Varmepumper har blitt standard for de fleste bilene som setter kursen nordover, for det er slik at oppvarming av kupeen stjeler sine rekkevidde-kilometer.
Spesielt for de bilene med litt kortere rekkevidde er dette dermed en god løsning, og elektriske varebiler har normalt litt mindre rekkevidde enn personbiler. Det har Ford Pro tatt tak i, og utviklet en løsning rettet mot både oppvarming og kjøling.
Dermed kutter Ford batteribruken som går til oppvarming av kupeen, og mer av energien kan brukes til å øke den elektriske rekkevidden. Tester Ford selv har gjort viser at teknologien kan forbedre den elektriske rekkevidden med mellom 7 og 10 prosent.
– Hver eneste kjørte kilometer mellom ladestoppene betyr mindre nedetid for bedrifter med elektriske varebiler, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
– Vi jakter disse kilometerne for å gjøre bedriftenes elektriske bilflåter enda mer produktive og kostnadseffektive. Dette er Fords egen varmepumpeteknologi ett av flere eksempler på.
Varmepumper brukes både i private hjem og for å varme opp kontorlokaler, og dette er en smart løsning. Ved hjelp av svært kalde kjølegasser absorberes varme fra omgivelsene rundt, deretter komprimeres disse gassene for å øke temperaturen. Slik kan en liten mengde elektrisk energi som driver varmepumpen, brukes til å hente ut en større mengde «gratis» varmeenergi, forklarer Ford.
Les også:
- Bilistene punger ut 7 milliarder for syklende og gående
- Presser Opel Corsa Electric under viktig grense
- Ariya skjøv Model Y ned fra toppen