Denne sesongen kan bli en av de mest intense på mange år, med store førerbytter, tekniske endringer og en stadig tettere konkurranse i toppen. Med Lewis Hamiltons overgang til Ferrari, McLarens jakt på sin andre strake konstruktørtittel, og en usikker fremtid for Red Bull etter Adrian Neweys avgang, er det mange spørsmål som skal besvares.
Kalenderen for 2025 består av 24 løp, der sesongen starter i Australia for første gang siden 2019. Flere lag har hentet inn nye talenter, med seks rookier på griden, inkludert Andrea Kimi Antonelli hos Mercedes og Liam Lawson hos Red Bull. I tillegg blir dette siste året med nåværende motorreglement før de store 2026-endringene trer i kraft.Lag og førere for 2025-sesongen
Red Bull Racing
Red Bull Racing gjorde sin debut i Formel 1 i 2005 og markerte seg raskt som en ambisiøs utfordrer. Gjennombruddet kom i 2010 da laget sikret både førermesterskapet og konstruktørmesterskapet med Sebastian Vettel bak rattet. Dette markerte starten på en fireårig dominans hvor teamet vant begge mesterskapene fra 2010 til 2013.
Liam Lawson (New Zealand) – Lawson fikk sin Formel 1 debut for AlphaTauri i 2021 grunnet en skade hos Daniel Ricciardo. Han imponerte med en niendeplass i Singapore Grand Prix samme år, noe som ga ham sine første poeng i mesterskapet. Han fikk på ny sjansen i fjorårets mesterskap etter svake resultater av Ricciardo for Racing Bulls og fikk da kjøre de seks siste løpene. Solide prestasjoner med poengplasseringer i både USA og São Paulo gjorde at han ble forfremmet til Red Bull og erstattet Sergio Perez foran årets sesong.
Ferrari
Scuderia Ferrari er synonymt med Formel 1. Det ikoniske italienske laget, som har deltatt i sporten siden 1950, bærer en arv fylt med legendariske førere, historiske seire og lidenskapelig støtte fra "Tifosi" over hele verden. Etter flere år med oppturer og nedturer, går Ferrari inn i 2025-sesongen med store forventninger – og en helt ny superstjerne i stallen. Ferrari er det mest suksessrike teamet i Formel 1s historie med 16 konstruktørtitler, 15 førermesterskap og over 240 Grand Prix-seiere.
Ferrari har jobbet hardt med utviklingen av deres 2025-bil, som bygger videre på forbedringene fra de siste sesongene. Ferrari har allerede hatt en av raskeste bilene på langsidene, men håper nå å ha forbedret aerodynamikken for bedre ytelse i svingene, og mindre dekkslitasje som har vært en av lagets største svakheter de siste årene. For første gang på lenge starter Ferrari sesongen som en seriøs utfordrer til Red Bull. Hamiltons erfaring med å vinne titler kan være det siste puslespillet laget har manglet, mens Leclerc er mer motivert enn noensinne for å bevise at han kan slå Verstappen i en ren mesterskapskamp.
Mercedes
Mercedes har vært en dominerende kraft i Formel 1 siden starten av hybridæraen i 2014. Laget fra Brackley vant hele åtte strake konstruktørmesterskap fra 2014 til 2021 og sikret syv førertitler til Lewis Hamilton og én til Nico Rosberg. Men etter at Red Bull tok over dominansen i 2022, har Mercedes jobbet hardt for å finne tilbake til vinnerformen.
McLaren
McLaren går inn i Formel 1-sesongen 2025 med betydelig selvtillit etter å ha vunnet konstruktørmesterskapet i 2024, deres første tittel på 26 år. Teamet har avduket sin nye bil, MCL39, som viste lovende resultater i sin første test på Silverstone banen i februar. Førerne Lando Norris og Oscar Piastri, som begge hadde imponerende sesonger i fjor med sine første Grand Prix-seiere, er klare til å bygge videre på denne suksessen. Norris uttrykte at den nye bilen føles lik fjorårets, noe som gir et godt utgangspunkt for sesongen. Med en sterk førerduo og en konkurransedyktig bil er McLaren godt posisjonert for å forsvare sin kontstruktør tittel i 2025-sesongen. Førere: Lando Norris (Storbritannia) - 24 år gammel fra Storbritannia, har vært en del av McLaren siden 2019 og har etablert seg som en av sportens mest talentfulle førere. Etter å ha sikret sin første Grand Prix-seier i 2024 og levert en rekke sterke resultater, går han inn i årets sesong med ambisjoner om å utfordre Max Verstappen i mesterskapskampen. Norris er kjent for sin aggressive kjørestil, eksepsjonelle kvalifiseringsevner og evnen til å prestere under press. Oscar Piastri (Australia) - Debuterte i Formel 1 med McLaren i 2023. Piastri tok sin første seier i 2024 og imponerte gjennom sesongen med sin stabilitet og taktiske tilnærming. Han har en imponerende bakgrunn som mester i både Formel 2 og Formel 3 og blir sett på som en av de mest lovende unge førerne på griden. Hans kjørestil er mer kalkulert enn Norris’, men han har vist at han er både rask og strategisk dyktig i løpssituasjoner.McLaren har beholdt sin førerduo fra forrige sesong, med håp om å bygge videre på tidligere suksesser.
Aston Martin
Aston Martin opplevde en utfordrende 2024-sesong i Formel 1. Til tross for å beholde femteplassen i konstruktørmesterskapet, sank poengsummen betydelig fra 280 i 2023 til 94 i 2024. Teamets førere, Fernando Alonso og Lance Stroll, slet med å oppnå toppresultater. Alonso sikret 70 poeng, med en femteplass i Saudi-Arabias Grand Prix som beste resultat. Stroll bidro med 24 poeng gjennom sesongen. Flere tekniske utfordringer, inkludert ineffektive oppgraderinger, påvirket bilens ytelse negativt. Dette førte til organisatoriske endringer, der teknisk direktør Dan Fallows ble erstattet av Adrian Newey som kom fra Red Bull før sesongen. Til tross for skuffelsene, uttrykte Alonso optimisme for fremtiden, spesielt med ansettelsen av Newey og utviklingen av nye fasiliteter i Silverstone. Førere: Fernando Alonso (Spania) - Fernando Alonso er en av de mest erfarne og respekterte førerne i Formel 1s historie. Den spanske raceren debuterte i sporten i 2001 og ble verdensmester i 2005 og 2006 med Renault, noe som gjorde ham til den yngste dobbeltmesteren på den tiden. 2024 sesongen ble skuffende for Alonse med en femteplass i Saudi Arabia som sesongen høydepunkt. Han endte sesongen med 70 poeng, langt unna pallkampen han var en del av året før. Lance Stroll (Canada) - Sønnen til lagets eier har vært en del av Aston Martin-prosjektet siden starten. Selv om han ikke har matchet Alonsos resultater, har han vist solid tempo og evne til å levere gode poengplasseringer. 2025 blir en viktig sesong for Stroll, som må vise at han kan ta steget opp og være en mer stabil utfordrer. Den største nyheten er at den legendarisk ingeniøren Adrian Newey forlot Red Bull til fordel for Aston Martin før 2025 sesongen. Newey som har mesterskap med tre forskjellige team – Williams, McLaren og Red Bull, er den eneste ingeniøren som har designet mesterskapsvinnende biler i både 1990-, 2000-, 2010- og 2020-tallet. Med Adrian Newey på plass som teknisk leder og et tydelig fokus på å forbedre bilens aerodynamikk, har Aston Martin fått tilbake optimismen i laget. Spørsmålet er om Aston Martin kan gi ham verktøyene til å kjempe i toppen, eller om vi får se Aston Martin med en konkurransedyktig bil som kan være med å prege mesterskapet.Alpine
Alpine F1 Team går inn i 2025-sesongen med fornyet optimisme etter en turbulent 2024. Til tross for en vanskelig start i fjor, klarte teamet å sikre sjetteplassen i konstruktørmesterskapet, mye takket være en imponerende dobbelt pallplassering i Brasil, der Esteban Ocon og Pierre Gasly tok henholdsvis andre- og tredjeplass.
Haas
Haas har hatt en tøff reise i Formel 1 de siste sesongene, og 2024 var intet unntak. Selv om teamet viste tegn til forbedring sammenlignet med de svake årene tidligere, var de fortsatt et av lagene som kjempet i den nedre delen av feltet. Med en bil som tidvis slet med både aerodynamisk balanse og dekkslitasje, var det vanskelig for førerne å levere stabile resultater gjennom hele sesongen. Førere: Esteban Ocon (Frankrike) - Etter fem sesonger med Alpine, hvor han blant annet sikret en andreplass i Brasils Grand Prix i 2024, har Ocon sluttet seg til Haas for 2025. Hans erfaring og tidligere suksesser forventes å styrke teamets konkurranseevne. Oliver Bearman (Storbritannia) - Den 19 år gamle briten, som er en del av Ferrari Driver Academy, debuterer som fulltidssjåfør i Formel 1 med Haas. Etter imponerende prestasjoner i Formel 2 og en sterk debut for Ferrari i 2024, er forventningene høye til hans første hele sesong. Haas introduserer en ny føreroppsetning med erfarne Ocon og nykommeren Bearman etter at Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg ikke fikk fornyet sine kontrakter.Racing Bulls
Racing Bulls F1 Team er det nye navnet på laget som tidligere var kjent som Scuderia AlphaTauri, og før det Toro Rosso. Teamet fungerer som søsterlaget til Red Bull Racing og eies av Red Bull GmbH. Det har base i Faenza, Italia, og fungerer både som et utviklingslag for unge Red Bull-talenter og en selvstendig konkurrent i Formel 1. Teamet har historisk vært en utviklingsplattform for unge talenter som senere har fått sjansen i Red Bull Racing, inkludert Sebastian Vettel, Max Verstappen, Daniel Ricciardo og Pierre Gasly. Racing Bulls har tilgang til Red Bulls teknologi, men opererer som en egen enhet med sitt eget tekniske team og fabrikk. Førere: Yuki Tsunoda (Japan) - Tsunoda går inn i sin femte sesong med teamet. Til tross for sin erfaring, har han ikke fått sjansen hos storebror Red Bull, noe som setter press på ham for å levere sterke resultater i 2025. Isack Hadjar (Frankrike) - Den 20 år gamle franskmannen, kjent som "Le Petit Prost", debuterer i Formel 1 denne sesongen etter å ha imponert som nummer to i Formel 2-mesterskapet. Hadjar er et produkt av Red Bulls juniorprogram og blir sett på som et stort talent. Williams Racing
Williams Racing, en av de mest ikoniske konstruktørene i Formel 1, har gjennomgått betydelige endringer de siste årene i jakten på å gjenopprette sin tidligere suksess. I 2024 stilte Williams med Alexander Albon og Logan Sargeant som førere. Albon sikret poeng med tre niendeplasser i Monaco, Storbritannia og Italia. Sargeant slet med å matche Albons prestasjoner og ble erstattet av den argentinske debutanten Franco Colapinto etter nederlandske Grand Prix. Colapinto imponerte med en åttendeplass i Aserbajdsjan og en tiendeplass i USA. Williams endte til slutt på en skuffende niendeplass i konstruktørmesterskapet med totalt 17 poeng. Førere: Alexander Albon (Thailand) - Albon fortsetter med Williams etter å ha forlenget kontrakten i mai 2024. Carlos Sainz Jr. (Spania) - Etter fire år hos Ferrari har Sainz sluttet seg til Williams med en toårskontrakt. Han bringer med seg verdifull erfaring og tre Grand Prix-seire, og er nok motivert for å vise seg fram etter skuffelsen å ha blitt erstattet av Lewis Hamilton i Ferrari.Under vintertestene i Bahrain viste teamet lovende tempo, med Sainz som satte konkurransedyktige tider. Teamets sjef, James Vowles, har uttrykt at selv om podieplasser kan være utfordrende i 2025, er de ikke utenkelige.