Det skal ikke stå på økonomien når Lucid nå har tenkt å overta det litt mer luksuriøse segmentet blant elbilene. For majoritetseiere av bilmerket er selveste Public Investment Fund, det gedigne investeringsfondet til Saudi-Arabia. Nå er det ikke uvanlige at slike fond går inn i bilmerker, og Oljefondet eier for eksempel over 1 prosent av aksjene i Tesla.
Med en slik eier kan Lucid satse for fullt, og gjør da også det. De har den elbilen som har lengst oppgitt rekkevidde, den som går lengst av Air-utgavene skal rulle over 900 kilometer uten ladestopp, men Lucid skal også vise vei når det kommer til teknologi.- 3D visualisering av tre kjørefelt og videre forbedringer: En dynamisk visualisering på midtskjermen gir et tydeligere bilde av trafikken på motorveier, mens høyoppløselige kart nå inkluderer detaljer om avkjørsler, filskift, kurver og mer for en mer intuitiv langkjøring.
- Tilpasningsmuligheter: Sjåfører kan nå i større grad tilpasse sine varsler og intervensjonsinnstillinger for å matche sine preferanser.
- Avansert hastighets- og filkontroll: Adaptiv cruisekontroll med kurvehastighetskontroll justerer hastigheten for en jevnere navigasjon på svingete veier.
- Forbedret trafikkflyt og stoppkontroll: Utvidet Stop & Go-funksjonalitet lar bilen gjenoppta bevegelse etter lengre stopp i trafikken, forutsatt at sjåføren er oppmerksom.
Lucid kjører et opplegg som vi kjenner fra flere av andre merker som har hatt suksess på elbilmarkedet, nemlig å ta tilbakemeldingene fra eierne på alvor.
Så her kan Lucid-eiere melde inn det de mener er mangler, og det amerikanske merket gjør sitt for å innfri disse ønskene. Det ser man også på den siste oppdateringen:
- Estimert rekkevidde: Den estimerte rekkevidden ved ankomst bruker nå sanntids energiforbruk og kjøreatferd for økt nøyaktighet. Navigasjonssystemet viser ikke bare gjenværende batteriprosent ved destinasjonen, men også en estimert batteriprosent for returreisen.
- Regenerativ bremsing: Nå med en «Av»-innstilling for rulling, som automatisk går tilbake til «Standard» ved omstart av bilen.
- Forbedret parkeringsassistanse: Varsling for parkering, omrissvisning og ryggekamera lukkes nå automatisk når bilens hastighet overstiger 10 km/t. Kerb Rash Alert varsler sjåføren hvis det oppdages risiko for å skrape et hjul mot fortauskanten under parkering.
Når det gjelder OTA-oppdateringer, Over-the-Air, så er dette like enkelt som å oppdatere telefonen. Lucid Air-eiere mottar et varsel både i bilen og i Lucid Mobile App når den nye programvareversjonen er tilgjengelig, og det er mulig å installere denne umiddelbart eller planlegge oppdateringen til et passende tidspunkt.
Og ja, gjennom appen kan eierne oppdatere bilen eksternt, så ja, selv i et Wi-Fi-aktivert fly kan de trykke på en knapp og lande til en enda litt bedre bil.
Les også: