Det finnes faktisk en Formel-serie bare for studenter, Formula Student, som startet over i USA på 1970-tallet. Siden har serien blitt så populær at de smarteste ingeniør-hodene som studerer på de beste tekniske universitetene over hele verden kjemper om å lage de beste bilene.
Det er totalt rundt 1.000 lag, det kjøres over 20 konkurranser og på seks kontinenter. Og ja, NTNU Revolve er blant de skarpeste i den knalltøffe konkurransen.
I Trønder-hovedstaden har de bygd Formel Student-bil siden 2010, og nådde det foreløpige høydepunktet under «løpet» i Nederland i fjor. Der gikk de nemlig helt til topps med Hera, en bil med en imponerende konstruksjon, avanserte aerodynamiske løsninger, sofistikert programvare og en solid monocoque-struktur som åpenbart ga optimal ytelse på banen.
Formula Student er ikke et vanlig billøp, men her konkurreres det i en rekke kategorier som gir poeng. Den beste generelle ytelsen på felt som akselerasjon, grep, effektivitet, utholdenhet og design, ja til og med forretningsplan og kostander spiller inn her, så det er svært mye studentene må ta høyde for.
Stikkordene er ingeniørkunst, teamarbeid – og dedikasjon for den enorme oppgaven. Som ja, er å bygge en Formel-bil fra bunn av.

Det kjøres altså en rekke konkurranser i Formula Student, og NTNU Revolve som består av 60 studenter skal delta i flere. Og med sin første sammenlagtsseier i bagasjen sikter de selvsagt høyt når arvtakeren til fjorårets Hera skal bygges.
Tools, en av sponsorene, har tatt en prat med Louise Ronglan, som har tittelen Head of Production i Revolve NTNU.
Hun forteller at produksjonsperioden er den mest spennende perioden hvor de er avhengig av at ting blir levert til riktig tidspunkt, slik at bilen blir testklar så raskt som mulig.
– Dette er en utrolig intensiv periode for hele teamet, men det er også her vi ser prosjektet virkelig ta form, sier Ronglan.
– Når vi nå nærmer oss ferdigstillelse av monocoquen, er det et stort steg mot å kunne bygge resten av bilen og få den klar til testing.

Hera er ikke helt pensjonert den heller, for bilen skal testes slik at teamet får ut data og kan validere viktige ting som programvare, som smart nok er designet som «plug and play» og kan dermed enkelt løftes over til årets bil. Dette er spesielt viktig når det kommer til den sjåførløse kjøringen, som ja, er en del av konkurransen.
Revolve er allerede kvalifisert til flere store løp, inkludert løp i Tsjekkia, Østerrike på selveste Red Bull Ring og den største konkurransen av dem alle – Formula Student Germany. Over i Tyskland er ambisjonen skyhøyt, nemlig å gjenta seieren fra Nederland.
Tools er dypt imponert over hva det norske laget får til, og fremhever ikke bare den konkurransedyktige bilen, men også den enorme innsatsen og lidenskapen studentene legger ned i prosjektet.
«Å kombinere fulltidsstudier med et så omfattende utviklingsprosjekt er ingen liten bragd – og resultatene taler for seg selv», slår sponsoren fast.
At dette er et unikt lagarbeid viser den kritiske fasen de nå er inne i. Chassis-gruppen har vært i Kongsberg de siste ukene for å støpe monocoquen, den viktigste delen av bilen, som danner grunnlaget for resten av konstruksjonen. På samme tid er aero-teamet i Oslo i full jobb med karbonfiberkomponentene, mens andre deler av teamet maskinerer presisjonsdeler og mottar komponenter fra samarbeidspartnere.
Dette er altså et av flere norske lag, og over hos NMBU på Ås jobbes det også hektisk med en Formula-bil som skal stå klar til våren.
De skal blant delta på Formula Student UK, et løp rettet spesielt mot de ferskeste lagene. Der skal det kjøres på selveste Silverstone, og Helix NMBU startet opp så sent som i 2023 skal konkurrere mot rundt 40 lag som kommer fra så langt unna som Pakistan, Singapore, Kenya og Kina.
Der stiller de helt sikkert opp med en stor dose revansjelysten i baggen, for debuten der i fjor endte med at de ikke fikk starte grunnet teknisk svikt. Det kan altså bare gå en vei for Helix!
Så det er ikke bare i Formel-sporten med førere som Dennis Hauger i Indy NXT og Martinius Stenshorne i Formel 3 hvor Norge nå setter sine spor, for hvem vet – kanskje en dag er det også et norsk Formula-lag som hevder seg i toppen i ekte racerløp?
Det skal iallfall ikke stå på de norske studentene.
Les også: