Forvirrende nok kalt en elektrisk GLC ettersom Mercedes har sin egen elektriske EQ-serie, som i dag består av elbiler som EQA, EQB, EQE og flaggskipet EQS.
Og som de fleste husker var det EQC som banet vei for denne serien, en elektrisk SUV i det populære C-segmentet som var på plass i 2019.
Dette var altså det elektriske svaret på populære GLC, en drøyt 4,7 meter lang SUV, men med inntoget av de andre EQ-bilene ble EQC faset ut i 2022.
Nå gjør den altså comeback, men denne gang kaller Mercedes bilen for en elektrisk GLC som dermed blir en søster av GLC-utgavene med forbrenningsmotorer. Men ikke tro at de bare ha byttet ut drivverket og er fornøyd med det, for denne er bygd som en elbil og bør dermed bli en stor oppgradering fra EQC.

For her har tyskerne benyttet en plattform som åpner for en avansert 800-volts arkitektur, og det betyr i hovedsak to ting. Enda bedre rekkevidde og lynrask lading. Det siste avslører Mercedes allerede nå.
For bilen har ploget seg vei i svenske Arjeplog, og i kulden der ble blant annet det elektriske drivverket og ikke minst ladingen testet. Det siste åpner for lynraske 320 kW, så her bør det gå unna ved hurtigladeren.
Og stjernemerket ser ingen grunn til å dempe forventningene, og melder at testene bekrefter at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
– Nye elektriske GLC blir en viktig modell for det norske markedet, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
– Med avansert 4Matic firehjulsdrift, imponerende rekkevidde og lynrask lading, er den som skreddersydd for norske kjøreforhold. Vi vet at våre kunder forventer en bil som kombinerer innovasjon, komfort og praktiske løsninger, og der vil nye GLC virkelig levere.
Det er ikke rart at Mercedes Norge har store forventninger, for EQC var en storselger som fortsatt er den klart mest solgte EQ-bilen her i Norge.
Neste generasjon benytter seg altså av 800 volt, og kommer med ulike batteripakker og dermed diverse WLTP-tall for rekkevidde og åpner altså for rask lading. Mercedes sier minst 320 kW, og det over en periode. Så her peaker den ikke bare på 320 kW bare en kort tid, men skal sluke dette over en lengre periode.

I tillegg vil også batteriene ha forskjellige cellekjemi, der toppversjonen oppnår en høy gravimetrisk energitetthet. Dette gir ifølge Mercedes lengre rekkevidde og lettere batterier, noe som skal forbedre bilen effektivitet og ytelse.
Testene i Arjeplog er også viktig for varmepumpen, og denne kommer som standard i elektriske GLC. Denne kan utnytte tre energikilder som inkluderer spillvarme fra den elektriske drivenheten, spillvarme fra batteriet og omgivelsesluft.
Varmepumpen er spesielt viktig for ladeeffekten i kulden, og Mercedes sier at den i GLC varmer opp batteriet til optimal temperatur for hurtiglading.
Og testen i Nord-Sverige viste ifølge Mercedes også at innetemperaturen holder seg på komfortabelt nivå selv under hurtiglading. Ettersom tempen kan falle under -20 i Arjeplog er jo dette gode nyheter for norske vinterbilister.
Mercedes sier at det utføres mer enn 500 individuelle tester som en del av testprogrammet for nye Mercedes-modeller, og for elbiler er mer enn hundre tester lagt til standardprosedyrene.

De peker på nye utfordringer som effekten til den elektriske motoren under en kaldstart med et kaldt batteri, rekkevidde i kundenes kjøreforhold, håndtering av ladekabler og forkondisjonering. I tillegg er den spesifikke tilpasningen av kjøredynamikken og ESP-systemet viktig.
En elbil som kommende GLC må også takle glohete forhold, så bilen testes også opp mot hele 50 plussgrader slik at Mercedes er sikre på at bilene og systemene takler det meste som den møter.
Når det gjelder rekkevidde så sier Mercedes enkelt og greit at det ikke foreligger noen konkrete tall, men vi kan nok forvente en elbil som passerer 600 km-grensen med god klaring.
Les også: