Volvo skal ikke vise fram det elektriske flaggskipet ES90 før til neste uke, men de gleder seg så mye at de lekker som den berømte sila.
I forrige uke kunne de avsløre at dette blir den første som er bygget på Volvos nye teknologistabel, og baner vei for en lynrask bilhjerne gjennom en dobbel Nvidia Drive AGX Orin-konfigurasjon.
Svenskene forklarer at ved 350 kW hurtigladestasjoner kan ES90 sluke 300 kilometer med ny rekkevidde på kun 10 minutter, og det er mye målt mot dagens elbiler.
Når det gjelder rekkevidde så sier Volvo at den lyder på opptil 700 kilometer under WLTP-testsyklusen. Dette er for utgaven med firehjulsdrift og et 106 kWh stort batteri, og er regnet ut fra den kinesiske CLTC-kjøresyklusen som gir bilen 740 kilometer rekkevidde.
– Vår 800V-teknologi markerer nok en betydelig teknologisk oppgradering for våre kunder på veien mot full elektrifisering, sier Anders Bell, teknologidirektør i Volvo Cars.
I bærekraftens navn er ES90 full av resirkulerte og naturlige materialer som bidrar til lavere CO2-utslipp i produksjonen, og svenske opplyser at 29 prosent av alt aluminium og 18 prosent av alt stål som brukes er resirkulert.
I tillegg består ES90 av 16 prosent resirkulerte polymerer og biobasert materiale, mens trepanelene inne i kupeen er laget av FSC-sertifisert tre.
Og for å virkelig være bærekraftig kommer ES90 også med Volvos batteripass, for via blokkjede-teknologi kan bilmerket spore råvarer og passet informerer om hvor litium, kobolt, nikkel og grafitt som brukes i batteriet kommer fra.
Her vises også CO2-avtrykket til hele batteripakken og annen relevant informasjon, og dette skal gi en åpenhet om hvordan Volvo henter batterimateriale på en ansvarlig måte.
Hva mer Volvo ES90 kan by på får vi vite onsdag, for da skal bilen endelig vises fram.
Les også:
- Toyota pirrer med nok en elbil
- Mange vet hvem BMW hyller med M4 VR46
- Lucid klar med stor oppdatering