Alpine surfer fortsatt på suksessen som den første modellen, A110, har ført med seg, men det Renault-eide merket har langt større planer. Nemlig en elektrisk drømmegarasje.
Den skal bestå av A290, bilen som sammen med nye Renault 5 nylig ble kåret til årets bil i Europa, A390, en kommende sportslig fastback, og en helelektrisk A110 laget med hjelp av Lotus. Den siste er svært spennende, for Lotus har nemlig en av de «verste» elbilene som finnes, den elektriske hyperbilen Evija med 2.000 hestekrefter.
Den neste etter A290 blir altså A390, en elbil i det populære C-segmentet. Og som en ekte Alpine må den ha alpine egenskaper, så ja, den må takle ekte norsk vintervær på en sportsbilligende måte.
For å få det til har de sendt bilen til svenske Lappland, hvor det ifølge det franske merket kan bli -40 grader.
– Vi er i Lappland, nord i Sverige, for å fullføre utviklingen under ekstreme forhold av framtidens A390, det andre kjøretøyet i Alpine's Dream Garage, sier Philippe Krief, administrerende direktør i Alpine.
– På denne juvelen av teknologi og design, måtte ingeniørene våre bruke all sin ekspertise og lidenskap for å oppnå det utenkelige: Å gi en 5-seters Sport Fastback ytelsen, smidigheten og kjøregleden til vår ikoniske A110. Resultatet er spennende, og de tøffeste vil oppleve spenningen ved å kjøre på frosne innsjøer mens du ser ut av sidevinduene!

Alpine betegner A390, som er 4,62 meter lang og 1,53 meter høy, som et flaggskip, og skal altså være en sportslig elbil som takler alpine forhold.
I Sverige testes drivsystemet som inneholder hele tre elmotorer, og ting som kjøremodusen «Track Mode» og Alpine Active Torque Vectoring skal sørge for at dette blir vinterens svar på A110 – sportsbilen hyllet for sine kjøreegenskaper.
Franskmennene har også fått testet andre viktige ting, som oppvarming, avriming og ESC (Electronic Stability Control) på snø. Alpine sier at det er så mange ting å ta høyde for at det ikke er mulig å replikere dette perfekt under varmere forhold, og kun testing i ekstrem kulde under faktiske forhold kan gi bekreftelsene de jakter.
Selv om de sportslige egenskapene er viktige for A390, er dette altså ment som en vanlig hverdagsbil. Selve bilen er en videreføring av det lekre konseptet A390_β, hvor den siste bokstaven viser at dette var en betautgave. På bildene fra Sverige så er det ikke så godt å se hvordan A390 faktisk blir, så her får du et bilde av konseptet som baner vei for produksjonsutgaven av A390.

Alpine forklarer at de har videreført den karakteristiske lyssignaturen, og under den fremre lysstripen er det en klynge av opplyste trekanter kalt «Cosmic Dust». Dette skal forestille en komet som borer seg gjennom atmosfæren. Lysstripen foran skal også gi en illusjon om at den skjærer seg gjennom luften som et blad.
Kamuflasjen til A390 gjør det altså vanskelig å danne seg et komplett bilde av bilen, men foran er den aggressiv og bak ser vi en liten vinge. Generelt har den helt klart en litt mer sportslig holdning.
Det ene bildet de viser av innsiden er av rattet, kledd med Nappa, er i F1-ånden ovalt med en rød knapp oppe til høyre hvor det står OV. Ja, overtake, forbikjøring.
Nede til venstre kan vi også se en spake kalt RCH, og dette står for recharge. Kjøremodusene har fått en dedikert knapp nede til høyre.
A390 skal produseres på Dieppe-fabrikken, Alpines historiske hovedkvarter, mens Renault sørger for de tre motorene til den sportslige elbilen.
Videre sier Alpine at bilen også blir utstyrt med et førsteklasses lydsystem fra franske Devialet, og Michelin skal levere dekkene med spesifikke A39-merker.
Alpines første 100 prosent elektriske sportsfastback skal presenteres 27. mai i forbindelse med merkets 70-årsjubileum.
Les også: