Det finnes faktisk en Formel-serie bare for studenter, Formula Student, som startet over i USA på 1970-tallet. Siden har serien blitt så populær at de smarteste ingeniør-hodene som studerer på de beste tekniske universitetene over hele verden kjemper om å lage de beste bilene.
Det er totalt rundt 1.000 lag, det kjøres over 20 konkurranser og på seks kontinenter. Og ja, NTNU Revolve er blant de skarpeste i den knalltøffe konkurransen.
Det kjøres altså en rekke konkurranser i Formula Student, og NTNU Revolve som består av 60 studenter skal delta i flere. Og med sin første sammenlagtsseier i bagasjen sikter de selvsagt høyt når arvtakeren til fjorårets Hera skal bygges.
Tools, en av sponsorene, har tatt en prat med Louise Ronglan, som har tittelen Head of Production i Revolve NTNU.
Hun forteller at produksjonsperioden er den mest spennende perioden hvor de er avhengig av at ting blir levert til riktig tidspunkt, slik at bilen blir testklar så raskt som mulig.
Hera er ikke helt pensjonert den heller, for bilen skal testes slik at teamet får ut data og kan validere viktige ting som programvare, som smart nok er designet som «plug and play» og kan dermed enkelt løftes over til årets bil. Dette er spesielt viktig når det kommer til den sjåførløse kjøringen, som ja, er en del av konkurransen.
Revolve er allerede kvalifisert til flere store løp, inkludert løp i Tsjekkia, Østerrike på selveste Red Bull Ring og den største konkurransen av dem alle – Formula Student Germany. Over i Tyskland er ambisjonen skyhøyt, nemlig å gjenta seieren fra Nederland.
Tools er dypt imponert over hva det norske laget får til, og fremhever ikke bare den konkurransedyktige bilen, men også den enorme innsatsen og lidenskapen studentene legger ned i prosjektet.
- Elbil-økning i Storbritannia, og det er en grunn til det
- Luksus og 7 seter i Xpeng X9
- Cadillac til Formel 1 i 2026