En elektrisk hundetaxi? Jepp, svenskene har en slik. (Fotos: Mercedes)

En elektrisk hunde-taxi!

Svenskene henger kanskje etter Norge og Danmark i utrullingen av elbiler, men kan skryte av en elektrisk hundetaxi. Jepp, voff-voff.


Mercedes har på gang en helt ny generasjon elektriske varebiler, nemlig de basert på den skalerbare plattformen Van Electric Architecture (VAN.EA). Faktisk har tyskerne så stor tro på denne, men kanskje ikke 100 prosent tro på at kundene velger elektrisk, at de også har på gang en søster av denne for varebiler med forbrenningsmotorer kalt Van Combustion Architecture (VAN.CA).

Begge disse søster-plattformene, de deler rundt 70 prosent av delene, kan lages tilnærmet alle mulige varebiler, så her kommer det både kommersielle varebiler og mer luksuriøse utgaver.

-->
De første elektriske varebilene på VAN.EA skal dukke opp til neste år, men allerede i dag kan Mercedes by på en rekke elektriske varebiler ‒ som eCitan, eVito Tourer, eVito varebil og eSprinter. 

Det vet Alléns Gård hundebarnehage i Göteborg alt om, for disse har i flere år tilbudt en hundetaxi, eller «hundeskolebuss» om du vil, til «barnehagen». For mest sannsynlig som de aller første baner de nå vei for en elektrisk hundetaxi.

Mer eksakt er det Mercedes eSprinter som er ombygd, og denne har plass til 20 hunder i egne transportkasser.

Ok, først må vi snakke om disse «barnehagene». 

For i dagens samfunn har det blitt slik at folk også sender hundene av gårde når de skal på jobb, og dette er en økende trend. På Alléns Gård i Gøteborg ønskes opptil 40 hunder velkommen hver dag, og her bor og leker de i en stor og glad flokk, ja, ifølge «barnehagen» selv.

De siste årene har de også utvidet tilbudet ved å tilby henting og bringing i en spesialbygd hundetaxi, og nå tar de et elektrisk steg med det som mest sannsynlig er verdens første elektriske skolebuss for hunder.

– Det var ikke bærekraftig, verken for mennesker eller miljø, for alle å kjøre til oss på Hisingen to ganger om dagen, sier Staffan Allén, som driver virksomheten sammen med sin kone Lena.

– For noen år siden begynte vi å tilby henting og bringing i en spesialbygd hundetaxi, og det ble en suksess! Mange som bor i indre by har ikke bil. I tillegg er det billigere å få oss til å hente deg enn å bare betale rushtidsavgiften hver dag.

Hundene blir som regel hentet på felles oppsamlingssted, men Staffan kjører mer enn gjerne også til huset eller leiligheten for å hente og levere dem.

– Jeg setter bilen i revers når jeg kommer, slik at reverssignalet går, og hundene hører det. Så de sitter innenfor døren og venter på at jeg skal åpne!

Staffan er entusiastisk når han snakker om den splitter nye elbilen de fikk i desember. 

– Den er stillegående og ren og utrolig mye billigere å kjøre. Vi har solcellepaneler, så vi kjører på egen strøm fra eget tak. Skatten er ubetydelig, det samme er servicekostnadene.

Bilen er utstyrt med 19 transportkasser i ulike størrelser, og disse er spesialbygget og satt sammen i tier slik at småhundene er på topp. En boks er montert på passasjersetet foran.

– Vi har også fjernet skilleveggen, slik at jeg har direkte kontakt og kan snakke med alle hundene, sier Staffan.

Og det skal ikke være noe å utsette på komforten. Skapet er isolert, og bilen er utstyrt med et ekstra elektrisk drevet klimaanlegg slik at temperaturen kan holdes behagelig uansett hvor kaldt eller varmt det er ute. 

I tillegg har den forsterket ventilasjon for å håndtere fukten fra 20 våte hunder.

Ettersom bilen er elektrisk drevet kan klimaanlegget også være i gang selv når bilen er parkert.

– Bilen er alltid koblet til en lader når den er hjemme. Da kan jeg starte klimaanlegget fra telefonen før det er på tide å kjøre, uten at det tømmer batteriet. Jeg har alltid riktig temperatur før avreise, uansett om det er varmt eller kaldt ute.

Vi tipper hundene sier voff-voff til akkurat det. 

Les også:

Hva tenker du