Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) samler som kjent tallene for det norske nybilsalget gjennom dataen til Statens vegvesen, men på vegne av sine nordiske søstre serverer de også det månedlige nybilsalget i Norden.
Og det viser at elbilsalget nå har god medvind i alle de fire land i den nordlige klyngen, og det landet som henger tettest bak Norge, landet med verdens høyeste tetthet av elbiler, er Danmark.
Der viser tallene fra bilstatistik.dk at elbilandelen i februar endte på 66,5 prosent, opp fra 44 prosent i februar 2024. I Sverige samler bilstatistik.se nybiltallene, og de viser at elbilene sto for 35,3 prosent av salget, opp med over 4 prosent, og i Finland viser tallene til Value Clinic at elbilene landet på 32,7 prosent i forrige måned, også det en oppgang.
Her i Norge var elbilandelen på 94,7 prosent, så vi har kommet til det punktet der over 9 av 10 nye biler er helelektriske.
Når det gjelder det generelle nybilsalget var det kun Finland som hadde en nedgang, og det med nærmere 11 prosent. Norge leder også an her, og oppgangen var på hele 21,3 prosent.
– Det har så langt i år vært god fart i registreringstakten for nye personbiler i Norge. Men det er for tidlig å si om den positive tendensen vil fortsette, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
– Det er mye uro for tiden, ikke minst i verdensøkonomien. Men også her hjemme ser vi en overraskende høy prisvekst i februar og usikkerhet knyttet til rentesenking i mars. Det gjør nok at enkelte tenker seg godt om før de gjør et nybilkjøp.
Det er fortsatt usikre utsikter for økonomien, og dyrtiden sørget for at det kun kom til 129.000 nye biler her i Norge i fjor. Normalen ligger på mellom 140.000-150.000 nye biler.
– Den takten nybilregistreringene holder så langt i år, tyder på et samlet salg på 135.000-140.000 nye personbiler i Norge i 2025, sier Solberg Thorsen.
Over i Danmark sørget elbilene for at det generelle salget økte med 3,7 prosent i februar.
– Den positive utviklingen i nybilsalget fra årets start fortsatte i februar, og ga økning i store deler av Norden. Særlig i Danmark, Norge og Sverige var det solid vekst, mens Finland opplevde en tilbakegang. Det blir interessant å følge utviklingen i bilmarkedet fremover, sier administrerende direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.
– Økningen i elbilandelen i Danmark viser at politiske incentiver har stor betydning for en grønn omstilling. Nordiske erfaringer bekrefter at klare politiske rammevilkår som gjør elbilen økonomisk attraktiv, er nødvendige for at denne utviklingen skal fortsette og sikre at flere velger elbil.
I Sverige, Nordens klart største marked, økte det generelle salget med 4,4 prosent i forrige måned.
– Da skal vi huske at det var skuddår i fjor, og at vi derfor hadde en ekstra registreringsdag, påpeker markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
– Men den positive trenden fortsetter, og hittil i år har vi også en klar økning i salget av nye personbiler.
Våre finske naboer er de som sitter mest på gjerdet i en tid med usikkerhet, og -11 prosent for nybilsalget er en markant nedgang. Det positive der er at elbilene økte fra 24,7 prosent i februar 2024 til 32,7 prosent i forrige måned.
– Nedgangen i nybilregistreringene reflekterer økonomisk usikkerhet og forsiktig forbrukeratferd, forklarer Teemu Rennola hos Value Clinic.
– Imidlertid viser elbilenes økende popularitet at elektrifiseringen akselererer, sier den administrerende direktøren, som forventer en positiv utvikling i registreringstallene utover året.
Her er de tre mest populære nybilene i de fire landene i februar.
Topp 3 Norge:
- Nissan Ariya: 627 registreringer
- Tesla Model Y: 604
- Toyota bZ4X: 574
Topp 3 Sverige:
- Volvo XC60: 1.391
- Volvo EX40: 668
- Volkswagen ID.7: 539
Topp 3 Danmark:
- Volkswagen ID.4: 747
- Volkswagen ID.3: 489
- Skoda Enyaq: 460
Topp 3 Finland:
- Toyota Yaris Cross: 168
- Toyota Yaris: 144
- Nissan Qashqai: 138
Les også: