Aptera ser spesiell ut, og er det også. (Fotos: Aptera)

Solcellebilen rykker nærmere

Aptera har testet en nær produksjonsklar SEV i Mojave-ørkenen, så det som blir verdens mest effektive bil noensinne nærmer seg stadig.


Ok, la oss ta et begrep først. SEV står for Solar Electric Vehicles, så ja, dette er biler utstyrt med solcellepaneler som gir ekstra rekkevidde. Vel, iallfall der sola skinner. 

Det har vært flere forsøk på å lage slike kjøretøy, men de fleste har gått tom for penger og gitt opp. Et hederlig unntak er California-baserte Aptera, som riktignok også har møtt sine fartsdumper. 

-->
De startet nemlig opp så tidlig som i 2005 med et mål om å lage en liten og effektiv bil, men måtte da gi opp i 2011. Kinesiske eiere prøvde deretter å gjenopplive prosjektet uten å lykkes, men i 2019 ble selskapet relansert som Aptera Motors med de originale grunnleggerne – og med ny giv. 

Da var også alle diverse tidligere planer om elbil og lignende skrotet, for nå skulle alt fokus rettes mot en ren SEV. 

Siden har riktignok millionene rent ut, men midlene har fortsatt ikke tørket inn. Og nå begynner de å nærme seg mållinjen, og med rundt 50.000 kunder som har forhåndsbestilt bilen så tyder alt på de kommer seg over streken. 

De har nå luftet en nær produksjonsklar testbil i California-ørkenen, og her var det et spesielt fokus – effektivitet. For ja, dette skal altså bli tidenes mest effektive bil. Kanskje ikke så rart, den har en ganske så ekstrem tåreform og er liten og lett. 

For å gjøre bilen mest mulig effektiv må rullemotstanden være minst mulig, og dermed spiller aerodynamikken en nøkkelrolle. Og at dette er en ekstrem effektiv bil viser den nye testen. 

Der tok de bilen opp i 60 mph, 96,5 km/t, og lot bilen seile videre på egenhånd. Og det gjorde de til og med i litt motbakke. Og bilen rullet og rullet før den til slutt stoppet. 

Videoen som du skal få se viser at den rullet over tre minutter, og tilbake godt over 3 kilometer før den stoppet. Det er ganske så vilt, og ifølge Aptera selv mye lengre enn noe annet kjøretøy på veiene. 

Og forbruket er minst like imponerende.

– Valideringstestingen vår bekrefter at vi er på vei til å nå målet vårt for energiforbruk på omtrent 100 Wh/mile – og låser opp et effektivitetsnivå som gjør solcellemobilitet mulig på en måte som aldri har vært sett før, sier Steve Fambro, medgründer og medsjef i Aptera. 

– Det som startet som Matlab-beregninger blir nå levende på veien. Dette er framtiden for transport.

Moderne elbiler har et forbruk som ligger på rundt 300 Wh/mile, så Apteras SEV er rundt tre ganger mer effektiv enn disse. 

Aptera prøver stadig ut nye løsninger som skal gjøre bilen mer effektivt, og under den siste testen hadde bilen fått nye deksler på kritiske områder som hjulkledninger og andre åpninger.

Dette skal nå finpusses på før den neste testbilen setter av gårde, og Aptera tar enda et skitt mot serieproduksjon.

– Vi kunne ikke vært mer stolt av gjengen som har tatt oss hit vi er, og nå ser vi ingenting som kan stoppe oss fra å levere et kjøretøy som går 400 miles (644 km) som vi alle har drømt om, sier Fambo.

– Et kjøretøy som vil endre hvordan verden bruker transporten, et som høster fra solas kraft og gjør planeten til en bedre plass for alle.

Solcellepanelet skal for øvrig gi opptil 64 kilometer med rekkevidde per dag, og siden vi i snitt kjører godt under 50 kilometer per dag blir dette en slags evighetsmaskin. 

Vel, iallfall om du bor i solfylte California, men Aptera har altså globale ambisjoner rundt den unike SEV-modellen. 

Her kan du se den seile av gårde på motorveien:

Les også:

Hva tenker du