For å komme seg til Mehamn helt ut i havhapet må man svinge seg av E6 som går mellom Alta og Kirkenes, og plotte en kurs som tar det mange timer ut mot det store Barentshavet.
Nå er det nok en del som kjenner til det lille tettstedet, for plassen har både flyplass og anløp for Hurtigruten. Men har en av de mest bortgjemte krokene i Europa en hurtiglader? Det blir i så fall verdens nordligste, for her er man på høyde med selveste Nordkapp.
Det ville Porsche finne ut av, og dro med seg åtte medier fra land som Frankrike, Italia, Tyskland, ja, til og med USA, på tur. Disse fordelte seg på fire biler, og det selvsagt i elbilene Macan og Taycan. For Taycans del passende nok Cross Turismo, for det er en utfordring å komme seg til Mehamn midt på vinteren.

Gjengen startet i Kiruna, og hadde foran seg en tur på 1.500 kilometer i jakten på verdens nordligste hurtiglader. Da hadde de allerede passert polarsirkelen med 200 kilometers klaring.
De trengte nok heller ikke å bekymre seg om Taycan kunne takle en slik påkjenning, for siden elbilen ble lansert i 2019 har Porsche luftet den på mange lange turer. Den har kjørt gjennom Australia, fra Darwin til Bondi Beach, fra Stuttgart til Istanbul, og til og med over India.
Nå ventet den beintøffe Nordkinn-halvøya, så langt nord som det er mulig å kjøre på fastlands-Europa.

Journalistene hadde sikkert lyst til å vri så mange kilometerne ut av rekkeviddene som mulig, men fikk klar beskjed om å kjøre vanlig og holde fartsgrensene. Og ja, ha en innetemp som var behagelig, selv om det betydde en varmeforskjell på rundt 35 grader mellom utsiden og innsiden.
De skulle heller ikke legge en ladestrategi, men følge forslagene fra navigasjonen. Hele etappen gjennom Sverige og en del av Finland ble unnagjort uten ladestopp, og første stopp ble i Kautokeino, 40 kilometer inn i Finnmark.
Porsche sier at det ikke var noe problem med å finne ladere i den varme og vennlige byen – midt i et kaldt og ugjestmildt landskap.

Etter å ha byttet førere fant de veien til en Ionity-stasjon i Lakselv, og passende nok vanket det også en skikkelig favoritt når man er på langtur med bilen.
For ettersom det var fastelavn så stoppet de selvsagt for boller, som de fant på Marthes kafé rett ved siden av laderne.
Avstandene i Finnmark er enorme, så tar man av E6 i Lakselv og setter kurs for Mehamn har man et strekke på godt over 200 kilometer. Her var nok de to Porsche-modellene i sitt rette element, for både fjorder og fjell skal forseres.
Selv med journalister fra et sommerland som Spania som nok er ganske så urutinert med norske vinterforhold, kan Porsche rapportere at turen gikk helt uten problemer, og ja, de fant en hurtiglader også i Mehamn.

Der kunne de nemlig koble seg til en Kople-ladestasjon med en toppeffekt på 175 kW.
Med bilene plugget fant de veien til Nordic Safari Hotel hvor kokken Kolbjørn Kristoffersen la siste hånd på middagen – selvsagt kongekrabbe.
– På mange bilturer rundt om i verden har vi allerede bevist at elektrisk mobilitet er egnet for daglig bruk – denne gangen i kulden i den skandinaviske vinteren, sier Mayk Wienkötter, talsperson for Panamera og Taycan.
– Det er første gang vi har hatt Macan og Taycan sammen på en tur som denne. I temperaturer mellom frysepunktet og -10 grader presterte våre elektriske sportsbiler strålende. Deres virkelige rekkevidde under disse forholdene viste seg å være omtrent 380 kilometer, med et forbruk på omtrent 25 kilowattimer per 100 km.

Porsche legger til at de fire bilene aldri «maste» om lavere innetemperaturer for å spare rekkevidde, og at ladingen gikk smertefritt.
– Turen var ekstremt hyggelig og flyalternativene her oppe er ikke gode, så vi skal enkelt og greit gjenta hele turen tilbake i morgen. Ytterligere 750 kilometer, ytterligere 10 timers kjøring, enda et par raske stopp for å lade. Ikke noe problem.
Les også: