Forvirrende nok kalt en elektrisk GLC ettersom Mercedes har sin egen elektriske EQ-serie, som i dag består av elbiler som EQA, EQB, EQE og flaggskipet EQS.
Og som de fleste husker var det EQC som banet vei for denne serien, en elektrisk SUV i det populære C-segmentet som var på plass i 2019.
For her har tyskerne benyttet en plattform som åpner for en avansert 800-volts arkitektur, og det betyr i hovedsak to ting. Enda bedre rekkevidde og lynrask lading. Det siste avslører Mercedes allerede nå.
For bilen har ploget seg vei i svenske Arjeplog, og i kulden der ble blant annet det elektriske drivverket og ikke minst ladingen testet. Det siste åpner for lynraske 320 kW, så her bør det gå unna ved hurtigladeren.
Og stjernemerket ser ingen grunn til å dempe forventningene, og melder at testene bekrefter at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
– Nye elektriske GLC blir en viktig modell for det norske markedet, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
I tillegg vil også batteriene ha forskjellige cellekjemi, der toppversjonen oppnår en høy gravimetrisk energitetthet. Dette gir ifølge Mercedes lengre rekkevidde og lettere batterier, noe som skal forbedre bilen effektivitet og ytelse.
Testene i Arjeplog er også viktig for varmepumpen, og denne kommer som standard i elektriske GLC. Denne kan utnytte tre energikilder som inkluderer spillvarme fra den elektriske drivenheten, spillvarme fra batteriet og omgivelsesluft.
De peker på nye utfordringer som effekten til den elektriske motoren under en kaldstart med et kaldt batteri, rekkevidde i kundenes kjøreforhold, håndtering av ladekabler og forkondisjonering. I tillegg er den spesifikke tilpasningen av kjøredynamikken og ESP-systemet viktig.
En elbil som kommende GLC må også takle glohete forhold, så bilen testes også opp mot hele 50 plussgrader slik at Mercedes er sikre på at bilene og systemene takler det meste som den møter.
Når det gjelder rekkevidde så sier Mercedes enkelt og greit at det ikke foreligger noen konkrete tall, men vi kan nok forvente en elbil som passerer 600 km-grensen med god klaring.
Les også:
- Solcellebilen rykker nærmere
- Vil forby varsling av kontroller
- Ny løsning gir 10 prosent mer vinter-rekkevidde