Volvo avslører både ladefart og rekkevidde for ES90. (Fotos: Volvo)

Avslører rekkevidde og ladefart for Volvo ES90

Den kommende Volvo ES90 og er full av nye løsninger, inkludert ny 800V-teknologi. Det betyr rask lading og mer rekkevidde.


Volvo skal ikke vise fram det elektriske flaggskipet ES90 før til neste uke, men de gleder seg så mye at de lekker som den berømte sila.

I forrige uke kunne de avsløre at dette blir den første som er bygget på Volvos nye teknologistabel, og baner vei for en lynrask bilhjerne gjennom en dobbel Nvidia Drive AGX Orin-konfigurasjon.

-->
Vel og bra, men hva med de virkelig viktige tingene, lading og rekkevidde? Vel, nå løfter de også på det sløret.

Et viktig steg inn i framtiden er altså 800V-teknologien, og dette betyr en generell bedre ytelse og ikke minst enda raskere lading målt mot 400V-løsningen.

Volvo har utviklet en helt ny programvare og maskinvare for batteristyring og tatt aerodynamiske grep for ES90 ‒ og alt dette betyr en elbil som kjører lenger og lader raskere enn noen annen elbil fra Volvo.

Svenskene forklarer at ved 350 kW hurtigladestasjoner kan ES90 sluke 300 kilometer med ny rekkevidde på kun 10 minutter, og det er mye målt mot dagens elbiler.

Når det gjelder rekkevidde så sier Volvo at den lyder på opptil 700 kilometer under WLTP-testsyklusen. Dette er for utgaven med firehjulsdrift og et 106 kWh stort batteri, og er regnet ut fra den kinesiske CLTC-kjøresyklusen som gir bilen 740 kilometer rekkevidde.

– Vår 800V-teknologi markerer nok en betydelig teknologisk oppgradering for våre kunder på veien mot full elektrifisering, sier Anders Bell, teknologidirektør i Volvo Cars.

‒ Dette gjør både elbilene våre mer effektive, samtidig som det hjelper deg med å lade raskere og kjøre lenger på en enkelt lading.

Volvo har oppgradert det meste for å utnytte det nye 800-voltssystemet, så her har hver komponent i det elektriske systemet blitt oppgradert til å være kompatible med 800 volt.

Dette inkludert battericellene, e-motorene, inverteren, ladesystemet, klima- og termisk system, og gir altså fordeler når det gjelder lading, effektivitet og ytelse.

Volvo forklarer at et system med høyere spenning betyr at det kan levere mer kraft i kilowatt (kW) og rekkevidde med samme strøm som et 400-voltssystem. Dette genererer mindre varme, noe som betyr at batteriet kan lades med opptil 350 kilowatt uten å overbelaste det elektriske systemet.

En annen fordel er at Volvos 800-voltssystem også inkluderer lettere e-motorer og andre komponenter, noe som tar ned bilens totalvekt. Her er det flere fordeler. Mindre energiforbruk som altså gir bedre rekkevidde, raskere akselerasjon ettersom det er mindre kilo å bevege og bedre nyttelast som åpner for mer bagasje.

Volvo sier også at programvaren de har utviklet for batteriadministrasjon gir en mer robust ladeopplevelse, og resultatet er altså en rask hurtiglading. Sammenlignet med andre elbiler fra Volvo senker ES90 ladetiden på 10-80 prosent med 30 prosent, og denne øvelsen skal ES90 klare på 20 minutter.

Her skal også en adaptiv ladeprogramvare fra Breathe Battery Technologies ha litt ære, og dette er et selskap Volvo investerte i i fjor gjennom selskapets investeringsfond Volvo Cars Tech Fund.

Volvo avslører også mer rundt ES90.  

I bærekraftens navn er ES90 full av resirkulerte og naturlige materialer som bidrar til lavere CO2-utslipp i produksjonen, og svenske opplyser at 29 prosent av alt aluminium og 18 prosent av alt stål som brukes er resirkulert.

I tillegg består ES90 av 16 prosent resirkulerte polymerer og biobasert materiale, mens trepanelene inne i kupeen er laget av FSC-sertifisert tre.

Og for å virkelig være bærekraftig kommer ES90 også med Volvos batteripass, for via blokkjede-teknologi kan bilmerket spore råvarer og passet informerer om hvor litium, kobolt, nikkel og grafitt som brukes i batteriet kommer fra.

Her vises også CO2-avtrykket til hele batteripakken og annen relevant informasjon, og dette skal gi en åpenhet om hvordan Volvo henter batterimateriale på en ansvarlig måte.

Hva mer Volvo ES90 kan by på får vi vite onsdag, for da skal bilen endelig vises fram.

Les også:

Hva tenker du