Donald Trump er en ukonvensjonell president som styrer USA etter et enkelt prinsipp ‒ gjøre det som er best for landet han er valgt til å lede. Det skaper store bølger, og eksperter står nærmest i kø for å advare om at dette kommer til å få negative følger.
Trump versjon 2.0 drar ting enda lengre enn han gjorde i sin første presidentperiode, og har nå varslet handelskrig med EU som han mener utnytter USA. Bakgrunnen er et handelsunderskudd, altså at Europa sender mer varer til USA enn motsatt. Han vil endre på dette med en toll på 25 prosent, og EU har meldt tilbake at de vil svare med egen straffetoll.
Dermed bryter den beryktede handelskrigen ut.
Dette går selvsagt utover både bedrifter og til slutt forbrukerne som må ta regningen, og resultatet kan blir blant annet bli at europeiske biler blir dyrere i USA. Også her i Norge kan dette få konsekvenser, for Hydro er for eksempel en gigant på aluminium som har mange bilmerker på kundelisten ‒ som BMW.
Det tyske merket er som mange andre europeiske bilmerker også på plass i USA, og i likhet med for eksempel Volvo har de en svær fabrikk som også eksporterer biler. BMWs ligger i Spartanburg i South Carolina, og var rett og slett den ledende bileksportøren målt i verdi i USA i 2024. Dette melder BMW Manufacturing, som viser til tall fra det amerikanske handelsdepartementet offentliggjort tidligere denne måneden.

Plant Spartanburg eksporterte nærmere 225.000 biler i fjor med en eksportverdi på mer enn 10 milliarder dollar. På 10 år har anlegget eksportert mer enn 2,7 millioner biler – omtrent 63 prosent av total produksjon – med en eksportverdi på mer enn 104 milliarder dollar, melder BMW.
‒ Anlegget Spartanburg har vært et viktig sted i produksjonsnettverket vårt i over 30 år og er nå den største BMW Group-fabrikken globalt, forklarer Milan Nedeljkovic, styremedlem i BMW AG Produksjon.
‒ Den sterke eksportandelen til anlegget vårt understreker viktigheten av frihandel for USA. Ikke bare kommer dette anlegget vårt til gode, men også det sterke leverandørnettverket i regionen.
BMW har en lang historie med bilproduksjon i USA,
‒ Da den første BMWen rullet av samlebåndet i 1994, var det begynnelsen på en stor arv for Plant Spartanburg. Våre dedikerte medarbeidere har samlet nesten sju millioner BMWer, og på grunn av vår eksportsuksess opplever millioner av kunder over hele verden den innovative teknologien og førsteklasses kvaliteten til våre X-kjøretøyer, sier Robert Engelhorn, president og CEO for BMW Manufacturing.
‒ Vår prestasjon som landets ledende bileksportør viser BMWs pålitelige partnerskap med denne staten og vår fortsatte forpliktelse til USA.
Tyskerne får rett og slett æren for at South Carolina har blitt en viktig bilstat.
‒ South Carolinas posisjon som en høyborg for USAs bilindustri kan spores direkte til BMWs suksess i staten vår. BMW-modellene som er montert på Plant Spartanburg er etterspurt globalt ‒ fraktet til markeder over hele verden, sier guvernør Henry McMaster.
‒ Vi er stolte over å ha et selskap som er forpliktet til velstanden til sitt fellesskap, og suksessen til sine ansatte i Carolina, og suksessen til sine ansatte i Carolina.
Flerparten av bilene som ble satt sammen på South Carolina-anlegget i fjor ble sendt ut av landet via havnen i Charleston samt fire andre havner på østkysten. De største eksportmarkedene fra Plant Spartanburg var Tyskland, Sør-Korea, Kina, Canada og Storbritannia i 2024.
Fakta Spartanburg-fabrikken:
- Teamet hos BMW Manufacturing samlet 396.117 Sports Activity Vehicles og Coupes i fjor. Som en del av totalen ble mer enn 57.000 plug-in hybrid elektriske kjøretøyer satt sammen, som utgjorde mer enn 14 prosent av anleggets totale volum. Nesten 50 prosent av alle BMW-er som ble solgt i USA ble satt sammen på Plant Spartanburg.
- 4. generasjon BMW X3 ble lansert i fjor, en av de mest solgte BMWene i Amerika.
- Mens de feiret 30-årsjubileet til Plant Spartanburg, åpnet BMW sin første pressebutikk i Nord-Amerika. Den toppmoderne pressebutikken stempler deler til BMW X3, inkludert påhengsdeler som kjøretøyets fire dører, fendere, heisport og utvendige karosserisider.
- Utvidelsen av forsamlingshallen X3/X4 fortsatte mens Plant Spartanburg forbereder seg på å montere helt elektriske kjøretøy. Byggingen er fullført, og det meste av verktøy og utstyr er installert. Det første elektriske kjøretøyet vil bli sendt i slutten av 2026, og innen 2030 vil BMW Group sette sammen minst seks helelektriske modeller i USA.
- Konstruksjon ved Plant Woodruff, BMWs nye høyspentbatterimonteringsfabrikk på 700 millioner dollar: Verktøy og utstyr blir installert med alt arbeid i det vesentlige fullført innen utgangen av mars 2025. Medarbeidere ved anlegget på én million kvadratfot vil sette sammen sjette generasjons batterier for å forsyne helelektriske kjøretøyer på Plant Spartanburg.
- Byggingen av en utvidelse til hovedverkstedet ble fullført, og ytterligere 300+ roboter er installert.
- Byggingen av en ny åtte-etasjers karosseristabler for kjøretøylagring ble fullført.
- Siden 1992 har BMW Group investert mer enn 14,8 milliarder dollar i Spartanburg-virksomheten, og det settes sammen mer enn 1.500 biler daglig.
- Rundt 57 prosent av kjøretøyene sendes til rundt 120 globale markeder, noe som gjør BMW til den største bileksportøren målt i verdi i USA i mer enn et tiår.
- I 2024 kom nesten 50 prosent av BMW-bilene solgt i USA fra Plant Spartanburg. Det sysselsetter mer enn 11.000 mennesker.

Hva som skjer spesielt med bilindustrien i en eventuell handelskrig blir interessant å følge, for en av de nærmeste rådgiverne til Trump er Elon Musk. Han er også Tesla-sjef, og for det amerikanske elbilmerket er Europa et svært viktig marked.
Og som tyske BMW som har en viktig fabrikk i USA har Tesla det samme i Berlin, så kommer det amerikansk straffetoll på europeiske biler risikerer Musk å kjenne på mottiltak fra EU.
Les også: