Mange har nok lyst på denne hyllestutgaven av en BMW M4 CS. (Fotos: BMW)

Mange vet hvem BMW hyller med M4 VR46

Det er en ny og eksklusiv potent BMW-utgave på gang, nemlig en M4 CS Edition VR46. De fire siste tegnene kjenner mange som følger med på roadracing igjen.


Valentino Rossi er roadracingens svar på F1-legenden Michael Schumacher. De var begge megastjerner i samme tidsepoke som løftet de to sportene ut i søkelyset, og hanket inn VM-titler på løpende bånd.

Italienske Rossi har faktisk en rekord som ikke er mulig å kopiere. Han var nemlig den siste verdensmesteren i 500-klassen før den byttet navn til MotoGP i 2002. Ja, han var selvsagt den første vinneren også etter navnebyttet.

-->
Han vant også 125-klassen og 250-klassen før han tok steget opp i det ypperste selskapet, så Rossi har rett og slett blitt verdensmester i «alt». Totalt står han med ni VM-titler, den første tatt i 1997 og den siste i 2009.

Rossi er et multitalent og har også testet Formel 1-biler, deltatt i rally-VM flere ganger og kjørt baneracing både i GT-serier og langdistanse.

I 2023 startet han å kjøre fabrikkslaget til BMW og tok også sin første seier for tyskerne det året, og i fjor kjørte han også mot Dennis Olsen i selveste Le Mans. Dessverre krasjet bilen til Rossi seg ut av det løpet, så de kom seg aldri til mål.

Valentino Rossis varemerket er hans startnummer, 46, og derav VR46. Og 16. februar betydde dette litt ekstra, for det var nemlig på denne datoen i 1979 han ble født i verdensarv-byen Urbino.

Så ja, det betyr at VR46 faktisk også har rundet 46 år, og BMW har tenkt å feire litt ekstra.

De har nemlig to spesialversjoner av M4 CS klare, en Sport og en Style. Du kan jo gjette hvor mange utgaver de skal lage av hver av disse. Ja, 46 stykker.

Doktor’n som han ble kalt har vært personlig involvert i designprosessen for de to versjonene, og nummer 46 har selvsagt en fremtredende plass flere steder både utvendig og innvendig. For eksempel på dørene og taket, laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP).

Men de 92 som får fatt i en BMW M4 CS Edition VR46 får også en annen ting med på kjøpet, nemlig et eksklusivt, personlig møte med selveste Rossi hjemme hos han selv. Ja, det er på VR46 Motor Ranch i Tavullia, og dette inkluderer også en BMW M kjøreopplevelse på Misano racerbane.

‒ Det er ikke noe annet merke som har motorsport så dypt forankret i sitt DNA som BMW M. Jeg er stolt over å være en BMW M-fabrikksfører, og å dele denne lidenskapen, sier Rossi.

‒ Det faktum at det nå er en spesiell VR46-utgave, som jeg var involvert i helt fra begynnelsen av designprosessen, gjør meg stolt. Når jeg ser BMW M4 CS Edition VR46 tenker jeg at det blir veldig kult å se den på veien senere.

Bilen skiller seg ut med to eksklusive lakkeringer, og det er selvsagt andre karakteristiske trekk som inkluderer en rekke eksklusive eksteriør- og interiørdetaljer.

Når det gjelder de utvendige fargene bør det ikke være totalt overraskende hva Rossi har gått for.

«Sport» har for eksempel en finish i Marina Bay Blue metallic, og på begge sidene står det «46» i mørkere Tanzanite Blue metallic.

I designvarianten «Style» kommer karosseriet i matt Frozen Tanzanite Blue metallic, med «46» i Frozen Marina Bay Blue metallic på begge sider.

Som et nikk til Rossis foretrukne fargevalg, er BMW M nyregrillens omriss og en av V-eikene i de smidde M lettmetallfelgene – som i likhet med racerbilene indikerer hvor dekkventilen er – malt i knallgult, og det samme er bremsekaliprene med M-logo og en aksentlist over dørkarmene til «Sport»-varianten.

Karbonfibertaket selvsagt også lakkert for hånd har en stor VR46-logo, selvsagt i gult, og bakluken bærer også VR46.

Det gule fortsetter inn i interiøret, som hovedsakelig er nattblå. Også her står det VR46 flere steder, og på midtkonsollen av karbonfiber finner vi også «1/46» som viser at man sitter i en virkelig spesiell utgave.

Når det gjelder hjertet så er M4 CS VR46 utstyrt med en 6-sylindret rekkemotor med 405 kW/550 hk med M TwinPower Turbo-teknologi, og kreftene sender til hjulene via en 8-trinns M Steptronic-girkasse og ned til asfalten via M xDrive intelligente firehjulsdrevne M-Differential-system.

0-100 km/t? Jo, 3,4 sekunder, og fra 0 til 200 km/t går det 11,1 sekunder. Ved bruk av «1-foot rollout»-metoden viser tallene 3,1 sekunder for sprinten fra 0 til 100 km/t og 10,8 sekunder for 0 til 200 km/t. Denne metoden tar ikke tiden på første footen, 30,48 centimeter.

Videre sier BMW at akselerasjon fra 80 til 120 km/t tar 2,6 sekunder i 4. gir og 3,3 sekunder i 5. Toppfarten til spesialmodellen som selvsagt kommer med M Driver’s Package som standard er elektronisk begrenset til 302 km/t.

Her er flere bilder av bilen det garantert kommer til å bli beinhard kamp om, BMW M4 CS Edition VR46:

Les også:

Hva tenker du