Mange bilmerker er litt vel optimistiske når de gir forhåndstitt på kommende modeller og på samme melder når disse skal komme, for ofte blir bilene forsinket. Vel, Mercedes har normalt full kontroll på tidslinjen, og det viser også nye CLA.
Da tyskerne ga oss en forhåndstitt i november lovte de at bilen skulle komme i 2025, og nå har den hatt verdenspremiere. Og denne har garantert mange sett fram til.
For allerede i november pirret Mercedes en ganske så framtidsrettet elbil, uten at de ville avsløre altfor mye. Men nå som duken en dratt av og kamuflasjedrakten fjernet vet vi hva kommende Mercedes CLA byr på.
CLA baner vei for to viktige ting – 800 volts arkitektur og det nye operativsystemet MB.OS. Videre melder stjernemerket at den både er smartere, mer fleksibel og luksuriøs enn tidligere.
Sjekk denne sportslige og aerodynamiske bilen:

Vi slipper til Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen, som stolt kan fortelle hva alt dette fører til:
– Nye CLA kombinerer et linjelekkert design med avanserte løsninger. Takket være klasseledende aerodynamikk og en svært effektiv drivlinje, har modellen en imponerende rekkevidde på opptil 792 kilometer, forklarer den norske sjefen.
– Kombinert med en lynrask ladehastighet på opptil 320 kW, er du klar for nye eventyr på rekordtid. Vi gleder oss til nye CLA kommer på veien og er overbevist om at den vil være et attraktivt valg for mange norske bilkjøpere.
Mer bestemt er det utgaven som heter CLA 250+ som åpner for den lengste rekkevidden, mens CLA 350 4Matic er den sprekeste av de to. Men det går ikke altfor hardt utover rekkevidden, for den med firehjulsdrift har en oppgitt rekkevidde på solide 771 kilometer.
Den nye 800 volts arkitekturen gir flere fordeler, og ikke minst åpner det for lynrask lading. Maks effekt er altså opplyst til 320 kW, og under perfekte forhold kan bilen sluke i seg 300 kilometer med rekkevidde på bare 10 minutter. Ombordladeren har 11 kW som standard.
De to første utgavene som baner vei for nye CLA er utstyrt med et batteri på 85 kWh, og her er det et nytt batteri som øker energitetten og reduserer karbonfotavtrykket samt tar ned bruken av kobolt.
Mercedes har også på gang et batteri på 58,4 kWh, og utgaver utstyrt med dette skal komme mot slutten av året.
Ettersom nye CLA skal være en toppmoderne elbil åpner den også for 2-veislading gjennom både V2H (Vehicle-to-Home) og V2G (Vehicle-to-Grid). Mercedes at dette skal bli tilgjengelig gjennom en oppdatering senere, og kan være underlagt markedsspesifikke rammer.
Kommende CLA har også en 2-trinns girkasse plassert på bakakselen som skal kombinere dynamikk med høy effektivitet. Førstegiret åpner for rask akselerasjon, og andregiret er designet for god effektleveranse i høyere hastigheter og sørger for god rekkevidde og langdistansekomfort.
Det er mange år siden Mercedes «nedgraderte» de litt mindre modellene, og CLA baner også vei for løsninger hentet fra større og langt dyrere modeller. Som drivlinjen som har drivenheten plassert på bakakselen for optimalt veigrep og fremragende kjørekarakteristikk, som Mercedes selv sier. PSM-motoren utviklet av merket selv er basert på den til Vision EQXX. Ja, dette konseptet som tre ganger har demonstrert at den kan rullet over 1.000 kilometer i vanlig trafikk.
Videre forklarer Mercedes at det er et nytt bremsesystem pakket inn i en kompakt modul med komponenter som bremsesylinder og ESP. Dette skal optimaliserer regenerering av bremseenergi, og bidrar dermed til den imponerende rekkevidden.
Her er tilnærmet alle bremseprosesser utført gjennom regenerering, og det med en kraft på opptil 200 kW. Regenerering er også tilgjengelig ved bremsing der ABS kan slå ut og på isete veier.
Nye CLA baner altså vei for en stor nyhet, nemlig det nye operativsystemet MB.OS (Mercedes-Benz Operating System). Så ja, denne blir den smarteste Mercedes-modellen i historien. MB.OS kontrollerer fire områder – infotainment, autonom kjøring, chassis og komfort, og kjøring og lading.
Dette markerer også innfasingen av 4. generasjon MBUX, og her er det blant annet integrert AI både fra Microsoft og Google.
Videre er supercomputerne i bilen koblet til Mercedes-Benz Intelligent Cloud, og dette åpner for kontinuerlige trådløse oppdateringer for de viktigste kjøretøyfunksjonene, inkludert kjøreassistansesystemer. Så nye CLA blir dermed bedre med årene.
Det er også mulig å få nye CLA med MBUX Superscreen utstyrt med høyytelsesbrikker og grafikk fra Unity Game Engine.
Her er det også et videreutviklede MBUX Zero Layer på den midtre skjermen som viser den viktigste informasjonen, i tillegg til forslag, og for første gang også de mest brukte appene. Det blir også mulig å flytte og gruppere apper slik man kjenner fra smarttelefonen.

Med generativ AI skal MBUX Virtuell Assistent revolusjonere forholdet mellom bil og sjåfør, melder det tyske merket. Dette åpner for å føre vanlige samtaler, og assistenten har til og med korttidsminne. Basert på ChatGPT4o og søk med Microsoft Bing bør denne har mer kunnskap enn den menneskelige co-piloten i forsetet, en som jo ofte hevder å ha helt rett.
Her åpnes det også for Google Gemini, og via Google Maps er det mulig å få detaljerte og personlige svar på spørsmål om navigasjon, severdigheter og lignende. MBUX Virtuell Assistent er alltid tilgjengelig på Zero Layer som en levende avatar i form av en Mercedes-Benz-stjerne. Gjennom en aktiv dialog kan den kjenne igjen følelser og svare deretter, opplyser tyskerne.
En annen grunn til at rekkevidden er faretruende nær 800 kilometer er det utvendige designet, for her har Mercedes gått til kamp mot luftmotstanden. Faktisk er luftmotstandskoeffisienten kjent som cd-verdi på pene 0,21, og det er svært lavt uansett segment. Mercedes sier at ved å redusere cd-verdien med bare 0,01, øker man rekkevidden på langdistanse med rundt 2,5 prosent.
Den nye elbilen er også utstyrt med en masse sikkerhetsfunksjoner og Distronic Distance Assist som standard. Her mottar CLA info fra åtte kameraer, fem radarsensorer, 12 ultrasoniske sensorer og en vannkjølt supercomputer.
MB.Drive er den nye paraplyterminologien for intelligente kjøreassistentsystemer, hvor MB.Drive Assist inkluderer Distronic med Steering Assist og Lane Change Assist og man kan for eksempel skifte fil ved et enkelt klikk på blinklyshendelen.
Det er mer «første» med nye CLA. Dette blir nemlig den første Mercedes med en luft-til-luft-varmepumpe, som benytter tre energikilder: Varme fra den elektriske drivlinjen, batteriet og omgivelsesluft. Dette gir høy effektivitet, og åpner også for svært effektiv lading. Den gir høyvoltbatteriet ten ideell temperatur før hurtiglading med Electric Intelligence når navigasjonen er aktivert.
Som de fleste elbiler har også CLA en lang akselavstand og korte overheng, og har fått en lav og litt sportsligere taklinje, og dette forstekes av et langt panser med power domes, store hjul og litt mer muskulære skuldre.
Foran har den sportslige A-formede grillen blitt omtolket for den elektriske tidsalderen, og stjernemønsteret er opplyst med totalt 142 individuelle animerte LED-stjerner som skaper en distinktiv signatur.
Det er også mulig å få bilen med Multibeam LED hovedlys, og da har faktisk kjørelysene på dagtid formen til en Mercedes-stjerne. Bak er lysene også stjerneformet og koblet sammen med et opplyst designelement. Standardlysene LED High Performance har en kromdesignet stjerne i lysene foran.
Mercedes lover altså mer luksus, og på innsiden er det mulig å få MBUX Superscreen som strekker seg gjennom hele bredden av interiøret. Bak den store glassflaten er det en 10,25-tommers førerskjerm og en 14-tommers skjerm i midten. Det blir også mulig å bestille MBUX Superscreen med 14-tommers passasjerskjerm. Også nye CLA har en midtkonsoll som ser ut til å flyte, og den høye posisjonen skal gi en sportslig følelse.
Samtlige utgaver er også utstyrt med et stort panoramasoltak, og bonusen er i tillegg til mer utsikt og lys gir løsningen også mer takplass målt mot forgjengeren. Det er også varmeisolerende laminert sikkerhetsglass, infrarød film og belegg som beskytter mot sollys og varme.
Også nye farger som aqua mint og clear blue metallic og nye setetrekk og listverk baner seg vei i kommende CLA, og nytt av året er også at den midtre airbagen nå er standard.
Mercedes Norge legger til at CLA 350 4Matic blir tilgjengelig med hengerfeste som kan trekke opptil 1.800 kilo, og bakerst rommer bagasjerommet 405 liter og det er også en stor frunk på 101 liter.
Her er spesifikasjonene og enda flere bilder av nye Mercedes CLA, som har forventet salgsstart til høsten.

1Ved bruk av ladeboks eller offentlig ladestasjon (AC-tilkobling med minst 11/22 kW; 16/32 A pr. fase) ved 23 grader Celsius
2Ved bruk av hurtigladestasjon med kategori «K» eller «L» ifølge EN17186 med 500 A.
Les også: