Valentino Rossi er roadracingens svar på F1-legenden Michael Schumacher. De var begge megastjerner i samme tidsepoke som løftet de to sportene ut i søkelyset, og hanket inn VM-titler på løpende bånd.
Italienske Rossi har faktisk en rekord som ikke er mulig å kopiere. Han var nemlig den siste verdensmesteren i 500-klassen før den byttet navn til MotoGP i 2002. Ja, han var selvsagt den første vinneren også etter navnebyttet.
De har nemlig to spesialversjoner av M4 CS klare, en Sport og en Style. Du kan jo gjette hvor mange utgaver de skal lage av hver av disse. Ja, 46 stykker.
Når det gjelder hjertet så er M4 CS VR46 utstyrt med en 6-sylindret rekkemotor med 405 kW/550 hk med M TwinPower Turbo-teknologi, og kreftene sender til hjulene via en 8-trinns M Steptronic-girkasse og ned til asfalten via M xDrive intelligente firehjulsdrevne M-Differential-system.
0-100 km/t? Jo, 3,4 sekunder, og fra 0 til 200 km/t går det 11,1 sekunder. Ved bruk av «1-foot rollout»-metoden viser tallene 3,1 sekunder for sprinten fra 0 til 100 km/t og 10,8 sekunder for 0 til 200 km/t. Denne metoden tar ikke tiden på første footen, 30,48 centimeter.
Videre sier BMW at akselerasjon fra 80 til 120 km/t tar 2,6 sekunder i 4. gir og 3,3 sekunder i 5. Toppfarten til spesialmodellen som selvsagt kommer med M Driver’s Package som standard er elektronisk begrenset til 302 km/t.
Her er flere bilder av bilen det garantert kommer til å bli beinhard kamp om, BMW M4 CS Edition VR46:
Les også: