Det er to store grupper som skiller seg ut på toppen av bilindustrien, og det er Toyota-gruppen med merkene Toyota og Lexus og Volkswagen-gruppen med sine mange merker.
Toyota er den aller største, mens de fire andre store er Hyundai-gruppen, Renault-Nissan, General Motors og Stellantis-gruppen.
Volkswagen-gruppen er i rent bilsalg noen millioner foran kvartetten som jager bak, og står bak en rekke europeiske merker. De største er Volkswagen, Skoda, Audi, Seat og Porsche, og totalt leverte gruppen ut 9,0 millioner biler i 2024. Det er ned fra 9,4 millioner i 2023, men det er nå et elektrisk lys i tunellen.
For ordreinntaket i Vest-Europa når det kommer til elbiler økte med 88 prosent i fjor, så det elektriske salget begynner endelig å løsne noe.
Selv om salget gikk ned -3,5 prosent pekte pilene motsatt vei for salgsinntektene som faktisk økte med 1 prosent, og endte på solide 324,7 milliarder euro – opp fra 322,3 milliarder i 2023.
– I 2024 har Volkswagen Group satt en avgjørende strategisk kurs. Med innovative, emosjonelle produkter. Med banebrytende strategiske beslutninger. I 2025 vil vi fortsette å fokusere på konsekvent implementering, sier gruppens toppsjef Oliver Blume.
– Med opptrappingen av rimelig e-mobilitet, vår autonome bilpark og battericelleproduksjonen i Tyskland, viser Volkswagen fram europeisk innovasjon for verden – som den globale bilteknologiføreren.
Her er han sammen med Volkswagen-sjefen Thomas Schäfer og sjefdesigner Andreas Mindt da merket viste fram et konsept av ID. GTI i 2023.
Gruppen skal nå kneppe opp farten et nivå, og Blume trekker fram flere punkter:
- Produktoffensiven vår fortsetter: Rundt 30 flere nye modeller på tvers av alle merker.
- I Kina lanserer Audi en modelloffensiv med vår partner SAIC. Vi viser frem banebrytende verdenspremierer på Shanghai Auto Show.
- Vi presenterer vår helelektriske småbil på IAA. Vi går i produksjon – med battericeller i Salzgitter og vi begynner å betjene den autonomt kjørende ID.Buzz-bussen i Hamburg.
- Takket være intensivt kostnadsarbeid og investeringsdisiplin kan vi konsentrere oss om det som virkelig er viktig.
- Volkswagen-konsernet driver innovasjon og holder seg lønnsomt.
– Vår ambisjon er å være «Global Automotive Tech Driver» innen 2035. Vårt selskap ønsker ikke bare å være en del av den akselererte teknologiske endringen over hele verden. Vi ønsker å forme den, sier Blume.
– Hva gir oss styrke til å oppnå dette? Vår unike kombinasjon av global tilstedeværelse og lokal kompetanse. Vårt fokus på våre egne egenskaper. Og samspillet med sterke partnere – de beste i sitt slag. Vår fleksibilitet – og vår vilje til endring. Og: Vår strategi for å utnytte skalerbarhet effektivt og kraftfullt. Med programvare, batterier og plattformer.
Her hjemme har Volkswagen personbiler nå blitt et helelektrisk merke som kun tar inn elbiler, men globalt legges ikke alle eggene i samme kurv.
– Kritikken som er rettet mot Volkswagen-konsernet er i dag vårt konkurransefortrinn: Vår brede, fleksible produktportefølje på tvers av alle typer drivlinjer, sier sjefen.
– Helelektriske kjøretøy, effektive forbrenningsmotorer eller moderne hybridkonsepter. Vi kombinerer plug-in hybrider med våre forbrenningsdrivlinjer, våre helelektriske produkter kan kobles med rekkeviddeforlengere.
Volkswagen har innsett at de ikke klarer å være et folkemerke med stadig dyrere biler, og spesielt er elbilene lite konkurransedyktig på pris ute i Europa.
– Vi ser allerede frem til et av høydepunktene i den årlige bilkalenderen: IAA. I München debuterer vil vi debutere våre merkers elektriske småbiler for rundt 25.000 euro, sier Blume.
– E-mobilitet for alle – et løfte som Volkswagen-konsernet vil innfri. Derfor går vi ett skritt videre – den elektriske innstegsmodellen til 20.000. Forrige uke feiret vi verdenspremieren på ID. Every1 utstillingsbil. Karismatisk design, slående utseende, gode tilbakemeldinger. Junioren vår har store planer.
Les mer om den bilen i en av lenkene helt nederst.
Det tyske konsernet sier at de skal investere 165 milliarder euro i perioden 2025-2029, og at de har fire hovedområder som Blume lister opp:
- For det første skal vi utnytte synergier internt i konsernet og innenfor merkevaregruppene enda mer effektivt.
- For det andre vil vi gradvis redusere investeringene i forbrenningsmodeller samtidig som vi opprettholder vår fleksibilitet og fortsetter å møte kundenes ønsker.
- For det tredje vil vi fortsette å tilpasse opptrappingen av batterivirksomheten vår til markedsmiljøet.
- For det fjerde forventer vi at Rivian Joint Venture vil tillate oss å nå våre teknologiske mål raskere og til betydelig lavere kostnader.
Sent i fjor ble det klart at Volkswagen-gruppen og det helelektriske Rivian-merket med sine imponerende pickuper og SUV-modeller går sammen i et felles selskap. Målet er en ny generasjon elektrisk arkitektur og ny programvareteknologi som skal dekke alle segmentene, så det blir spennende å se hva dette resulterer i.
Slik ser Rivian-familien ut:

Blume mener at de er godt skodd for framtiden.
– Vi har sterke merkevarer, flotte produkter og en global skala. Om vi skal forbli konkurransedyktige vil det være avgjørende å fortsette å tilby våre kunder svært attraktive kjøretøy samtidig som vi konsekvent reduserer kostnadene og kontinuerlig forbedrer vår inntjeningsevne. Dette vil være vårt hovedfokus i de kommende månedene og årene.
Les også: