Maserati er i det spøkefulle hjørnet. For da de skulle presentere en ny utgave av sommerbilen GranCabrio var det ikke bare i en av de verste vintermånedene, februar, men også på vinterstedet St. Moritz.
Når skjer det mer enn alpinkjørig der oppe i alpelandskapet, for der arrangeres en greie kalt I.C.E, så omgitt av snødekte fjell på den mest kjente frosne innsjøen i Engadin-regionen i Sveits dundrer det en masse flotte biler rundt.
Der var altså Maserati på plass med sin nye utgave, og de hadde også tatt med seg en spesiallaget GranCabrio Trofeo One of One – The I.C.E. designet av Maserati Fuoriserie.
Sjekk denne forførende duoen:

Fra før av kan Maserati lokke med to ganske forskjellige utgaver av GranCabrio, en Trofeo med hele 550 hk og den elektriske Folgore. Nå er det duket for nok en med den kjente 3-liters V6 Nettuno Twin Turbo, som i likhet med Trofeo-utgaven byr på firehjulsdrift og luftfjæring.
Det gjør sitt til at denne toppløse bilen med 490 hk og 600 Nm når 100 km/t på bare 4 sekunder, så selv om det 0,4 tregere enn Trofeo så bør man komme seg rimelig kjapt til stranden. Eller rundt isbanen i St. Moritz. Toppfarten er satt til 302 km/t for den nye utgaven, mot 316 km/t for storesøsteren.
Men den aller mest spennende, iallfall for nordmenn, er den ganske så elville Gran Cabrio Folgore, utviklet med bruk av Formel E-teknologi som gjør den til en av de aller raskeste fireseters roadstere der ute.
Med hele 761 hk og 1.350 Nm går det kun 2,8 sekunder fra null og opp til 100 km/t, og dette er faktisk eksakt det samme som den nye Porsche 911 Turbo bruker på denne øvelsen.
Toppfarten følger også opp, og til tross for at dette er en elbil som vanligvis har litt begrenset toppfart kan GranCabrio Folgore skryte av hele 290 km/t. Slett ikke verst!
Og det er mer.
For Folgore-utgaven kan også skryte av 800V-teknologi og dermed ganske så rask lading, og Maserati sier selv at den sluker 100 kilometer med fersk rekkevidde på bare fem minutter. Hjemmeladingen åpner også for 22 kW, det dobbelte av det som er vanlig.

Når det gjelder rekkevidden så nøyer Maserati seg med å si over 440 kilometer, så selv om dette er en roadster som trives på landeveien er ikke rekkevidden blant de aller beste.
Det trenger man ikke å bekymre seg over i den aller nyeste GranCabrio-utgaven, for her handler det altså om Nettuno-motoren.
Og som du kan se av bildene under skal det iallfall ikke stå på linjene, men så er jo dette også en toppløs Maserati som åpenbart også trives på norsk vinterføre.
Les også: