Alpine A110 som vi kjenner i dag nærmer seg slutten, men før det dukker det opp to nye utgaver. (Fotos: Alpine)

Alpine feirer 70 år med ny A110-versjon

Det finnes flere utgaver av Alpine A110, og nå kommer to nye.


‒ Alpine fyller 70! 70 år med lidenskap, fortreffelighet og innovasjon som vi har til hensikt å bygge videre på de neste 70 årene. Vi vil feire dette jubileet gjennom hele året med alle våre kunder, klubber, fans ... fortid, nåtid og fremtid, sier Philippe Krief, administrerende direktør i Alpine.

‒ For å markere anledningen er vår ikoniske A110 tilgjengelig som en eksepsjonell begrenset utgave, den nye A110-serien, som er en del av 7010 R-serien, for de neste 12 månedene før stafettpinnen overføres til den fremtidige elektriske A110.

-->
Alpine satser som kjent tungt på elbiler, og har allerede rodd i land den nest største årets bil-prisen da A290 sammen med søsteren Renault 5 ble kåret til årets bil i Europa. Alpines elektriske drømmegarasje skal også bestå av A390 som skal presenteres i mai og altså en helt ny og elektrisk A110.

Den kompakte sportsbilen har vært en suksess etter at Alpine børstet støvet av modellnavnet A110 i 2017, mens den originale modellen ble produsert mellom 1963 og 1977.

Det franske merket har laget en rekke versjoner av «nye» A110, inkludert en GT, S og R-versjon, og nå er det duket for en R 70 ‒ spesialutgaven blir den siste som lages av R-serien.

Her går det i karbonfiber som slanker modellen ytterligere, og selv de 18-tommers hjulene kledd med Michelin PS Cup 2-dekk er i karbonfiber. Kjøreopplevelsen som A110 er hyllet for bør altså være enda litt mer spisset, og hjertet er som alltid en motor med 300 hk og 340 Nm.

Det er 10 forskjellige utvendige farger og fire innvendige å velge mellom, ja, til og med sju farger for Brembo bremsekalipere og denne har også Akrapovic-eksosanlegg.

Som en ekte jubilantversjon er det selvsagt 70-årslogo rundt på bilen, på hjulbuene, dørterskelen og nakkestøtten, og nummerplaten tjener som en påminnelse om at dette er et begrenset opplag på 770. Så ja, de setter strek på det antallet.

Tricoloren er også på plass, på utvendig søyle og innenfor dørene, for Frankrike må selvsagt også hylles når Alpine ser tilbake på 70 år.

Og ja, det er også en enda litt mer spesiell Tricolor Edition A110 R 70 som hyller A106 fra 1955.

Denne er, naturligvis, begrenset til 70 eksemplarer, vel, hver av fargene. For det skal lages 70 biler i Bleu Caddy, 70 i Glacier Blanc og 70 i Rouge Sismique. Dette er en referanse til et berømt bilde hvor grunnlegger Jean Rédélé valgte tre A106 med forskjellige farger da han presenterte sin aller første bil.

Å, du har lyst å se de tre A106? Selvsagt:

De tre utgavene skal være den ultimate representasjonen av franske savoir-faire, og her har Alpine blant annet gjort 70-årslogoen synlig gjennom taklakken. Interiøret er passende nok tilgjengelig i blått, hvitt eller rødt.

Her er flere bilder av Alpine A110 R 70, og heng med ‒ Alpine har på gang nok en splitter ny A110:

Den andre nye utgaven er A110 GTS, og denne skal erstatte GT- og S-versjonene. GTS er basert på A110 S-chassiset og skal også løfte over komforten til A110 GT og mikser dette i en ny utgave. A110 GTS kombinerer dristig ren sportslighet og raffinert komfort på veien og banen, melder Alpine selv.

Her er det også fem nye farger, Bleu Paon (Påfuglblå) og Orange Acropolis (Acropolis Orange), to farger fra «heritage»-katalogen og tre nye matte farger: Orange Solaire (Solar Orange), Bleu Eclipse (Eclipse Blue) og Gris Acier (Steel Grey).

Også her er det 300 hk og 340 Nm, og bilen er utstyrt med et nytt aero-sett basert på det til A110 R, og her er det en frontsplitter, sideskjørt, bakspoiler og bakvinge som skal klistre bilen enda mer til underlaget.

På innsiden er det et GTS Grey-skinninteriør som skal gjøre eksteriøret i karbonfiber komplett og vise bilen «rasende karakter», som Alpine sier.

Her er flere bilder av nye Alpine A110 GTS:

Les også:

Hva tenker du