Det har nå blitt slik at bilistene skal betale for å legge til rette for at andre i byene skal komme seg enklere og bedre fram, noe som betyr at bompengene også skal gå til prosjekter for både gående, syklende og kollektivtransport.
Bilistene har altså blitt en melkeku som politikerne utnytter til det fulle, og i år skal over 7 milliarder kroner hentet fra bomringene brukes til på prosjekter i byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø, melder NAF.
Totalt er det satt av 7,5 milliarder kroner i statlige tilskudd, og dette blir matchet av 7,2 milliarder kroner i bompenger. Og målet er altså å bremse bilistene inne i byene.
– Til tross for enorme summer både i statlige midler og bompenger er det faktisk slik at biltrafikken i storbyene går lite ned, og andelen som reiser kollektivt er knapt endret fra før pandemien, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Det er slik er byene med byvekstavtale har forpliktet seg til at biltrafikken ikke skal øke, så bompengene skal både finansiere prosjekter og få ned trafikken.
I 2023 tok bomringene rundt disse fem byene inn 7,6 milliarder kroner fra bilistene, melder NAF.
– Hvor mye av bompengene som stilles til rådighet fra staten hvert år vil variere, og er ikke nødvendigvis det samme som inntektene i bomringene år for år, sier Handagard.
– I år skal altså sju milliarder innbetalte bompenger brukes på prosjekter for å fremme at flere skal sykle, gå og reise kollektivt.
NAF har også sett på fordelingen i de ulike byene, og her er det store forskjeller.
Oslo mottar 3,4 milliarder statlige kroner, og skal også bruke 5,6 milliarder kroner i bompenger. Bidraget fra bilistene utgjør totalt 57 prosent av midlene som stilles til disposisjon i år.
I Bergen bidrar bilistene derimot med kun 18 prosent av pengene som er satt av til prosjekter innenfor byvekstavtalen. Se tabell nederst i saken.
– Byene med slike avtaler har alle samme mål, men veldig ulike behov. Det er også store forskjeller mellom hvilken type prosjekter som ligger inne i avtalene og hvordan midlene skal brukes, påpeker Handagard.
Hun peker på Stavanger hvor de bruker penger på å fjerne rushtidsavgiften, mens i Oslo vil store summer gå til bygging av Fornebubanen.
NAF stiller nå spørsmål ved om nullvekstmålet fortsatt er et godt verktøy å styre etter.
– Prosjektene der midler i form av bompenger nå pøses inn, vil ikke gi et forbedret tilbud for trafikantene før de står ferdige om flere år, sier Handagard.
– I mellomtiden ser vi bompengeregningene øke gang på gang, blant annet som følge av kostnadsoverskridelser eller stadige nye politiske ønsker. Vi etterlyser et nytt fokus på folks hverdagsreiser.
Les også: