Arbeiderpartiet vil legge til rette for at biler med eksosrør jages ut av bysentrum. (Foto: Bil24)

Vil stenge eksosbilene ute av bysentrum

Regjeringen mener at nullutslippssoner er god klimapolitikk, men i en tid der nærmest alle nybiler er elektrisk minner dette mer om symbolpolitikk.


Det heter seg at timing betyr alt, og timingen til regjeringens forslag om nullutslippssoner i større byer er til dels merkelig. 

For ser vi over på nybilsalget så bytter nær sagt alle som nå kjøper nye biler ut eksosbilene med elbiler, så det er rett og slett ikke mulig å presse flere nybilkjøpere over på nullutslippsløsninger. 

-->
Så resultatet av et eksosbilforbud i byer er at de som ikke har råd til å kjøpe en ny bil rett og slett blir utestengt, og ikke minst mister alle de som kjører gamle veteranbiler muligheten til å vise disse fram.

Regjeringen trekker fram varebilene, for dette segmentet sliter med den elektriske overgangen. Men etter stor suksess med gulrøtter for den elektriske overgangen til personbilene henter Arbeiderpartiet nå fram pisken for å få kommersielle aktører over til grønne løsninger i stedet for gode incentiver og valgfrihet.

– Nullutslippssone er et virkemiddel som kan bidra til utslippskutt ved å fremme overgangen til nullutslippsløsninger. Dette gjelder ikke minst i vare- og næringstransporten, der elektrifiseringen ikke har kommet like langt som for personbiler, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– Flere større byer ønsker å kunne vurdere nullutslippssoner, og det er viktig for denne regjeringen å gi verktøy til byer som vil føre en ambisiøs klimapolitikk.

Ap sier altså at flere lokale politikere ønsker å innføre nullutslippssoner, og vil legge til rette for dette med et regelverk som åpner for et eksosbilforbud. Samferdselsdepartementet vil nå be Statens vegvesen om å utarbeide og sende på høring et forslag til lov- og forskrift som gir kommuner myndighet til å etablere nullutslippssoner.

– Mye av klimagassutslippene kommer fra biltrafikken i de største byene, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

– Flere av byene ønsker derfor tilgang til nye virkemidler som kan øke bruken av el- og hydrogenbiler, og på den måten få utslippene videre ned. Arbeiderparti-regjeringen gir nå byene denne muligheten.

Frp er mildt sagt lite imponert over det siste krumspringet til regjeringen, og sier at dette vil gjøre hverdagen dyrere både for folk flest og for lokale bedrifter.

– Forbudssoner er et bedre begrep. Regjeringen gjør med dette livene vanskeligere for alle som er avhengige av å kjøre bil, varebil eller lastebiler i byene, sier samferdselspolitiske talsperson Frank Sve hos Frp.

Han peker på at dette blir en stor ekstraregning for de som kjører i byer. 

– Et slikt nullutslippskrav og soner i byene våre vil bare føre til ytterligere kø og kaos, sier Sve.

– Kostnadene vil øke ytterligere for bedriftseiere, som vil sende regningen til forbrukerne. Vanlige folk, særlig småbarnsfamilier med fossilbiler, vil også rammes hardt av dette påfunnet.

Samferdselsdepartementet sier at de snart skal sende over oppdraget til Vegvesenet, slik at et lov- og forskriftsforslag om nullutslippssoner kan sendes på offentlig høring så fort som mulig. Vegvesen skal blant annet se på de tekniske, rettslige og praktiske sidene ved et slikt regelverk.

Dette er altså kun et verktøy som åpner for nullutslippssoner, så det er opp til lokale politikere å innføre slike forbudssoner. Så her er det bare å følge med på hva dine lokale politikere gjør.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Samferdsel Motor