«Et beist av en bil bygget for rally, drift og baneytelse, tilpasset veien.» Dette er oppsummeringen av oppdraget designerne og utviklerne fikk da de skulle gå løs på elbilen Renault 5 og gjøre den til en klassisk R5 Turbo.
Navnet på det som betegnes som Renaults kraftigste og mest avanserte landeveisbil noensinne er Renault 5 Turbo 3E, og plukker altså opp tråden til de legendariske Renault 5 Turbo og Turbo 2 fra 1980, to fartsdemoner som preget tidsepoken med imponerende rallyegenskaper og selvsagt turboladet bensinmotor – de første slike fra Renault.
Renault 5 Turbo 3E er en kombinasjon av den elektriske bybilen Renault 5 E-Tech electric og den sportslige søsteren Alpine A290, og har flere toppmoderne løsninger.
Lading er et stikkord, for takket være løsninger fra Ampere (programvare og elektronisk arkitektur) og Mobilize for toveis lading (V2L og V2G), byr den lille superbilen på 350 kW hurtiglading som åpner for 15-80 prosent på kun 15 minutter.
– Ved å lage den nye kategorien elektriske «mini-superbiler» med Renault 5 Turbo 3E, viser Renault-merket nok en gang lidenskapen og ånden av dristighet og innovasjon som alltid har drevet det, sier Fabrice Cambolive, administrerende direktør i Renault-merket.
– Denne sprudlende, overbegeistrede modellen lover den beste ytelsen og sensasjonene på bare 4 meter lengde, noe som er enestående på markedet. Med denne bilen fortsetter Renault å gjøre elektriske kjøretøy stadig mer ettertraktede, og utvider sin evne til å tilby løsninger for ethvert behov og ethvert ønske ytterligere.
- Et massivt dreiemoment på 4.800 Nm
- Enda mer umiddelbar kraft enn med en konvensjonell elektrisk motor – for en effekt ikke ulik turboene fra før, men uten etterslep
- Betydelig vekt- og plassbesparelse på bakakselen
- Smidighet forbedret ved separat kontroll av de to motorene
- Lengde: 4,08 m
- Bredde: 2,03 m
- Høyde: 1,38 m
- Akselavstand: 2,57 m
- Bakkeklaring: 118 mm
- Vekt: 1.450 kilo
- Skreddersydd elektrisk plattform
- 800 volt arkitektur
- Elektriske hjulmotorer bak 2 x 200 kW (540 hk / 4 800 Nm)
- 70 kWh litium-ion batteri
- WLTP rekkevidde på opptil 400 km
- 11 kW AC toveis (AC-ladetid 0-100 %: 8 timer)
- 350 kW DC (DC ladetid 15-80 %: 15 min)
- 0 til 100 km/t: < 3,5 sek
- Toppfart: 270 km/t (på bane)
Les også:
- En førerløs bil i 318 km/t
- Kia EV3 tester i litt ulikt vintervær
- Rekkeviddekongen Mercedes CLA med verdenspremiere