«Et beist av en bil bygget for rally, drift og baneytelse, tilpasset veien.» Dette er oppsummeringen av oppdraget designerne og utviklerne fikk da de skulle gå løs på elbilen Renault 5 og gjøre den til en klassisk R5 Turbo.
Navnet på det som betegnes som Renaults kraftigste og mest avanserte landeveisbil noensinne er Renault 5 Turbo 3E, og plukker altså opp tråden til de legendariske Renault 5 Turbo og Turbo 2 fra 1980, to fartsdemoner som preget tidsepoken med imponerende rallyegenskaper og selvsagt turboladet bensinmotor – de første slike fra Renault.
Dette var en teknologi som Renault nettopp hadde introdusert med suksess i Formel 1, og nye R5 Turbo blir altså en såkalt restomod – en moderne slik.
Det bør iallfall ikke stå på spesifikasjonene. Den har 540 hk og klarer 0-100 km/t på under 3,5 sekunder, er selvsagt utstyrt med en masse karbon og har ifølge det franske merket et minimum lengde/breddeforhold på 2,01, noe som plasserer den i samme liga som en superbil, men i et kompakt hot hatch-format.

Renault 5 Turbo 3E er en kombinasjon av den elektriske bybilen Renault 5 E-Tech electric og den sportslige søsteren Alpine A290, og har flere toppmoderne løsninger.
Lading er et stikkord, for takket være løsninger fra Ampere (programvare og elektronisk arkitektur) og Mobilize for toveis lading (V2L og V2G), byr den lille superbilen på 350 kW hurtiglading som åpner for 15-80 prosent på kun 15 minutter.
– Ved å lage den nye kategorien elektriske «mini-superbiler» med Renault 5 Turbo 3E, viser Renault-merket nok en gang lidenskapen og ånden av dristighet og innovasjon som alltid har drevet det, sier Fabrice Cambolive, administrerende direktør i Renault-merket.
– Denne sprudlende, overbegeistrede modellen lover den beste ytelsen og sensasjonene på bare 4 meter lengde, noe som er enestående på markedet. Med denne bilen fortsetter Renault å gjøre elektriske kjøretøy stadig mer ettertraktede, og utvider sin evne til å tilby løsninger for ethvert behov og ethvert ønske ytterligere.
Designet er selvsagt inspirert av den originale Renault 5 Turbo og Turbo 2, og de har også løftet løsninger fra den elektriske R5-modellen – som baklyktene og sidespeilene.
At Renault også lager en slags moderne retromodell av R5 Turbo er langt fra overraskende, for nye og elektriske Renault 4 og Renault 5 er også nikk til de gamle folkefavorittene med samme navn.
– Å omtolke de legendariske Renault 5 Turbo og Turbo 2 er en dristig utfordring. Vi har bevart deres overflod og racingånd mens vi har integrert moderne teknologier og optimert aerodynamikk for den elektriske æraen, sier Gilles Vidal, visepresident, design, Renault & Ampere.
– Hver linje, hvert volum uttrykker en balanse mellom ytelse og karakter. Mer enn en hyllest, Renault 5 Turbo 3E er en maskin av sensasjoner og følelser som alle kan tilpasse i det uendelige.
Mye av fokusen har vært på balanse og vektfordeling, to viktige områder for de mer sportsligere bilene, og sammenlignet med Renault 5 E-Tech electric (3,92 meter lang og 2,54 meter akselavstand) er frontruten flyttet bakover og akselavstanden utvidet (2,57 meter) for å oppnå virkelig spektakulære dimensjoner. Turboversjonen er 4,08 meter lang, 2,03 meter bred, 1,38 meter høy.
Foran har den løsningen fra sine forgjengere – firkantede frontlykter – nå med LED-teknologi – som smelter sammen med kanten av panseret, en slank stripe med tre midtseksjoner og to ekstra firkantede lys, opprinnelig langdistanselys nå erstattet av LED-kjørelys.
Sportslige ting som splittere, sidescoops og vinger er også på plass, og 2-seteren er skodd med 20-tommers hjul.
– Renault 5 Turbo 3E, den kraftigste og høyeste ytelsesmodellen for veikjøring som noensinne er tilbudt av konsernet, er en fantastisk mulighet for Alpine til å demonstrere sin ekspertise innen konstruksjon, arkitektur og utvikling av elektriske sportsbiler, som serverer smidighet og kjøreopplevelser, sier Philippe Krief, administrerende direktør Alpine merkevare og CTO Renault Group.
– Denne modellen er også en vektor for innovasjon, det samme er hjulmotorene, og demonstrerer vår søken etter fortreffelighet og innovasjon for morgendagens elektriske kjøretøy.
Alpine er altså merket som står bak en av de meste kjøreglade bilene det siste tiåret, A110, og har nå på gang elektriske sportsbiler med A110 E-ternity, A290 og A390.
Faktisk er det opprettet en ny aluminiumsplattform som kan romme enhver arkitektur, og turboutgaven er laget på en for de med bakmonterte elmotorer.
Det gir ifølge Renault en kvadrupel fordel:
- Et massivt dreiemoment på 4.800 Nm
- Enda mer umiddelbar kraft enn med en konvensjonell elektrisk motor – for en effekt ikke ulik turboene fra før, men uten etterslep
- Betydelig vekt- og plassbesparelse på bakakselen
- Smidighet forbedret ved separat kontroll av de to motorene
På innsiden er det selvsagt bøtteseter og andre sportslige løsninger, og foran er det en 10,1-tommers skjerm vendt mot sjåføren samt en 10,25-tommers som viser kjøre-, navigasjons- og multimedieinformasjon via et grensesnitt inspirert av dashbordet til den originale Renault 5 Turbo og Turbo 2.
OpenR Link-systemet kommer også med Google innebygget slik som på de nye Renault 4 og Renault 5, så her er det et bredt spekter av Google-tjenester som oppdateres kontinuerlig.
Det klassiske videreføres også når det kommer til farger, og Renault 5 Turbo 3E blir for eksempel mulig å få med Rouge Granade eller den gule, hvite og svarte racingfargen til rallymodellen «Tour de Corse 1982». Renault sier at det også en nye «gentleman driver» og moderne fargealternativer tilgjengelige.
Totalt er dette en svært lett elbil, for totalvekten er opplyst til pene 1.450 kilo totalt, inkludert 70 kWh-batteriet. Med en drivlinje på 540 hk (2 x 200 kW), kan den skryte av et eksepsjonelt kraft-til-vekt-forhold på 2,7 kg/hk, som ja, følger i sporet på ikoniske superbiler.
Med en forventet 0-100 km/t-tid på under 3,5 sekunder, en toppfart på 270 km/t og en rekkevidde på over 400 kilometer samt lynrask lading kommer det nok å bli kamp om denne.
For som de gamle turboutgavene skal også denne blir en slags samlerbil, for Renault setter strek på 1.980 utgaver.
Reservasjoner i utvalgte land skal åpnes i løpet av de kommende ukene, og de første leveransene vil finne sted i løpet av 2027.
Tekniske data:
- Lengde: 4,08 m
- Bredde: 2,03 m
- Høyde: 1,38 m
- Akselavstand: 2,57 m
- Bakkeklaring: 118 mm
- Vekt: 1.450 kilo
- Skreddersydd elektrisk plattform
- 800 volt arkitektur
- Elektriske hjulmotorer bak 2 x 200 kW (540 hk / 4 800 Nm)
- 70 kWh litium-ion batteri
- WLTP rekkevidde på opptil 400 km
- 11 kW AC toveis (AC-ladetid 0-100 %: 8 timer)
- 350 kW DC (DC ladetid 15-80 %: 15 min)
- 0 til 100 km/t: < 3,5 sek
- Toppfart: 270 km/t (på bane)
Her er flere bilder av Renault 5 Turbo 3E:
Les også: