Varmepumper har blitt standard for de fleste bilene som setter kursen nordover, for det er slik at oppvarming av kupeen stjeler sine rekkevidde-kilometer.
Spesielt for de bilene med litt kortere rekkevidde er dette dermed en god løsning, og elektriske varebiler har normalt litt mindre rekkevidde enn personbiler. Det har Ford Pro tatt tak i, og utviklet en løsning rettet mot både oppvarming og kjøling.
Dette er en ny varmepumpe som nå blir standard på tre nye elektriske varebiler, E-Transit Custom, E-Tourneo Custom og 2-tonns E-Transit med den største batteripakken.
Mer eksakt er dette en dampinnsprøytet varmepumpeteknologi (VIHP) som gjør noe spesielt, nemlig henter varme fra den kalde lufta ute – selv ved temperaturer langt under -10 grader.

Dermed kutter Ford batteribruken som går til oppvarming av kupeen, og mer av energien kan brukes til å øke den elektriske rekkevidden. Tester Ford selv har gjort viser at teknologien kan forbedre den elektriske rekkevidden med mellom 7 og 10 prosent.
– Hver eneste kjørte kilometer mellom ladestoppene betyr mindre nedetid for bedrifter med elektriske varebiler, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
– Vi jakter disse kilometerne for å gjøre bedriftenes elektriske bilflåter enda mer produktive og kostnadseffektive. Dette er Fords egen varmepumpeteknologi ett av flere eksempler på.
Varmepumper brukes både i private hjem og for å varme opp kontorlokaler, og dette er en smart løsning. Ved hjelp av svært kalde kjølegasser absorberes varme fra omgivelsene rundt, deretter komprimeres disse gassene for å øke temperaturen. Slik kan en liten mengde elektrisk energi som driver varmepumpen, brukes til å hente ut en større mengde «gratis» varmeenergi, forklarer Ford.
Med det er mer.
Dampinnsprøytning kan i tillegg til å bedre effektiviteten ved oppvarming også gjøre det samme med nedkjøling av kupeen i Fords patenterte system. Når kvikksølvet stiger over 25 grader kan pumpens integrerte kjølesystem også redusere varmen i kupeen, og i likhet med oppvarmingen redusere batteribruk til klimaanlegget.
Ford sier at de har brukt nærmere to år på å teste denne løsning, og kjørt systemet både i hete spanske somre og iskalde nordiske vintere.
VIHP-løsningen er for øvrig utviklet av Fords ingeniørteam både i Storbritannia, Tyskland og USA.
Les også: