Det skal ikke stå på økonomien når Lucid nå har tenkt å overta det litt mer luksuriøse segmentet blant elbilene. For majoritetseiere av bilmerket er selveste Public Investment Fund, det gedigne investeringsfondet til Saudi-Arabia. Nå er det ikke uvanlige at slike fond går inn i bilmerker, og Oljefondet eier for eksempel over 1 prosent av aksjene i Tesla.
Med en slik eier kan Lucid satse for fullt, og gjør da også det. De har den elbilen som har lengst oppgitt rekkevidde, den som går lengst av Air-utgavene skal rulle over 900 kilometer uten ladestopp, men Lucid skal også vise vei når det kommer til teknologi.
Bilmerket har for lengst inntatt Europa og Norge, og har nå på gang en trådløs oppdatering for bilene her på det gamle kontinentet. OTA-oppdateringen som nå rulles ut er Lucid UX 2.6, og er en av de mest omfattende programvareoppdateringene for Lucid Air ‒ en bil som var på plass i USA i 2021.
Med UX 2.6 introduserer Lucid en rekke nye funksjoner og forbedringer som maksimerer bekvemmelighet, sikkerhet og ytelse, ifølge merket selv. Og det er virkelig en lang liste av oppdateringer.
Som for eksempel Mercedes og Tesla som også tilbyr mer luksuriøse og elektriske sedaner satser også Lucid mye på selvkjøring, og her spiller systemet DreamDrive Pro en nøkkelrolle. Dette er et såkalt ADAS-system, altså et som baner vei for avanserte førerassistansesystem.
Sjekk denne listen av oppdateringer:
- 3D visualisering av tre kjørefelt og videre forbedringer: En dynamisk visualisering på midtskjermen gir et tydeligere bilde av trafikken på motorveier, mens høyoppløselige kart nå inkluderer detaljer om avkjørsler, filskift, kurver og mer for en mer intuitiv langkjøring.
- Tilpasningsmuligheter: Sjåfører kan nå i større grad tilpasse sine varsler og intervensjonsinnstillinger for å matche sine preferanser.
- Avansert hastighets- og filkontroll: Adaptiv cruisekontroll med kurvehastighetskontroll justerer hastigheten for en jevnere navigasjon på svingete veier.
- Forbedret trafikkflyt og stoppkontroll: Utvidet Stop & Go-funksjonalitet lar bilen gjenoppta bevegelse etter lengre stopp i trafikken, forutsatt at sjåføren er oppmerksom.

Lucid kjører et opplegg som vi kjenner fra flere av andre merker som har hatt suksess på elbilmarkedet, nemlig å ta tilbakemeldingene fra eierne på alvor.
Så her kan Lucid-eiere melde inn det de mener er mangler, og det amerikanske merket gjør sitt for å innfri disse ønskene. Det ser man også på den siste oppdateringen:
- Estimert rekkevidde: Den estimerte rekkevidden ved ankomst bruker nå sanntids energiforbruk og kjøreatferd for økt nøyaktighet. Navigasjonssystemet viser ikke bare gjenværende batteriprosent ved destinasjonen, men også en estimert batteriprosent for returreisen.
- Regenerativ bremsing: Nå med en «Av»-innstilling for rulling, som automatisk går tilbake til «Standard» ved omstart av bilen.
- Forbedret parkeringsassistanse: Varsling for parkering, omrissvisning og ryggekamera lukkes nå automatisk når bilens hastighet overstiger 10 km/t. Kerb Rash Alert varsler sjåføren hvis det oppdages risiko for å skrape et hjul mot fortauskanten under parkering.
En positiv ting som har kommet i disse skjermtidene hvor det meste må justeres fra denne er talekommandoer, for dette tar ikke noe fokus fra selve kjøringen. Og Lucid har sin egen Lucid Assistant som nå erstatter Alexa.
Her kan man enten trykke på mikrofonknappen på rattet eller rett og slett si «Hei Lucid» for å kontrollere navigasjon, lydsystemer, klimaanlegg, oppvarmede seter og få tilgang til brukermanualen med mer.
Foreløpig håndterer taleassistenten kun de fire hovedspråkene her i Europa, og det er engelsk, tysk, fransk og spansk, så her får norske Air-eiere finpusset fremmedspråket i bilen.

Når det gjelder OTA-oppdateringer, Over-the-Air, så er dette like enkelt som å oppdatere telefonen. Lucid Air-eiere mottar et varsel både i bilen og i Lucid Mobile App når den nye programvareversjonen er tilgjengelig, og det er mulig å installere denne umiddelbart eller planlegge oppdateringen til et passende tidspunkt.
Og ja, gjennom appen kan eierne oppdatere bilen eksternt, så ja, selv i et Wi-Fi-aktivert fly kan de trykke på en knapp og lande til en enda litt bedre bil.
Slik ser en Lucid Air ut i vinterlige forhold:
Les også: