Red Bull / Melbourne - Austalian Grand Prix Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

Nå starter Formel 1-sesongen 2025 - her er lagene

Formel 1-sesongen 2025 starter 16. mars med Australias Grand Prix på Albert Park Circuit i Melbourne. Dette markerer første gang siden 2019 at Australia åpner sesongen.


Denne sesongen kan bli en av de mest intense på mange år, med store førerbytter, tekniske endringer og en stadig tettere konkurranse i toppen. Med Lewis Hamiltons overgang til Ferrari, McLarens jakt på sin andre strake konstruktørtittel, og en usikker fremtid for Red Bull etter Adrian Neweys avgang, er det mange spørsmål som skal besvares.

Kalenderen for 2025 består av 24 løp, der sesongen starter i Australia for første gang siden 2019. Flere lag har hentet inn nye talenter, med seks rookier på griden, inkludert Andrea Kimi Antonelli hos Mercedes og Liam Lawson hos Red Bull. I tillegg blir dette siste året med nåværende motorreglement før de store 2026-endringene trer i kraft.

-->
 

Lag og førere for 2025-sesongen

Red Bull Racing

Red Bull Racing gjorde sin debut i Formel 1 i 2005 og markerte seg raskt som en ambisiøs utfordrer. Gjennombruddet kom i 2010 da laget sikret både førermesterskapet og konstruktørmesterskapet med Sebastian Vettel bak rattet. Dette markerte starten på en fireårig dominans hvor teamet vant begge mesterskapene fra 2010 til 2013.

Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

Etter noen år med utfordringer i Mercedes’ dominerende æra, fant Red Bull tilbake til toppen da Max Verstappen sikret sitt første verdensmesterskap i 2021 etter en intens duell med Lewis Hamilton. Deretter har Red Bull dominert Formel 1, hvorav Max Verstappen nå har vunnet 4 føremesterkap på rad.

Førere:

Max Verstappen (Nederland) - Han debuterte i Formel 1 i 2015 som tidenes yngste fører, og tok sin første seier allerede som 18-åring i Spania Grand Prix 2016. Sitt første verdensmesterskap vant Verstappen i 2021 etter en dramatisk duell mot Lewis Hamilton. Han har deretter dominert i alle årene etter og vunnet alle mesterskapene siden.


Liam Lawson (New Zealand) – Lawson fikk sin Formel 1 debut for AlphaTauri i 2021 grunnet en skade hos Daniel Ricciardo.  Han imponerte med en niendeplass i Singapore Grand Prix samme år, noe som ga ham sine første poeng i mesterskapet.  Han fikk på ny sjansen i fjorårets mesterskap etter svake resultater av Ricciardo for Racing Bulls og fikk da kjøre de seks siste løpene.  Solide prestasjoner med poengplasseringer i både USA og São Paulo gjorde at han ble forfremmet til Red Bull og erstattet Sergio Perez foran årets sesong.

Red Bull Racing går inn i 2025-sesongen med betydelige endringer, spesielt etter avgangen til deres mangeårige sjefsdesigner, Adrian Newey, som har sluttet seg til Aston Martin. Red Bull sikret seg talentfulle ingeniører for å fylle tomrommet med blant annet Jody Egginton, tidligere teknisk direktør hos Racing Bulls.

På førersiden fortsetter Max Verstappen, som sikter mot sin femte strake verdensmestertittel. Han får selskap av Liam Lawson, som erstatter Sergio Pérez etter at sistnevnte forlot teamet i slutten av 2024.

Ferrari

Scuderia Ferrari er synonymt med Formel 1. Det ikoniske italienske laget, som har deltatt i sporten siden 1950, bærer en arv fylt med legendariske førere, historiske seire og lidenskapelig støtte fra "Tifosi" over hele verden. Etter flere år med oppturer og nedturer, går Ferrari inn i 2025-sesongen med store forventninger – og en helt ny superstjerne i stallen.

Ferrari er det mest suksessrike teamet i Formel 1s historie med 16 konstruktørtitler, 15 førermesterskap og over 240 Grand Prix-seiere.  

Foto: Ferrari

De har fostret noen av sportens største legender, som Michael Schumacher, Niki Lauda og Kimi Räikkönen. Men til tross for sin rike historie, har Ferrari ikke vunnet et førermesterskap siden 2007 (Räikkönen) og et konstruktørmesterskap siden 2008. Teamet har stadig vært nære, men har ikke klart å bryte Red Bulls og Mercedes’ dominans. Nå kan det endre seg.

Ferrari stiller med en av de mest spennende førerduoene på startgriden:

Charles Leclerc (Monaco) – Lagets nåværende leder og en av de raskeste kvalifiseringsførerne i feltet. Leclerc har vært en viktig brikke for Ferrari siden 2019 og har vært nær seier flere ganger. Kan han endelig ta det siste steget til et mesterskap?

Lewis Hamilton (Storbritannia) – Den sjudoble verdensmesteren gjør et sjokkerende bytte fra Mercedes til Ferrari. Overgangen skapte overskrifter verden over, og Hamilton håper å fullføre karrieren med et historisk verdensmesterskap for Ferrari – noe som ville gjøre ham til en legende på nivå med Schumacher i Maranello.
Ferrari har jobbet hardt med utviklingen av deres 2025-bil, som bygger videre på forbedringene fra de siste sesongene. Ferrari har allerede hatt en av raskeste bilene på langsidene, men håper nå å ha forbedret aerodynamikken for bedre ytelse i svingene, og mindre dekkslitasje som har vært en av lagets største svakheter de siste årene.

For første gang på lenge starter Ferrari sesongen som en seriøs utfordrer til Red Bull. Hamiltons erfaring med å vinne titler kan være det siste puslespillet laget har manglet, mens Leclerc er mer motivert enn noensinne for å bevise at han kan slå Verstappen i en ren mesterskapskamp.

Mercedes

Mercedes har vært en dominerende kraft i Formel 1 siden starten av hybridæraen i 2014. Laget fra Brackley vant hele åtte strake konstruktørmesterskap fra 2014 til 2021 og sikret syv førertitler til Lewis Hamilton og én til Nico Rosberg. Men etter at Red Bull tok over dominansen i 2022, har Mercedes jobbet hardt for å finne tilbake til vinnerformen.

Foto: Mercedes / Richard Pardon

Nå, i 2025, står teamet overfor et av sine største skifter på mange år: Lewis Hamilton har forlatt laget til fordel for Ferrari, og en ny generasjon tar over.

Mercedes stiller med en spennende kombinasjon av erfaring og ungt talent denne sesongen:

George Russell (Storbritannia) – Russell har vært en del av Mercedes siden 2022 og har vist at han kan utfordre de beste. Han tok sin første seier i Brasil i 2022 og har siden vært en jevnlig poengsanker for laget. Nå, med Hamilton ute av bildet, blir han Mercedes’ klare fører nummer én – en rolle han har ventet på.

Andrea Kimi Antonelli (Italia) – 18-åringen fra Bologna er en av de mest spennende talentene i motorsporten. Han har imponert i juniorklassene og har blitt sett på som en fremtidig stjerne. Mercedes har valgt å gi ham en sjanse tidlig, i stedet for å hente inn en mer erfaren fører.

Mercedes har slitt de siste sesongene med å matche Red Bulls dominerende biler. Deres W13 og W14 led under aerodynamiske utfordringer, spesielt problemer med «porpoising» i 2022. Teamet har gjort store endringer, og for 2025 vil de presentere en bil som er designet med et helt nytt konsept.

Mercedes har i sin nye bil gått bort fra sitt tidligere design og nærmer seg nå en mer Red Bull inspirert løsning.  Denne bilen skal være mer stabil og lettere å kjøre.  Mercedes sine motorer har alltid vært en av deres fortrinn, og i 2025 kan de igjen ha den mest effektive drivlinjen i feltet.

 

Med Hamilton borte og en ung fører ved siden av Russell, er det mange spørsmål rundt Mercedes i 2025. Vil Russell kunne ta steget opp som en reell mesterskapsutfordrer? Og vil Antonelli sjokkere alle med en imponerende debut?

Én ting er sikkert: Mercedes har ingen planer om å være nummer to for lenge. 2025 kan være starten på deres vei tilbake til toppen av Formel 1.

McLaren

McLaren går inn i Formel 1-sesongen 2025 med betydelig selvtillit etter å ha vunnet konstruktørmesterskapet i 2024, deres første tittel på 26 år. Teamet har avduket sin nye bil, MCL39, som viste lovende resultater i sin første test på Silverstone banen i februar.  

Førerne Lando Norris og Oscar Piastri, som begge hadde imponerende sesonger i fjor med sine første Grand Prix-seiere, er klare til å bygge videre på denne suksessen. Norris uttrykte at den nye bilen føles lik fjorårets, noe som gir et godt utgangspunkt for sesongen.

Med en sterk førerduo og en konkurransedyktig bil er McLaren godt posisjonert for å forsvare sin kontstruktør tittel i 2025-sesongen.

Førere:

Lando Norris (Storbritannia) - 24 år gammel fra Storbritannia, har vært en del av McLaren siden 2019 og har etablert seg som en av sportens mest talentfulle førere. Etter å ha sikret sin første Grand Prix-seier i 2024 og levert en rekke sterke resultater, går han inn i årets sesong med ambisjoner om å utfordre Max Verstappen i mesterskapskampen. Norris er kjent for sin aggressive kjørestil, eksepsjonelle kvalifiseringsevner og evnen til å prestere under press.

Oscar Piastri (Australia) - Debuterte i Formel 1 med McLaren i 2023. Piastri tok sin første seier i 2024 og imponerte gjennom sesongen med sin stabilitet og taktiske tilnærming. Han har en imponerende bakgrunn som mester i både Formel 2 og Formel 3 og blir sett på som en av de mest lovende unge førerne på griden. Hans kjørestil er mer kalkulert enn Norris’, men han har vist at han er både rask og strategisk dyktig i løpssituasjoner.


McLaren har beholdt sin førerduo fra forrige sesong, med håp om å bygge videre på tidligere suksesser.

 

Aston Martin

Aston Martin opplevde en utfordrende 2024-sesong i Formel 1. Til tross for å beholde femteplassen i konstruktørmesterskapet, sank poengsummen betydelig fra 280 i 2023 til 94 i 2024. ​

Teamets førere, Fernando Alonso og Lance Stroll, slet med å oppnå toppresultater. Alonso sikret 70 poeng, med en femteplass i Saudi-Arabias Grand Prix som beste resultat. Stroll bidro med 24 poeng gjennom sesongen. ​

Flere tekniske utfordringer, inkludert ineffektive oppgraderinger, påvirket bilens ytelse negativt. Dette førte til organisatoriske endringer, der teknisk direktør Dan Fallows ble erstattet av Adrian Newey som kom fra Red Bull før sesongen.

Til tross for skuffelsene, uttrykte Alonso optimisme for fremtiden, spesielt med ansettelsen av Newey og utviklingen av nye fasiliteter i Silverstone.

Førere:

Fernando Alonso (Spania) - Fernando Alonso er en av de mest erfarne og respekterte førerne i Formel 1s historie. Den spanske raceren debuterte i sporten i 2001 og ble verdensmester i 2005 og 2006 med Renault, noe som gjorde ham til den yngste dobbeltmesteren på den tiden. 2024 sesongen ble skuffende for Alonse med en femteplass i Saudi Arabia som sesongen høydepunkt. Han endte sesongen med 70 poeng, langt unna pallkampen han var en del av året før.

Lance Stroll (Canada) - Sønnen til lagets eier har vært en del av Aston Martin-prosjektet siden starten. Selv om han ikke har matchet Alonsos resultater, har han vist solid tempo og evne til å levere gode poengplasseringer. 2025 blir en viktig sesong for Stroll, som må vise at han kan ta steget opp og være en mer stabil utfordrer.

Den største nyheten er at den legendarisk ingeniøren Adrian Newey forlot Red Bull til fordel for Aston Martin før 2025 sesongen. Newey som har mesterskap med tre forskjellige team – Williams, McLaren og Red Bull, er den eneste ingeniøren som har designet mesterskapsvinnende biler i både 1990-, 2000-, 2010- og 2020-tallet.

Med Adrian Newey på plass som teknisk leder og et tydelig fokus på å forbedre bilens aerodynamikk, har Aston Martin fått tilbake optimismen i laget. Spørsmålet er om Aston Martin kan gi ham verktøyene til å kjempe i toppen, eller om vi får se Aston Martin med en konkurransedyktig bil som kan være med å prege mesterskapet.

Alpine

Alpine F1 Team går inn i 2025-sesongen med fornyet optimisme etter en turbulent 2024. Til tross for en vanskelig start i fjor, klarte teamet å sikre sjetteplassen i konstruktørmesterskapet, mye takket være en imponerende dobbelt pallplassering i Brasil, der Esteban Ocon og Pierre Gasly tok henholdsvis andre- og tredjeplass.

Foto: Clive Mason

Førere:

Pierre Gasly (Frankrike) - Gasly, som ble med Alpine i 2023, fortsetter som en sentral figur i teamet. Han bidro med viktige poeng i 2024 og viste sin kapasitet som en erfaren fører.

Jack Doohan (Australia) - Den 21 år gamle sønnen til MotoGP-legenden Mick Doohan, Jack, har blitt forfremmet fra reservefører til fast plass i 2025. Etter en sterk sesong i Formel 2 og en Formel 1 debut i Abu Dhabi i 2024, er forventningene høye til hans første fulle F1-sesong.

Alpine hadde en utfordrende 2024-sesong preget av svingende resultater og tekniske problemer. De startet året svakt, med en bil som ikke klarte å matche konkurrentene i midtfeltet. Oppgraderinger gjennom sesongen hjalp noe, men det var først mot slutten av året at de virkelig fant fart. Høydepunktet kom i Brasil, hvor laget overrasket alle med en dobbelt pallplassering – Esteban Ocon tok en sterk andreplass, mens Pierre Gasly sikret tredjeplass.

I år stiller Alpine med en ny føreroppsetning. Esteban Ocon har forlatt laget, og Jack Doohan tar steget opp fra reservefører til en full sesong i Formel 1.

Haas

Haas har hatt en tøff reise i Formel 1 de siste sesongene, og 2024 var intet unntak. Selv om teamet viste tegn til forbedring sammenlignet med de svake årene tidligere, var de fortsatt et av lagene som kjempet i den nedre delen av feltet. Med en bil som tidvis slet med både aerodynamisk balanse og dekkslitasje, var det vanskelig for førerne å levere stabile resultater gjennom hele sesongen.

Førere:

Esteban Ocon (Frankrike) - Etter fem sesonger med Alpine, hvor han blant annet sikret en andreplass i Brasils Grand Prix i 2024, har Ocon sluttet seg til Haas for 2025. Hans erfaring og tidligere suksesser forventes å styrke teamets konkurranseevne.

Oliver Bearman (Storbritannia) - Den 19 år gamle briten, som er en del av Ferrari Driver Academy, debuterer som fulltidssjåfør i Formel 1 med Haas. Etter imponerende prestasjoner i Formel 2 og en sterk debut for Ferrari i 2024, er forventningene høye til hans første hele sesong.

Haas introduserer en ny føreroppsetning med erfarne Ocon og nykommeren Bearman etter at Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg ikke fikk fornyet sine kontrakter.

Racing Bulls

Racing Bulls F1 Team er det nye navnet på laget som tidligere var kjent som Scuderia AlphaTauri, og før det Toro Rosso. Teamet fungerer som søsterlaget til Red Bull Racing og eies av Red Bull GmbH. Det har base i Faenza, Italia, og fungerer både som et utviklingslag for unge Red Bull-talenter og en selvstendig konkurrent i Formel 1.

Teamet har historisk vært en utviklingsplattform for unge talenter som senere har fått sjansen i Red Bull Racing, inkludert Sebastian Vettel, Max Verstappen, Daniel Ricciardo og Pierre Gasly. Racing Bulls har tilgang til Red Bulls teknologi, men opererer som en egen enhet med sitt eget tekniske team og fabrikk.

Førere:

Yuki Tsunoda (Japan) - Tsunoda går inn i sin femte sesong med teamet. Til tross for sin erfaring, har han ikke fått sjansen hos storebror Red Bull, noe som setter press på ham for å levere sterke resultater i 2025.

 

Isack Hadjar (Frankrike) - Den 20 år gamle franskmannen, kjent som "Le Petit Prost", debuterer i Formel 1 denne sesongen etter å ha imponert som nummer to i Formel 2-mesterskapet. Hadjar er et produkt av Red Bulls juniorprogram og blir sett på som et stort talent. ​

Williams Racing

Williams Racing, en av de mest ikoniske konstruktørene i Formel 1, har gjennomgått betydelige endringer de siste årene i jakten på å gjenopprette sin tidligere suksess.

I 2024 stilte Williams med Alexander Albon og Logan Sargeant som førere. Albon sikret poeng med tre niendeplasser i Monaco, Storbritannia og Italia. Sargeant slet med å matche Albons prestasjoner og ble erstattet av den argentinske debutanten Franco Colapinto etter nederlandske Grand Prix. Colapinto imponerte med en åttendeplass i Aserbajdsjan og en tiendeplass i USA.  Williams endte til slutt på en skuffende niendeplass i konstruktørmesterskapet med totalt 17 poeng. ​

Førere:

Alexander Albon (Thailand) - Albon fortsetter med Williams etter å ha forlenget kontrakten i mai 2024.

Carlos Sainz Jr. (Spania) - Etter fire år hos Ferrari har Sainz sluttet seg til Williams med en toårskontrakt. Han bringer med seg verdifull erfaring og tre Grand Prix-seire, og er nok motivert for å vise seg fram etter skuffelsen å ha blitt erstattet av Lewis Hamilton i Ferrari.


Under vintertestene i Bahrain viste teamet lovende tempo, med Sainz som satte konkurransedyktige tider. Teamets sjef, James Vowles, har uttrykt at selv om podieplasser kan være utfordrende i 2025, er de ikke utenkelige.

Sauber Motorsport

Sauber Motorsport, kjent som Stake F1 Team Kick Sauber, opplevde 2024 som en utfordrende sesong. Den nye C44-bilen slet med ytelse og pålitelighet, noe som resulterte i at teamet endte sist i konstruktørmesterskapet for første gang siden 2017.

Det eneste lyspunktet var en åttendeplass i Qatar Grand Prix, som ga teamet deres eneste poeng for sesongen.

Førere:

Nico Hülkenberg (Tyskland) – Han kom fra Haas før sesongen etter å ha sikret flere sterke resultater for Haas i fjoråret. Høydepunktene var 6. plass i både Østerrike og Storbritannia, samt poengplasseringer i blant annet Australia, USA og Abu Dhabi. Han endte sesongen på 11. plass i førermesterskapet med 41 poeng.

Gabriel Bortoleto (Brasil) – 20  år gamle Bortoleto blir den første brasilianske føreren i feltet siden Felipe Massa.  Etter å ha vunnet Formel 2 i fjor på første forsøk får han nå muligheten på øverste nivå.

Årets sesong kan nok kalles en mellomsesong for Sauber som fra neste år vil kjøre under Audi logoen etter at Audi kjøpte seg inn i Sauber Motorsport, og gradvis vil ta over teamets drift.

Hva tenker du