ut sju forskjellige biler.
Og for å virkelig helgardere seg er det også planlagt en rekke andre som basert på E-GMP.S-plattformen som benytter et skateboard-konsept i bunn. Dermed bør de kunne teppelegge de fleste områder med utgaver som Chassis-Cab, WAV (rullestoltilpasset kjøretøy) og Familie og såkalte konverteringsmodeller som Crew, Drop Side, Box Van, Freezer Box, Prime (avansert modell basert på Passasjer) og Light Camper.
Så ja, det kommer potensielt en drøss med PV-biler, og PV5 skal også dukke opp som en fleksibel Chassis-Cab. Her leveres bilen med et chassis og et førerhus, og kan dermed bygges videre av spesialister som det meste ‒ for eksempel som en spesiallaget ambulanse.
Slik forklarer Kia de tre PV5-utgavene:
- PV5 Passasjer har en setekonfigurasjon med tre rader, som kan optimaliseres for bagasje eller camping scenarioer og er utviklet med ride-hailing-bruksområder i tankene.
- PV5 Cargo High Roof tilbyr opptil 5,1 m³ lastekapasitet. PV5 tilbys som standard, lang og med en versjon med høyt tak. Et valgfritt L-track monteringssystem gir enestående fleksibilitet, mens V2L-funksjonaliteten forbedrer effektiviteten.
- PV5 Chassis Cab leveres som et uferdig kjøretøy, med en delt kabin som utnytter frontseksjonen av PV5 Cargo. Den er utviklet for å støtte et variert spekter av konverteringskonfigurasjoner, fra Drop Side til Freezer Box-modeller.
Les også:
- Vil ha grense på 50.000 kroner for skaderegisteret
- Alpine feirer 70 år med ny A110-versjon
- Formel 1 testingen er i gang - Hamilton og Sainz imponerte på dag 2