Maserati er i det spøkefulle hjørnet. For da de skulle presentere en ny utgave av sommerbilen GranCabrio var det ikke bare i en av de verste vintermånedene, februar, men også på vinterstedet St. Moritz.
Når skjer det mer enn alpinkjørig der oppe i alpelandskapet, for der arrangeres en greie kalt I.C.E, så omgitt av snødekte fjell på den mest kjente frosne innsjøen i Engadin-regionen i Sveits dundrer det en masse flotte biler rundt.
Fra før av kan Maserati lokke med to ganske forskjellige utgaver av GranCabrio, en Trofeo med hele 550 hk og den elektriske Folgore. Nå er det duket for nok en med den kjente 3-liters V6 Nettuno Twin Turbo, som i likhet med Trofeo-utgaven byr på firehjulsdrift og luftfjæring.
Det gjør sitt til at denne toppløse bilen med 490 hk og 600 Nm når 100 km/t på bare 4 sekunder, så selv om det 0,4 tregere enn Trofeo så bør man komme seg rimelig kjapt til stranden. Eller rundt isbanen i St. Moritz. Toppfarten er satt til 302 km/t for den nye utgaven, mot 316 km/t for storesøsteren.
Men den aller mest spennende, iallfall for nordmenn, er den ganske så elville Gran Cabrio Folgore, utviklet med bruk av Formel E-teknologi som gjør den til en av de aller raskeste fireseters roadstere der ute.
Med hele 761 hk og 1.350 Nm går det kun 2,8 sekunder fra null og opp til 100 km/t, og dette er faktisk eksakt det samme som den nye Porsche 911 Turbo bruker på denne øvelsen.
Når det gjelder rekkevidden så nøyer Maserati seg med å si over 440 kilometer, så selv om dette er en roadster som trives på landeveien er ikke rekkevidden blant de aller beste.
Det trenger man ikke å bekymre seg over i den aller nyeste GranCabrio-utgaven, for her handler det altså om Nettuno-motoren.
Les også:
- Nå skal bilene selv melde fra om glatte veier
- Lexus mest pålitelig ‒ Volkswagen minst
- Vi sjekket ut Toyota Urban Cruiser